خبرگزاری کار ایران

استاد اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

دایره شیطانی و معیوب نرخ بنزین/ یارانه‌ها بدون مطالعه هدفمند شد

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۰۲۰

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز قطعا صرف نمی‌کند که با نرخ 1000 تومان بنزین تحویل جایگاه داده شود، قیمت واقعا غیرواقعی است، این یک دایره شیطانی و معیوب است.

جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره افزایش قیمت بنزین در زمان احمدی نژاد و اکنون اظهار داشت: آن زمان با توجه به یارانه نقدی که پرداخت شد از نظر مردم  تصمیم درستی بود، چون برای کسانی که اتومبیل نداشتند 45 هزار تومان رقم خوبی بود؛ تفاوت چشمگیر و برای مردم جذاب بود. به همین دلیل کسانی که کم درآمد بودند خوشحال هم بودند اما واقعیت این است که عوارض تورمی را در نظر نمی‌گرفتند.

وی افزود: امروز قطعا صرفه اقتصادی ندارد که با نرخ 1000 تومان بنزین تحویل جایگاه داده شود، قیمت واقعا غیرواقعی است، این یک دایره شیطانی و معیوب است.

عضو اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: پیش از انقلاب هویدا تصمیم داشت بنزین را سالی دو ریال گران کند، تمام تهران به هم ریخت. باید توجه داشت تا زمانی که قضیه سوخت حل نشود، قیمت کالاها و حقوق و دستمزدها واقعی نشود و تا دولت ساختار درستی پیدا نکند هرج و مرج ادامه دارد.

وی گفت: وقتی سیاست‌ها درست نبود احمدی نژاد فقط با اعطای یارانه سعی در اصلاح داشت که اصلا بنیه علمی نداشت هرچند که اعطای یارانه را هم اولین بار آقای کروبی مطرح کرد و احمدی نژاد بدون هیچ مطالعه‌ای اجرا کرد.

عدالتیان خاطرنشان کرد: امروز صحبتی از هدفمندی یارانه‌ها نیست بلکه اکنون جبران هزینه‌ها است و با قیمت دلار فعلی منطقی نیست که بنزین 1000 تومان( 5 سنت) باشد. اگر دلار را 10 هزار تومان هم در نظر بگیریم قیمت تمام شده بنزین با نرخ فوب خلیج فارس 5 هزار تومان است که 1000 تومان هزینه حمل تا پمپ بنزین را هم پوشش نمی‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز