خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

احداث یک بلوک سیکل ترکیبی جدید ۴۸۴ مگاواتی در نیروگاه نکا

asdasd
کد خبر : ۸۲۸۸۴۴

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا از احداث یک بلوک سیکل ترکیبی جدید ۴۸۴ مگاواتی در این نیروگاه خبر داد.

محسن نعمتی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار داشت: نیروگاه نکا از دو بخش تشکیل شده، یک بخش واحدهای بخاری است که واحدهای قدیمی تر نیروگاه محسوب می شوند و شامل چهار واحد ۴۴۰ مگاواتی و جمعا به ظرفیت ۱۷۶۰ مگاوات است و بخش دوم نیز یک بلوک سیکل ترکیبی است که شامل دو واحد گازی ۱۳۷.۵ مگاواتی گازی و یک واحد بخاری ۱۶۰ مگاواتی بوده که جمعا ظرفیت آن ۴۳۵ مگاوات است.

وی افزود: علاوه بر این، دو توربین انبساطی با ظرفیت هر کدام ۹.۴ مگاوات و جمعا ظرفیت ۱۹ مگاوات نیز در نیروگاه نکا در مدار تولید است.

نعتی با بیان اینکه ظرفیت منصوبه تولید برق نیروگاه نکا جمعا ۲ هزار و ۲۱۴ مگاوات است، گفت: راندمان این نیروگاه در بخش بخار حدود ۳۷ درصد و در بخش سیکل ترکیبی حدود ۴۵ درصد است.

وی ادامه داد: اولین واحدهای V۹۴.۲ که در ایران نصب شده مربوط به نیروگاه نکا است که این واحدها، واحدهای زیمنسی و ورژن اول توربین های V۹۴.۲ هستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا با بیان اینکه بعد از اتمام پیک تابستان ۹۷ تا پیش از شروع پیک تابستان ۹۸ اقدامات موثری در این نیروگاه جهت افزایش سطح آمادگی واحدها انجام شد، گفت: واحدهای بخاری به دلیل قدمت ۴۰ ساله نمی‌توانستند به ظرفیت اسمی ۴۴۰ مگاواتی خود در تولید برسند، به همین خاطر در سال گذشته حدود ۱۵ یا ۱۶ پروژه رفع موانع تولید تعریف شد و اجرای این پروژه‌ها از سال گذشته آغاز شد و اوایل تابستان امسال به پایان رسید.

وی افزود: با اجرای این پروژه‌ها موفق شدیم از همین واحدهای موجود، ۴۲ مگاوات بیشتر نسبت به گذشته، تولید برق داشته باشیم؛ این افزایش ظرفیت عملی ۴۲ مگاواتی تولید برق در واحدهای بخاری نیروگاه نکا، ارزش اقتصادی ۴۲۰ میلیارد تومانی دارد، یعنی اگر ما می خواستیم این ظرفیت ۴۲ مگاواتی را با احداث واحدهای بخاری جدید ایجاد کنیم، نیاز به سرمایه گذاری ۴۲۰ میلیارد تومانی داشت، اما برای اجرای پروژه‌های رفع موانع تولید و رسیدن به این افزایش ظرفیت عملی تولید برق به میزان ۴۲ مگاوات، تنها ۲۰ میلیارد تومان هزینه شد و با انجام این اقدامات، از یک سو ۴۰۰ میلیارد تومان صرفه اقتصادی و به عبارتی صرفه جویی مالی برای نیروگاه به ارمغان آورده شد و از سوی دیگر، شاهد افزایش ظرفیت تولید برق برای استفاده در شرایط پیک تابستان بودیم.

نعمتی با بیان اینکه اقدامات موثری برای بازسازی و نوسازی واحدها در فاصله پیک تابستان ۹۷ تا پیک تابستان ۹۸ انجام شد، گفت: به طور مثال با تعویض لوله‌های بویلر، تا بیست سال دیگر می توان از این لوله ها استفاده کرد؛ همچنین در یک واحد لوله های کندانسور تعویض شد و اقداماتی از این دست موجب شد هم وضعیت موجود بهبود پیدا کند و هم شاهد استمرار بهبود وضعیت باشیم.

وی ادامه داد: در واحد یک بخاری نیروگاه با وجود ۴۰ سال قدمت، با انجام اقدامات موثر، توانستیم بعد از ۱۵ سال مجددا به ظرفیت اسمی ۴۴۰ مگاواتی در تولید برق برسیم و این خود یک رکورد بی سابقه بود که در تابستان امسال رقم خورد.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا تصریح کرد: امسال پروژه‌های جدیدی را تعریف و پیشنهاد کردیم که بتوانیم سه واحد بخاری دیگر را نیز افزایش ظرفیت دهیم تا به قدرت نامی ۴۴۰ مگاواتی برسند.

نعمتی با بیان اینکه در تابستان سال جاری ضریب آمادگی نیروگاه نکا به ۹۸ درصد رسید، گفت: برای کسب آمادگی حداکثری برای تولید برق در تابستان ۹۹، تعمیرات اساسی و دوره ای واحدها آغاز شده به طوری که تعمیرات اساسی برای واحد ۲ را شروع کرده‌ایم و برای واحدهای دیگر نیز تعمیرات دوره ای را در دستور کار داریم به طوری که هر ۶ ماه یکبار تعمیرات ۱۵ تا ۲۰ روزه را در دستور کار داریم و تعمیرات اساسی را نیز در فاصه هر ۶ یا ۷ سال یکبار برای هر واحد انجام می دهیم.

وی افزود: در حال حاضر تعمیرات اساسی روی واحد ۲ در حال انجام است، این تعمیرات ۱۲۰ روز به طول خواهد انجامید و کل توربین‌ها و تجهیزات ثابت و دوار آن باز شده و بعد از تعمیرات اساسی، این واحد دوباره به مدار بازخواهد گشت.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا با اشاره به سال رونق تولید و ضرورت توجه به توان داخلی در تأمین تجهیزات نیروگاهی گفت: به منظور داخلی سازی قطعات مورد نیاز نیروگاه نکا، هم کارگاه‌های ساخت تجهیزات در داخل نیروگاه ایجاد شد و هم از ظرفیت صنایع استان و همچنین دیگر نقاط کشور جهت ساخت تجهیزات مورد نیاز استفاده شد، به طوری که در سه سال اخیر بالغ بر ۲۷۰۰۰ قطعه مورد نیاز نیروگاه با توان داخلی ساخته شد که از این تعداد، بخش زیادی در حین انجام تعمیرات در واحدهای مختلف نیروگاه نصب شده و تعداد مازاد بر نیاز نیز در انبارهای نیروگاه نگهداری می شوند تا در مواقع مورد نیاز مورد استفاده قرار گیرند.

نعمتی با بیان اینکه این ظرفیت در محل نیروگاه نکا وجود دارد که از زمین و امکانات موجود جهت نصب واحدهای جدیدی استفاده کنیم، گفت: موافقت احداث یک بلوک جدید سیکل ترکیبی از سوی وزارت نیرو اخذ شد، در هفته دولت کلنگ زنی انجام شد و مقرر شد تا دو واحد گازی V۹۴.۲ ورژن ۵ با ظرفیت هر کدام ۱۶۲ مگاوات و ظرفیت مجموع ۳۲۴ مگاوات در فاز نخست نصب شود.

وی افزود: این واحدهای جدید گازی در سال ۱۴۰۰ وارد مدار خواهند شد و در فاز دوم این افزایش ظرفیت، یک واحد بخاری ۱۶۰ مگاواتی به این واحدهای گازی افزوده می شود و جمعا یک بلوک سیکل ترکیبی جدید با ظرفیت ۴۸۴ مگاوات در کنار واحدهای موجود خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز