خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

سکوت مسئولان در برابر خروج بی‌رویه زعفران به کشور افغانستان/ تجارنماها شرایط بازار را به نفع بیگانگان رقم می‌زنند

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۰۱۲

یک عضو شورای ملی زعفران گفت: زعفران کشور از مبادی رسمی و غیررسمی در حال سرازیر شدن به کشور افغانستان است. این کشور با صادرات زغفران ایرانی با برند افغان در حال افزایش سهم خود از کشورهای مقصد صادراتی ما است.

علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه گزارش‌ها از خروج بی‌رویه زعفران کشور به افغانستان خبر می‌دهد، اظهار کرد: زعفران ما از مبادی رسمی و غیررسمی در حال سرازیر شدن به کشور افغانستان است.

وی ادامه داد: گزارش‌ها حاکی از آن است که علاوه بر زعفران فله، این کشور با تغییر بسته‌بندی برندهای زعفران ایرانی آن‌ها را با نام زعفران افغان صادر می‌کند.

به گفته حسینی؛ افغانستان در حال افزایش سهم خود در بازارهای هدف صادراتی کشور ما است.

وی کشورهای که افغانستان در حال افزایش سهم صادراتی خود در آن‌ها با استفاده از زعفران ایرانی است  هند، اسپانیا، چین و برخی کشورهای عربی نام برد.

حسینی با تاکید بر اینکه میزان تولید زعفران در افغانستان تنها 5 درصد از کل تولید زعفران ایران است، افزود: به رغم تولید اندک در مقایسه با میزان تولید ما، این کشور با سرعت بالایی در حال افزایش صادرات این محصول است که بخش عمده آن با استفاده از  زعفران ایرانی است.

وی میزان تولید زعفران افغانستان در سال‌ جاری را تنها 18 تن عنوان کرد، در حالی بر اساس پیش بینی وزارت جهادکشاورزی میزان تولید در کشور ما در سال جاری  به حدود 500 تن خواهد رسید.

حسینی علاوه بر ورود بی‌قاعده زعفران ایرانی به کشور افغانستان، سیاست‌های اقتصادی این کشور را نیز از دلایل توسعه بازار صادراتی زعفران این کشور دانست.

وی گفت: مقامات سیاسی افغانستان تلاش زیادی در حوزه دیپلماسی اقتصادی برای توسعه بازار محصولات کشاورزی انجام می‌دهند.

حسینی میزان تعرفه صادراتی محصولات کشاورزی افغانستان به برخی از کشورهای هدف را صفر عنوان کرد که نتیجه دپیلماسی افغان‌ها  با کشورهای هدف صادراتی است.

این عضو شورای ملی زعفران با انتقاد از بی‌تفاوتی مسئولان مربوطه درباره بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی کشور، افزود: در حالی مسئولان کشور بی‌تفاوت از کنار این موضوع می‌گذرند که زعفران یکی از محصولات مزیت‌دار کشور محسوب می‌شود و بازارهای صادراتی که اکنون در اختیار ما است با سال‌ها رنج کشاورزان و تجار واقعی بدست آمده است.

حسینی تاکید کرد: البته در شرایطی که برای زعفران ما به وجود آمده تجار نماها نیز مقصرند، آن‌ها با خروج بی‌قاعده زعفران از مبادی رسمی و غیر رسمی شرایط بازار را به نفع بیگانگان و زیان تولیدکننده داخلی رقم می‌زنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز