خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن خودروسازان بیان کرد:

سرکوب قیمت؛ دلیل اصلی کاهش تولید خودرو/ تعرفه واردات خودرو به اندازه مصوبه سازمان تجارت جهانی باشد

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۳۵۷

دبیر انجمن خودروسازان اظهار داشت: ما پیشنهاد می‌دهیم که تعرفه خودرو را به 25 درصد برسانند که مردم فکر نکنند که ما به دنبال انحصار هستیم این تعرفه پایه ورود به سازمان تجارت جهانی است اما در مقابل قیمت ‌گذاری را آزاد کنند تا ما بتوانیم در بازار رقابتی حضور داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا در نشست مشترک انجمن خودروسازان و قطه‌سازان احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به کاهش 35 درصدی تولید خوروسازان و کاهش 36 درصدی تولید خودروهای سواری در شش ماه سال جاری گفت: در جلسه کمیته خودرو مشخص شد که همه خودروسازان با زیان محصولات خود را به فروش می‌رسانند اما باز هم آقای شریعتمداری که وزیر وقت صمت حاضر به اعلام قیمت‌های جدید نشد که علت آن را باید از خود ایشان بپرسید.

وی افزود: پس از آن نیز که آقای رحمانی آمدند پس از یک تعلل چهار ماهه قیمت‌های جدید که آن هم مطابق با افزایش قیمت‌های مواد اولیه نبود اعلام شد. همه این عوامل سبب شد که در آ‌ن سال دو خودروساز اصلی هر کدام هشت میلیارد تومان ضرر کنند و قیمت‌گذاری‌های امسال نیز باعث شد که مجموع ضرر آ‌نها به 20 هزار میلیارد تومان برسد این در حالی است که مطابق نص صریح قانون در صورت دستوری بودن قیمت‌ها دولت باید مابه التفات آن را به تولیدکننده پرداخت کند که چنین چیزی را ما شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: جای تاسف دارد که عضو دولت روز گذشته صحبت‌هایی را در خصوص فشل بودن خودروسازی بیان کرده آیا ایشان نمی‌دانند که ما سرکوب قیمت داریم اگر این صنعت تعطیل شود سالانه 12 تا 13 هزار میلیارد تومان واردات خودرو باید صورت بگیرد آیا بانک مرکزی توانایی تامین این ارز را دارد.

وی با اشاره به افزایش قیمت‌های مواد اولیه گفت: فولاد آلیاژی که پرمصرف‌ترین قطعه ماست از 2800 به 950 هزار تومان رسیده است؛ هزینه حمل و نقل سه برابر شده و ارز دولتی از سه هزار تومان به 11 هزار تومان رسیده و مواد اولیه‌ای مانند کاتالیت که 300 تومان بود اکنون دو میلیون تومان شده است این افزایش قیمت‌ها باعث شده که ما نتوانیم پول قطعه‌سازان را بدهیم و در نهایت تولید ما کاهش پیدا کرده  است. وقتی سرکوب قیمت صورت بگیرد دیگر بحث افزایش کیفیت بی‌معنی است و حتی احتمال کاهش کیفیت و تقلب نیز وجود دارد.

وی افزود: ما پیشنهاد می‌دهیم که تعرفه خودرو را به 25 درصد برسانند که مردم فکر نکنند که ما به دنبال انحصار هستیم این تعرفه پایه ورود به سازمان تجارت جهانی است اما در مقابل قیمت ‌گذاری را آزاد کنند تا ما بتوانیم در بازار رقابتی حضور داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز