خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بررسی دلایل و اهداف افزایش قیمت بنزین

asdasd
کد خبر : ۸۳۴۶۳۹

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی نهایتا می‌تواند تکانه کوتاه‌مدت بر ارز داشته باشد ولی ماندگاری ندارد.

وحید شقاقی‌شهر در گفت‌وگو با ایلنا، در مورد اهداف و دلایل افزایش قیمت بنزین گفت: هدف نخست اینکه دولت به دنبال کسب درآمدی برای افزایش سهم یارانه نقدی و بویژه پرداخت بسته‌های حمایتی به دهک‌های درآمدی پایین است و دولت در نظر دارد از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به هجده میلیون خانوار بسته‌ حمایتی ارائه کند.

وی ادامه داد: هدف دوم دولت این است که با افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا حدودی جلوی قاچاق سوخت و افزایش مصرف انرژی را بگیرد و در پایان دولت به دنبال این است که سهم دهک‌های پردرآمد را از سهم یارانه‌های پنهان کاهش و تعدیل کند.

این اقتصاددان تصریح کرد: چنانچه دولت با تکیه بر بانک‌های اطلاعاتی دقیق اقدام کند، اثربخشی مناسب خواهد داشت. درضمن باید برای مصارف متعادل و متوسط جامعه؛ قیمت انرژی همانند روال گذشته باشد و صرفا مصارف بالاتر از میانگین مشمول افزایش قیمت قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع بار تورمی نخواهد داشت؟ گفت: چنانچه طرح درست مدیریت شود، بار تورمی حداقلی خواهد داشت. به نظر بنده چنانچه مدیریت خوب حاکم باشد و مصارف متعادل همانند قیمت‌های گذشته ادامه داشته و صرفا مصارف مازاد با قیمت‌های تصاعدی باشد، تورم حداقلی و حدود ۲ تا ۳ درصد تحمیل خواهد کرد.

شقاقی در مورد احتمال تاثیرگذاری این افزایش بر بازار ارز گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی نهایتا می‌تواند تکانه کوتاه‌مدت بر ارز داشته باشد ولی ماندگاری ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز