خبرگزاری کار ایران

اردکانیان در پاسخ به ایلنا:

بدهی برقی عراق مطابق برنامه پرداخت می‌شود/ وضعیت آمادگی برای سیلاب‌های احتمالی

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۹۴۱

وزیر نیرو اظهار داشت: از 50 میلیارد متر مکعب ظرفیت مخازن 24 میلیارد متر مکعب آن خالی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا اردکانیان در حاشیه مراسم افتتاح نیروگاه برق‌آبی سردشت در جمع خبرنگاران با اشاره به توسعه توریسم در حاشیه سدها اظهار داشت: خرداد ماه سال گذشته در سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان غربی دستور داده شد که وزارت نیرو پروژه توسعه توریسم را در حاشیه سدها آغاز کند تا بتوانیم سایت سدهای مخزنی را در نقاطی که امکان داشته باشد به روی مردم باز کنیم و سرمایه‌گذاران نیز بتوانند از این امکانات برای ایجاد فرصت‌های شغلی استفاده کنند. در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری امضا شد.

وی افزود: ما در مورد توسعه گردشگری در حاشیه‌ سدها ملاحظات جدی داریم چراکه سدها تامین کننده آب شرب مردم هستند بنابراین دریاچه سدها حریمی کیفی دارند و باید مراقبت صورت گیرد که اتفاقات و فعل و انفعالاتی برای کیفیت آب شرب رخ ندهد.

وزیر نیرو افزود: تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه گردشگری تهیه شده و به همه مسئولین آب و برق منطقه‌ای و آب و فاضلاب ابلاغ شده و در دستور کار قرار گرفته است و اولین پروژه امروز به نتیجه رسیده که پاکات آن باز می‌شود. امیدواریم فعالیت‌های اجرایی به گونه‌ای باشد که مردم منطقه و کشور همسایه در تابستان بتوانند از امکانات گردشگری استفاده کرده ضمن اینکه نقش موثری نیز در ایجاد اشتغال منطقه دارد.

وی درباره اینکه آیا پروژه ساخت تصفیه‌خانه‌ها به دلیل تحریم‌ها متوقف شده‌اند، گفت: ممکن است در برخی موارد به خاطر تحریم‌ها وارد کردن برخی تجهیزات با اختلالاتی مواجه باشد اما باید گفت ما دست‌اندرکار مسائل آب هستیم همانگونه که وقتی مانعی بر سر آب قرار می‌گیرد از مسیر دیگری راه خود را پیدا می‌کند ما نیز همین‌گونه عمل می‌کنیم و اگر غیر از این بود امروز نمی‌توانستیم با سر افراشته به دنیا گزارش دهیم که در هر 40 روز یک تصفیه‌خانه‌ فاضلاب و هر یک ماه یک تصفیه‌خانه‌ آب افتتاح می‌کنیم و هر روز نیز شش روستای کشور به شبکه آب سالم و بهداشتی وصل می‌شوند.

وی افزود: فقط در شش ماهه دوم سال جاری 3000 مگاوات به ظرفیت نصب شده برق کشور اضافه می‌شود.

اردکانیان با بیان اینکه آب و برق زیرساخت‌های کشور است، گفت: اگر قرار است توسعه‌ای صورت بگیرد گام نخست آن تامین انرژی است به همین دلیل اکنون ارتباط فعالی با کشورهای همسایه داریم و امیدواریم آنها هم بتوانند از تجربیات و دانش کشور استفاده کنند. هر قدر این انتقال دانش و تجربه مناسب‌تر صورت بگیرد و این خودکفایی در کشورهای همسایه هم کپی‌برداری شود، تاثیر مستقیم آن را در صلح و آرامش پایدار منطقه شاهد خواهیم بود چون یکی از ریشه‌های ناامنی‌ها این نیازها است؛ نیازها یعنی تداوم حضور دیگران در منطقه که منجر به مسائل دیگری می‌شود. بنابراین باید بنده اعلام می‌کنم که ما هیچ مشکلی به لحاظ تدارک تجهیزات نداریم.

اردکانیان در پاسخ به ایلنا درباره صادرات برق به عراق گفت: ما یک تعهدی نسبت به همسایگان داریم و براساس آن تعهدات عمل می‌کنیم. در مواقعی که خودمان نیاز نداریم می‌توانیم مازاد انرژی را صادر کنیم تا همسایگان نیز از مواحب آن برخوردار شوند.

وی همچنین درباره پرداخت بدهی برقی عراق اظهار داشت: پرداخت بدهی‌ها هنوز صفر نشده اما مطابق برنامه انجام می‌شود.

وزیر نیرو درباره آمادگی برای سیلاب احتمالی گفت: پیش‌بینی هواشناسی این است که پاییز امسال شرایط نرمال است و بارش‌ها معادل متوسط بلندمدت زمستان ممکن است کمتر از نرمال باشد.

وی افزود: از 50 میلیارد متر مکعب ظرفیت مخازن 24 میلیارد متر مکعب آن خالی است. در هر نقطه‌ای از کشور سیلاب به وجود آید باید دید مسیر رودخانه‌ها باز است یا خیر. تجاوز به حریم و بصر رودخانه‌ها صورت گرفته یا خیر. اگر این مسائل حل شده باشد طبیعتا سیلاب هم نعمت خواهد بود در غیر این صورت مشکل به وجود می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز