خبرگزاری کار ایران

عبدالرحیم کردی مطرح کرد:

چابهار تبدیل به هاب پتروشیمی و فولاد می‌شود/۱۱۲ میلیون یورو فاینانس برای فولاد/ رسوب برنج در منطقه آزاد چابهار صحت ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۳۵۱

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار تبدیل به هاب پتروشیمی و فولاد می‌شود

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرحیم کردی در نشست خبری با اشاره به موقعیت استراتژیک این منطقه گفت: شرکت‌های بزرگ امروز دنبال کوتاه‌کردن مسیر تامین و ارسال کالاهای خود هستند بر همین اساس کریدورهای جدید و ابزارهای نو حمل و نقل تعریف شده است. این درحالی است که در تعریف جدید کریدورها و مسیرهای بین‌المللی ایران و به‌خصوص سواحل مکران نقش مهمی در این حوزه دارند.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده برای توسعه این منطقه گفت: با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر توسعه سواحل مکران در دولت‌یازدهم و دوازدهم شاهد بیشترین فعالیت برای رونق این سواحل بودیم طوری‌که ابتدای دولت‌یازدهم میزان توسعه بندر چابهار کمتر از ۳۰ درصد بود اما اکنون فاز یک این بندر راه‌اندازی شده است. در حوزه راه‌آهن نیز خط ریلی چابهار بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته طوری‌که نیمه اول ۱۳۰۰ چابهار به راه آهن اصلی کشور متصل خواهد شد.

کردی افزود: فرودگاه بین‌المللی همواره یکی از نقاط ضعف این منطقه بوده است. ما توانستیم ماه گذشته موافقت اصولی را اخذ کنیم و با یک پیمانکار داخلی قراردادی به ارزش ۵۵۰ میلیارد تومان منعقد شد. همچنین برای فاز یک فاینانس ۴۵۰ میلیون دلاری از چین اخذ شده که یک‌میلیون مسافر و ۵ میلیون تن کارگو را پشتیبانی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: چابهار دو راهبرد اساسی دارد؛ اول تبدیل به هاب حمل‌ونقل با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد و دیگری تولید کالا برای بازارهای نزدیک خود مانند آسیای میانه و قفقاز.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه این منطقه آزاد هیچ مرزی ندارد، گفت: این مقوله با فلسفه منطقه آزاد در تضاد است بر همین اساس طرح توسعه‌ای تهیه شده که هفته آینده در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و امیدواریم هر چه زودتر به صحن علنی برود براساس این طرح بندر شهید کلانتری و بهشتی برای ایجاد مرز دریایی و فرودگاه بین‌المللی برای مرز هوایی و منطقه رینگ دان برای مرز خاکی به این منطقه اضافه خواهند شد.

وی درباره فعالیت‌های تولیدی صورت گرفته در منطقه آزاد چابهار گفت: ما در حوزه فولاد و پتروشیمی برنامه گسترده‌ای داریم. در پتروشیمی ۲۰ میلیون تن هدف‌گذاری شده که مجوز ۸.۵ میلیون تن آن صادر شده و نحوه تامین مالی آن مشخص شده که ۳.۵ میلیون تن وارد فاز عملیاتی شده است. به‌طور کلی با رسیدن گاز به چابهار نیمه‌اول سال ۱۴۰۰ این واحدها به بهره‌برداری خواهد رسید. در بخش فولاد نیز ۱۰ میلیون تن تولید فولاد را برنامه‌ریزی شده که هم اکنون ۱.۶ میلیون تن را روی خاک است و ساخت کوره نیز تمام شده است.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار در ادامه گفت: فاینانس این بخش از صندوق توسعه ملی به میزان ۱۱۲ میلیون یورو عملیاتی شده که سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید. ضمن اینکه در فاز دوم نیز ۳.۲ میلیون تن فولاد برنامه ریزی شده است.

این مقام مسئول در منطقه آزاد چابهار بیان داشت: در شرایطی است که صد درصد محصولات تولیدی فولاد و پتروشیمی در فاز صادرات قرار خواهد گرفت. ۷۰ درصد تن ماهی کشور و ۳۴ درصد آبزیان در چابهار و کنارک تولید می‌شود. به طور کلی نگاه ما نباید به سمت تهران ۱۰ میلیون نفری با ۲ هزار کیلومتر باشد بلکه باید برای کراچی ۲۰ میلیونی با ۷۰۰ کیلومتر فاصله تولیدات داشته باشیم

این مقام مسئول در منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه رسوب کالا در مناطق آزاد ناشی از سیاست‌های سرزمین اصلی بود، برخی آمارها مبنی بر رسوب کالاهای اساسی و برنج در منطقه آزاد چابهار صحت ندارد، تصریح کرد: این اعداد و ارقام که از سوی برخی نمایندگان مجلس اعلام شد مبنای منطقی در منطقه آزاد چابهار ندارد. این در شرایطی است که رسوب کالا به‌صورت غیرمتعارف وجود ندارد ضمن اینکه درباره محصولی همچون برنج پس از لغو ممنوعیت فصلی واردات مسیر ترخیص روان خواهد شد. پس پدیده‌ای به اسم رسوب کالا نداریم.

وی ادامه داد: ثبات در شرایط اقتصاد کلان و بازار ارز پیام را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که جای نگرانی وجود ندارد.

کردی در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهادات اصلاحی برای تخفیف سود بازرگانی در منطقه آزاد چابهار منتظر تصویب هیئت دولت است و ما مشوق‌های بسیار مناسبی را به سرمایه گذاران ارائه خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز