خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:

اهل مماشات با آستان قدس رضوی درباره تخلفات ساخت و سازهای اطراف حرم نیستیم/ بسیاری از اصول شهرسازی در مسکن مهر زیر پا گذاشته شد/ گزینه‌ای برای انتقال مراکز سیاسی و اداری تهران مطرح نیست

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۸۲۸

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ششمین سال دولت تدبیر و امید را پشت‌سر می‌گذاریم اما همچنان دولت درگیر ارائه خدمات پروژه مسکن مهری است که باید در دولت دهم تکمیل می‌شد. متاسفانه بسیاری از اصول شهرسازی در مسکن مهر نادیده گرفته شد و هنوز هم دولت درگیر ساخت و ساز مسکن مهر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید در تدوین و تنظیم مقررات و قوانین توجه به حقوق شهروندی و حقوق عمومی در اولویت قرار داشته و دارد، گفت: همواره رانت و تخلف در حوزه‌ای رخ داده که حقوق عمومی در آن دیده نشده است. بنابراین در طول چند سال گذشته تمام مقررات و ضوابط شهری با مشارکت انجمن‌ها و نهادهای مردم‌محور بررسی، تصویب و به اجرا رسیده است.

وی ادامه داد: شفافیت در ابلاغ‌های شورای عالی شهرسازی و معماری، امکان دسترسی به این مصوبات، کیفیت‌بخشی به شهرها، توجه ویژه به بافت‌های تاریخی و بافت‌های فرسوده از جمله رویکردهای شورای عالی و معاونت شهرسازی و معماری در طول این دوره بوده است.

وی درباره تفاوت طرح اقدام ملی مسکن و مسکن مهر اظهار داشت: مهمترین موضوع در شهرسازی عرضه زمین است و اینکه زمین در کجا و به چه میزان برای پروژه‌های ساخت و ساز مسکن ارائه شود. تمام تلاش ما این است که مکان‌یابی درستی برای تولید مسکن بنا بر نیاز دهک‌های مختلف داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اگر در اراضی واگذار شده در سنوات گذشته مسکنی تولید نشده، این اراضی باید برگردد، اظهار داشت: در این پروژه‌ها مهمترین موضوع بحث خدمات پشتیبان است و به طور قطع یکی از مهمترین تفاوت‌های مسکن مهر با طرح اقدام ملی مسکن در ارائه خدمات پشتیبان از جمله خدمات شهری در این مناطق و اراضی است. موضوع دیگر بحث معماری واحدهای ساخته شده در قالب طرح مسکن ملی است که متفاوت از معماری مسکن مهر خواهد بود.

دبیر شورای عالی، شهرسازی و معماری با اشاره به طرح ساماندهی دانشگاه تهران گفت: طبق مصوبه شورای عالی، طرح ساماندهی تهیه می‌شود و این موضوع در اردیبهشت ماه سال جاری مطرح شد. اگر تاکنون طرحی نرسیده به این دلیل است که ملاحظات تخصصی در آن رعایت نشده است. دانشگاه تهران تا پایان آبان ماه فرصت دارد که طرح مورد نظر خود را ارائه دهد تا در شورای عالی و کمسیون ماده 5 مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: یکی از موضوعات این است که از این پس بحث تملک املاک اطراف دانشگاه تهران دیگر مطرح نیست بنابراین مردم ساکن در اطراف دانشگاه تهران این بلاتکلیفی را ندارند. البته محدوده دانشگاه تهران ثبت میراث است و ضوابط جدید باید مورد تایید سازمان میراث هم باشد.

مالواجرد با اشاره به بحث اصلاح مقررات و ضوابط مربوط به برج باغات در تهران گفت: یکی از موضوعات این است که زیرزمین برج باغات قابل کنترل شده و تنها یک طبقه زیر زمین امکان ساخت در برج باغ‌ها وجود دارد و دیگر شاهد ساخت و ساز بناهای هشت طبقه با زیرزمین گسترده که منجر به نابودی باغ‌ها می‌شود نخواهیم بود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر بحث تفکیک و خرد شدن باغات است که از این پس تفکیک‌ها تنها تا سقف 10هزار متر مربع انجام می‌شود و با این اصلاح مقررات از خرد شدن باغات جلوگیری می‌کنیم.

مالواجرد همچنین درباره شناسنامه‌دار شدن باغات تهران اظهار داشت: طبق ضابطه جدید، شناسنامه باغات باید تهیه شود و افراد در سامانه شهرداری باید باغات خود را ثبت کنند تا شناسنامه مربوطه را دریافت کنند. در حال حاضر 3000 باغ در تهران شناسنامه‌دار شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرداری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر توقف اجرای مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری در شهر مشهد درباره ساخت و ساز در اطراف حرم اظهار داشت: توقف اجرای مصوبات شورای عالی در شهر مشهد ناشی از مماشات وزارت راه و شهرسازی با نهادها و مسئولان مربوطه در این حوزه نیست.

وی درباره اقداماتی که در دوره قبلی وزارت راه و شهرسازی در زمان وزارت آقای آخوندی در این زمینه انجام شد، گفت: موضوعاتی که امروز شاهد اجرای آنها هستیم به اقداماتی که در آن دوره انجام شده برمی‌گردد و موضوعی را بدون پیگیری رها نکرده‌ایم.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی اهل مماشات نیست و در برابر تخلفات می‌ایستیم.

مالواجرد با اشاره به عدم اجرای مصوبات شورای عالی درباره شهر مشهد و حرم امام رضا (ع) گفت: اصرار بر اجرای مصوبات عالی در این منطقه داریم اما به دلیل شکایت شهردار مشهد، دیوان عدالت اداری دستور توقف داده است و ما تلاش می‌کنیم تا این دستور توقف برداشته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جلساتی هم با مسئولان آستان قدس رضوی با مدیریت جدید داشتیم و مکاتباتی هم با آقای رئیسی و مقام معظم رهبری در این باره انجام شده است.

مالواجرد تاکید کرد: اجرای مصوبات شورای عالی درباره حرم امام رضا (ع) دقیقا منطبق با ابلاغیه سال 86 مقام معظم رهبری در این مورد بوده است. طبق ابلاغیه رهبری در کنار خدمات‌رسانی به زائر در این محدوده، باید به گونه‌ای با مجاوران رفتار شود که خدمات‌رسانی‌ها به زائران منجر به رانده شدن مجاوران نگردد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در آن ابلاغیه بر موضوع کاهش ساخت و ساز مال‌ها در اطراف حرم تاکید داشتند بنابراین این مصوبات که منطبق با ابلاغیه رهبری است، باید به اجرا برسد. از این رو روز گذشته وزیر راه و شهرسازی با استاندار خراسان رضوی تفاهمی داشتند تا چارچوب‌های مصوبه مشخص شود.

مالواجرد با بیان اینکه در مشهد مدعی هستند که حقوق مکتسبه‌ای وجود دارد که با اجرای مصوبات شورای عالی این حقوق تضییع می‌شود، گفت: باید دید این حقوق مکتسبه با طرح‌های مصوب قبلی منطبق است یا خیر؛ اگر بر این اساس حقوقی نباشد باید نسبت به توقف کار اقدام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر تعیین تکلیف منطقه سیروس و سایت 100 واحدی که در دوره وزارت آقای آخوندی کلنگ‌زنی شده و امروز قرار است تغییراتی در آن ایجاد شود، گفت: از تغییرات احتمالی بی‌اطلاعم چراکه منطقه سیروس در شورای عالی مصوبه‌ای نداشته که بخواهد برای تغییر آن مصوبه دیگری صادر شود. اما باید ذکر شود که پروژه 100 واحدی منطقه سیروس که در زمان مدیریت قبلی وزارتخانه گلنگ‌زنی شد، قبل از کلنگ‌زنی مجورهای مورد نظر را نداشت و بعد از کلنگ‌زنی اقدام به اخذ مجوزها از کمیسیون ماده 5 کردند.

مالواجرد همچنین با اشاره به اشکالات پروژه مسکن مهر تاکید کرد: ششمین سال دولت تدبیر و امید را پشت‌سر می‌گذاریم اما همچنان دولت درگیر ارائه خدمات پروژه مسکن مهری است که باید در دولت دهم تکمیل می‌شد. متاسفانه بسیاری از اصول شهرسازی در مسکن مهر نادیده گرفته شد و هنوز هم دولت درگیر ساخت و ساز مسکن مهر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره انتقال پایتخت تاکید کرد: انتقال پایتخت مصوبه قانونی ندارد البته شورای ساماندهی مراکز سیاسی و اداری کشور تشکیل شده و موضوعی که در این شورا دنبال می‌شود بحث تمرکززدایی و تراکم‌زدایی از تهران است. هنوز هم هیچ گزینه‌ای برای انتقال مراکز سیاسی و اداری تهران مطرح نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز