خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته بازرگانی ایران و سوریه در گفت‌وگو با ایلنا:

پیشنهاد اتاق برای تخصیص خط اعتباری یک میلیارد دلاری برای سوریه/ بستانکاری ایران از سوریه زیاد شده است/ افتتاح مرکز تجاری ایران در دمشق تا ۳ ماه آینده

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۰۷۴

رئیس کمیته بازرگانی ایران و سوریه گفت: اتاق بازرگانی پیشنهادی به بانک مرکزی داده مبنی بر اینکه یک خط اعتباری دوم به ارزش یک میلیارد دلار جهت استفاده شرکت‌های ایرانی به آن کشور اختصاص دهد و ساختار آن به این شکل باشد که تمام شرکت‌های ایرانی که به آنجا می‌روند اگر صورت وضعیت آنها تائید شود از این خط اعتباری استفاده کنند.

کیوان کاشفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین وضعیت تجارت ایران و سوریه و زمان افتتاح مرکز تجاری ایران در دمشق گفت: تجهیز مرکز تجاری ایران در مراحل آخر قرار دارد و حداکر تا 3 ماه آینده افتتاح می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: تا به امروز برخی فعالان تجاری برای حضور در این مرکز تجاری ثبت نام کردند و در جلسه هفته قبل هیئت رئیسه اتاق، نحوه واگذاری آن تصویب شد. اکنون نقشه‌های آن آماده شده و به تمام افرادی که تا به امروز درخواست داده بودند اعلام کردیم برابر این نقشه می‌توانیم واحدها را واگذار کنیم و قراردادها به صورت اجاره سالیانه خواهد بود.

وی افزود: افرادی که خواهان اجاره این واحدها هستند، می‌توانند درخواست خود را به واحد بین الملل اتاق بازرگانی ایران یا به دبیرخانه کمیته مشترک ارائه دهند البته بخش‌هایی هم در این مرکز وجود دارد مانند صرافی و مرکز مشاوره حقوقی و اقتصادی که تجهیز آن وظیفه اتاق است که در مراحل آخر تجهیز قرار دارند فعالیت آنها در راستای کمک به فعالیت تاجران ایرانی است. اکنون نیز تیمی از اتاق در دمشق حضور دارد و امیدواریم در یک فرصت مناسب توسط مقامات عالی دو کشور این مرکز افتتاح شود.

رئیس کمیته بازرگانی ایران و سوریه در پاسخ به این پرسش که آیا سوریه پتانسیل بازار عراق را برای کالاهای ایرانی دارد یا خیر گفت: اگر بخواهیم به صورت واقعی به این موضوع نگاه کنیم باید گفت خیر، این امکان وجود ندارد. ما در سمینارهایی که در استان‌های مختلف جهت آشنایی بازرگانان با بازار سوریه برگزار می‌کنیم این مسئله را عنوان کردیم زیرا بسیاری از فعالان اقتصادی بازار سوریه را مانند عراق نگاه می‌کنند.

کاشفی تصریح کرد: این کشور وضعیت خاص خودش را دارد، عراق به سمت دومین کشور صادر کننده نفت در سازمان اوپک خیز برداشته و درآمدهای سرشار نفتی دارد در حالیکه سوریه این شرایط را ندارد، با این وجود اگر روی این کشور کار شود می‌توان به سقف یک میلیارد دلار صادرات در دو سال آینده برسیم. البته نباید فراموش کرد که پیش از درگیری‌های داخلی در این کشور ما تبادلات آنچنانی با این کشور نداشتیم.

وی افزود: سوریه تاجران قوی دارد و یکی از معدود کشورهای عربی است که خود تولیدات دارد و نظام آن تولید محور است پس باید با یک الگو جدید به این کشور ورود کرد و نباید فقط به فکر فروش کالا بود. دولت این کشور به شدت از تولیدات داخل حمایت می‌کند پس تاسیس شرکت‌های مشترک و احداث واحدهای تولیدی در آن کشور می تواند یک سیاست مفیدی باشد.

کاشفی تصریح کرد: اکنون مهمترین هدف ما بازسازی است که ما باید نقش موثری در آن داشته باشیم

وی در خصوص خط اعتباری که دولت ایران به سوریه اختصاص داده بود اظهار داشت: از خط اعتباری اول که مهلت آن تمام شده، بصورت محدود استفاده کردند اما اکنون اتاق پیشنهادی به بانک مرکزی داده مبنی بر اینکه یک خط اعتباری دوم به ارزش یک میلیارد دلار جهت استفاده شرکت‌های ایرانی به آن کشور اختصاص دهند و ساختار آن به این شکل باشد که تمام شرکت‌های ایرانی که به آنجا می‌روند اگر صورت وضعیت آنها  تائید شود از این خط اعتباری استفاده کنند و در نهایت تصفیه آن بین دو  کشور به صورت تهاتر باشد. اگر این پیشنهاد عملی شود، می‌تواند شوک مثبتی به روابط تجاری دو کشور وارد کند.

کاشفی خاطرنشان کرد: البته باید این را در نظر گرفت که دولت با وجود تحریم‌ها، محدودیت‌های ارزی دارد و اکنون تراز بدهی ما یک مقداری سنگین شده و بستانکاری ما زیاد است که این باعث می‌شود دولت ملاحظاتی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز