خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول به ایلنا پاسخ داد؛

مشکل فرار آب سد لار حل می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۷۸۶

در واقع با اجرایی شدن پروژه جلوی هدررفت گرفته شده و حدود 160 میلیون متر مکعب جهت تخصیص به تهران مابقی به مصرف کشاورزی مازندران می‌رسد.

حسن رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره پروژه علاج‌بخشی فرار آب سد لار اظهار داشت: پیمانکار در حال کار بروی این پروژه است، اما همچنان فرار آب ادامه دارد و فعلا رقم از مدار خارج شدن آب هیچ تغییری نکرده است.

وی افزود: اگر اعتبار لازم تخصیص یابد تا 3 سال آینده جلوی فرار آب گرفته می‌شود و میزان آبی که تخصیص تهران است به تهران منتقل و مابقی به مازندران می‌رود .

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران خاطرنشان کرد: جلوی فرار آب گرفته نمی‌شود و فقط قسمتی از فرار برای شرب تهران تخصیص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون آبی که از سد خارج می‌شود از دسترس خارج و وارد دریای خزر می‌شود، یادآور شد: در واقع با اجرایی شدن پروژه جلوی هدررفت گرفته شده و حدود 160 میلیون متر مکعب جهت تخصیص به تهران مابقی به مصرف کشاورزی مازندران می‌رسد.

به گزارش ایلنا، سد لار در حوضه آبریز دریای خزر و در زیرحوضه هراز - قره سو بر روی رودخانه لار با سطح حوزه آبریزی به مساحت 675 کیلومتر مربع و با متوسط جریان آب سالانه به میزان 481 میلیون مترمکعب احداث شده است . از نظر جغرافیایی سد لار در فاصله 75 کیلومتری تهران و 100 کیلومتری آمل قرار دارد. این سد از نوع خاکی همگن با ارتفاع 107 متر از پی و 105 متر از کف رودخانه دارای حجم مخزن 960 میلیون متر مکعب است. طول تاج سد 1150 متر و عرض تاج 13 متر است که گفته می‌شود به طور متوسط 7 متر مکعب بر ثانیه فر آب دارد که حدود 605 هزار مترمکعب آب از مخزن سد لار به پایین دست نشت می‌کند. محل فرار آب تکیه گاه راست سد است که از سازنده‌ای آهکی با پتانسیل بالای کارست شدگی تشکیل شده و عوامل زمین شناسی مثل فعالیت‌های آتشفشانی و خردشدگی ناشی از ساختارهای تکتونیکی باعث افزایش گذرگاه‌های جریان آب در آن شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز