خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان راهداری در گفت وگو با ایلنا:

نیاز به 4هزار اتوبوس برای برگشت 860 هزار زائر ایرانی/ لغو سفر دو مرحله زائران از سه استان معین

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۵۳۴

معاون سازمان راهداری با بیان اینکه طبق آخرین برآوردها در حال حاضر 860 هزار نفر زائر ایرانی در خاک عراق هستند، گفت: از آنجایی که توزیع سفر نرمال بود نیازی به جابه‌جایی دو مرحله‌ای زائران نبود و کمیته اربعین استان ایلام لزومی بر اجرای این طرح ندید.

مهران قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره آخرین وضعیت مرزهای منتهی به عراق و تردد زائران از این مرزها اظهار داشت: طبق آخرین برآوردها در حال حاضر 860 هزار نفر زائر ایرانی در خاک عراق هستند که پس از پایان مراسم اربعین حسینی از مرزهای کشورمان وارد می‌شوند که 300 هزار نفر از این زائران از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: موضوع مهم در تردد این زائران مدیریت سفر آنها است. اینکه این تعداد زائر ایرانی در دو یا سه روز وارد خاک کشورمان شوند.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه خوشبختانه تاکنون توزیع تردد زائران در زمان برگشت نرمال بوده است، گفت: برای جابه‌جایی این تعداد زائر نیاز به 4000 اتوبوس در چهار مرز کشورمان داریم که تنها در مرز مهران باید 2500 اتوبوس مستقر شوند.

قربانی با بیان اینکه در حال حاضر 350 دستگاه اتوبوس در پایانه برکت در مرز مهران و 500 دستگاه اتوبوس در اطراف مرز مهران مستقر شده‌اند، گفت: تا امشب باید مابقی ناوگان مورد نیاز برای جابه‌جایی زائران اربعینی که قصد برگشت از مرز مهران را دارند تامین شود. البته تعداد اتوبوس‌های مورد نیاز بستگی به این دارد که امشب، فردا و پس‌فردا چه تعداد از زائران از مرزها به کشور برگردند.

عضو هیات مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه در 20 روز گذشته رفت و برگشت زائران به صورت منظم و پیش‌بینی شده بوده است، گفت: از 860 هزار زائری که در خاک عراق باقی مانده‌اند 50 هزار نفر آنها پس از اتمام سه روز آینده وارد خاک کشور می‌شوند و بنابراین موضوع مهم زمان برگشت 800 هزار نفر دیگر است. اگر حجم عمده‌ای از این 800 نفر امشب قصد بازگشت به کشور را داشته باشند طبیعی است که با اختلال در مرزهای کشور به ویژه مرز مهران مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: از این رو از زائران درخواست داریم اگر با ازدحام جمعیت در مرز مهران مواجه شدند صبور باشند و ما نسبت به تامین امکانات به ویژه اتوبوس‌ها و وسائل حمل و نقل عمومی برای جابه‌جایی زائران نسبت به جمعیت آنها سریعا اقدام می‌کنیم.

قربانی اظهار داشت: البته درصدی از این 800 هزار نفر باقی مانده در خاک عراق در قالب کاروان سفر کردند که از زمان بازگشت آنها مطلع هستیم اما طیف عمده‌ای از آنها به صورت انفرادی سفر کرده‌اند که در بازگشت با موج تردد مواجه می‌شویم. به هر حال طبق پیش‌بینی‌ها امشب به 2500 دستگاه اتوبوس در مرز مهران نیاز داریم که از شرکتهای حمل و نقلی تقاضا داریم نسبت به تامین این ناوگان به دولت کمک کنند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری با اشاره به لغو برگشت زائران از طریق سه استان معین گفت: قرار بود زائرانی که از مرز مهران وارد کشور می‌شوند به سه استان معین هدایت شوند و از آن طریق به مقاصد اصلی خود سفر کنند اما از آنجایی که توزیع سفر نرمال بود نیازی به جابه‌جایی دو مرحله‌ای زائران نبود و کمیته اربعین استان ایلام لزومی بر اجرای این طرح ندید. البته آغاز سفر هفت روز زودتر از موعد مقرر هم به این موضوع کمک کرد.

قربانی درباره تعداد شکایات زائران از شرکتهای حمل و نقلی و رانندگان گفت: سه میلیون زائر برای شرکت در مراسم اربعین حسینی عازم عراق شدند که نیمی از آنها از وسایط حمل و نقل عمومی استفاده کرده‌اند. بنابراین وجود درصد معدودی از شکایات و اعتراضات دور از ذهن نبود به همین دلیل کمیسیون ماده 10 برای رسیدگی به شکایات از رانندگان و کمیسیون ماده 11 برای رسیدگی از شکایات از شرکتهای حمل و نقلی به صورت جدی فعال هستند.

وی گفت: کافی است معترضان با در اختیار داشتن مستنداتی و همچنین شماره پلاک آن خودرو و صورتجلسه‌ای که به امضای سه نفر رسیده باشد شکایت خود را مطرح کنند.

قربانی تاکید کرد: تنها در پایانه برکت 200 نفر از نمایندگان سازمان راهداری برای رسیدگی به این شکایات و رصد چگونگی عملکرد شرکتهای حمل و نقلی مستقر هستند تا سریعا به مشکلات احتمالی رسیدگی کنند.

عضو هیات مدیره سازمان راهداری درباره ظرفیت مرز مهران برای تردد زائران گفت: سال گذشته در پیک تردد ورود زائران ظرفیت مرز مهران تردد 245 هزار نفر در روز بود البته تمام امکانات برای عبور این زائران در مرزهای ایران وجود دارد اما برخی از کمبودها به شبکه راهی کشور عراق برمی‌گردد و آن منطقه هم باید ظرفیت جابه‌جایی این تعداد زائر را داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز