خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز آمار اعلام کرد:

تورم مهرماه به ۴۲ درصد رسید/ تاخیر بانک مرکزی، دلیل عدم انتشار رشد اقتصادی/ به زودی از استانداردهای ملی تهیه آمار رونمایی می‌شود/ همیشه کاهش نرخ بیکاری به معنای افزایش اشتغال نیست

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۵۲۳

رییس مرکز آمار ایران اظهار داشت: مهر ماه سال جاری تورم سالانه ۴۲ درصد بوده که ۷ صدم درصد نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا جواد حسین زاده در نشست خبری روز آمار با اشاره به آخرین نرخ رسمی تورم اظهار داشت: مهر ماه سال جاری تورم سالانه  ۴۲ درصد بوده که ۷ صدم درصد نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است.

وی ادامه داد: تورم نقطه‌ای ۲۸.۳ درصد است که کاهش  ۶.۸ درصدی داشته است.همچنین نرخ تورم ماهانه ۱.۷ است که ۱.۲ درصد افزایش یافت.

رییس مرکز آمار درباره دلیل عدم انتشار نرخ رشد اقتصادی فصل بهار سال جاری گفت: براساس مصوبه شورای عالی آمار، بانک مرکزی باید نرخ محاسبات ملی در این زمینه را در اختیار مرکز آمار قرار دهد که تاخیری در ارایه این اطلاعات داشته است و به همین دلیل تا کنون نتوانسته‌ایم نسبت به انتشار نرخ رسمی نرخ رشد اقتصادی اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه مرکز آمار با دو نوع کاربر خاص و عام مواجه است گفت: کاربران خاص اصولا افرادی هستند که به تعاریف، مفاهیم و وصول آمار آشنا هستند اما کاربر عام بی‌شمارند و دسترسی مستقیم به منابع آماری ندارند و واسطه آنها با منابع آماری رسانه‌ها هستند.

حسین‌زاده با تاکید بر اینکه آمار رسمی قابل مقایسه با امنیت عمومی است گفت: برای تحقق برنامه‌های دولت به ویژه در بحث ثبات اقتصادی نیازمند به آمار رسمی است که نبود این آمار به عدم تحقق برنامه‌های دولت منجر می‌شود و از سوی تفسیر نادرست از آمار اثرات مطلوبی بر برنامه‌ریزی‌ها می‌گذارد.

رئیس مرکز آمار با اشاره به لزوم همگرایی و تعلمل دستگاه‌ها برای دسترسی به آمار صحیح و استخراج آمار باکیفیت گفت: شعار امسال همگرایی ملی برای مدرن سازی نظام آماری است و در دنیای کنونی با رشد و توسعه‌ای که در نظام‌های آماری رخ داده دیگر آمارگیری سنتی مبنای کار نیست و باید به سمت اصول مدرن‌سازی آماری که مهم‌ترین آن استفاده از ثبتی مبنا است حرکت کنیم.

وی گفت: داده‌های ثبتی مبنا کارآیی بیشتری از سایر روش‌های آمارگیری دارند و هزینه آنها کمتر از آمارگیری سنتی است و به همین دلیل از سال ۲۰۱۰ تمرکزها بر سمت آمارهای ثبتی مبنا بوده است.

حسین‌زاده تاکید کرد: نکته مهم دیگر این است که عمر آمارهای سنتی کوتاه است اما آمارهای ثبتی مبنا قابل پویایی و آنلاین هستند.

وی با تاکید بر تولید آمار باکیفیت اظهار داشت: در دنیا سه گرایش مهم برای آمارگیری مطرح است گرایش اول نقش مرجعیت در ایجاد سازگاری و پرهیز از موازی کاری گرایش دوم کاهش آ‌مارگیری سنتی و استفاده از منابع داده‌های جدید و همچنین گرایش سوم بهبود قوانین در این بخش است.

رئیس مرکز آمار با اشاره به ضرورت مدرن‌سازی قوانین آماری گفت: در قانون آمار کشور یک بار در سال ۵۳ بازنگری شده است اما باید این قانون بتواند تمام دستگا‌ه‌ها را تحت پوشش خود قرار دهد البته قانون حاضر هم قانون محکمی است که نواقصی در آن پیداست برای مثال ضمانت‌های قابل قبولی برای اینکه دستگاه‌ها را به ارائه آمار به مرکز آ‌مار مجبور کند ندارد.

حسین‌زاده تاکید کرد: از این رو پیش نویس قانون جدید تهیه شده و در مردادماه به مصوبه شورای عالی آمار رسیده است.

رئیس مرکز آمار همچنین با اشاره به تعیین چارچوب‌های کیفیت آماری و استاندارد ملی تهیه آمار اشاره کرد و گفت: به زودی از استانداردهای ملی تهیه آمار رونمایی می‌شود و این استانداردها به تمام دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد تا آمار رسمی تولید شده در دستگاه‌ها بر اساس استانداردهای ملی باشد.

حسین‌زاده تاکید کرد: از این پس تمام آمارهای رسمی دستگاه‌ها باید نشان کیفیت داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به ادعاهایی مبنی بر غیرواقعی بودن نرخ بیکاری و افزایش نرخ اشتغال در کشور گفت: همیشه نباید نرخ رشد اقتصادی همسو با نرخ بیکاری باشد چرا که هر چند بین بازار کار و بازار کالا و خدمات ارتباط وجود دارد و هر دو  در چرخه اقتصاد هستند اما بین این دو بازار تغییر فاز وجود دارد.

حسین‌زاده با اشاره به مبنای تهیه نرخ بیکاری تابستان گذشته گفت: هر فصل از حدود ۱۸۰ هزار خانوار یعنی یک درصد جمعیت آمارگیری می‌شود که این آمارگیری با روش‌های علمی به کل جامعه تعمیم داده خواهد شد ما این آمارها را تحلیل می‌کنیم اما تحلیل‌های ما از جنس توصیفی و تدوینی است.

حسین‌زاده تاکید کرد:‌ همیشه کاهش نرخ بیکاری به معنای افزایش اشتغال نیست.

وی گفت: در تابستان سال گذشته شاهد بارش‌های قابل توجهی بودیم که شاهد رشد سبزیجات و صیفی‌جات بودیم که رشد اشتغال هم در این حوزه افزایش یافته است همچنین در این بازه زمانی شاهد افزایش رشد اشتغال در حوزه پرورش دام سبک ، محصولات گلخانه‌ای، بخش ساختمان و حمل و نقل زمینی بوده‌ایم.

حسین‌زاه با تاکید بر بی‌طرفی و استقلال مرکز آمار اظهارداشت: استقلال و بی‌طرفی در حوزه سیاست‌گذاری به این معنا است که تغییر نرخ‌ها ارتباطی با آن دستگاه نداشته باشد در حال حاضر هم نرخ تورم بالا یا پایین باشد رئیس مرکز آمار متاثر از آن نرخ نیست و سایر مسئولین باید درباره آن پاسخگو باشند.

وی گفت:‌ از سوی دیگر در دنیا ۹۸ مراکز آمار از دستگاه‌های زیرمجموعه دولت هستند اما آن چیزی که در کارکرد مراکز آمار مهم است منطبق بودن عملکرد آنها با استانداردهای بین المللی و ملی است.

وی با اشاره به ارائه آمار اقتصادی از سوی نهادهای بین المللی گفت: صندوق بین المللی معمولا برآوردهایی ارائه می‌دهد که مبنای آن را از نهادهای رسمی تهیه نکرده است و تولید این آمار بر اساس مدل‌ها بوده است. معمولا این آمار ریوایز می‌شود که در این عملیات احتمال جابجای اعداد وجود دارد بنابراین برآوردها قریب به یقین نیستند.

وی تاکید کرد: ریوایز کردن هم حد و حدودی دارد و حداکثر آن تا ۱۰ درصد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز