خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

کمیته مشترک دائمی برای رفع موانع همکاری‌های ایران و ترکمنستان تشکیل شد/ توافق ایران و ترکمنستان برای توسعه حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۰۷۱

وزیر راه و شهرسازی گفت: درخصوص موانع به وجود آمده بر سر راه توافق طرفین و کاستی‌هایی که برای همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و ترکمنستان ایجاد شده، توافق شد تا کمیته مشترکی تشکیل شود و به صورت دائمی فعالیت کند و موانع سر راه همکاری‌های افتصادی دو کشور را برطرف کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا و به نقل از  وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کشورمان در حاشیه برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون‌ مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان، گفت: در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور سند پروتکل این اجلاس در زمینه‌های حمل ونقل، ترانزیت، نفت و گاز و انرژی امضا شد.

اسلامی ادامه داد: این سند شامل کلیه سرفصل‌هایی است که می‌تواند مبنایی برای گسترش همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل، نفت، گاز و انرژی باشد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: درخصوص موانع به وجود آمده بر سر راه توافق طرفین و کاستی‌هایی که برای همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و ترکمنستان ایجاد شده، توافق شد تا کمیته مشترکی تشکیل شود و به صورت دائمی فعالیت کند و موانع سر راه همکاری‌های افتصادی دو کشور را برطرف کند.  

عضو کابینه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: کمیته مشترک از امروز در عشق آباد مستقر می‌شود و مسائل را محور به محور و موضوع به موضوع در گفت‌وگوی مشترک دبنال می‌کند و تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد و بر اساس زمانبندی توسط روسای کمیسیون دو کشور عملیاتی می‌شوند.

اسلامی همچنین در خصوص توافقات دو کشور در خصوص سوآپ‌گازی نیز، گقت: ترکمنستان در خصوص سوآپ گازی کاملا آمادگی دارد و در این رابطه شرکت‌های ایرانی گفت‌وگوهای مقدماتی را انجام داده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت‌های خصوصی دو کشور در خصوص مبادلات برق و گاز و همچنین فولاد و مصالح ساختمانی به توافق رسیده‌اند. همچنین مباحث ارتباط هوایی و توسعه حمل و نقل دریایی و ریلی از دیگر موارد مورد توافق دو کشور ایران و ترکمنستان بود.

وی حضور شرکت‌های ایرانی در ساخت پروژه‌های زیربنایی، رفع موانع ترانزیت و مباحثی که مربوط به کاهش تردد ناوگان ترانزیت را از دیگر محورهای گفت‌وگوی دو کشور برشمرد و افزود: در کمیته کارشناسی مشترک در خصوص موارد فوق، تصمیم‌گیری می‌شود.

اسلامی موضوع ارتباط هوایی، توسعه حمل ونقل دریایی و حمل و نقل ریلی را از موضوعات توافق شده دانست و افزود: موضوعات دیگری که مورد گفت‌وگو و توافق دو کشور قرار گرفت مبادلات نفت، گاز و پتروشیمی است که یک سرفصل جدیدی از توسعه تعاملات را برای دو کشور به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: علاقه‌مندی ترکمنستان برای حضور در کریدور شمال- جنوب جزو دیگر مواردی بود که در خصوص آن بحث و گفت وگو شد.

گفتنی است: در پایان پانزدهمین اجلاس کمیسیون‌ مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان سند پروتکل این اجلاس در زمینه‌های حمل ونقل، ترانزیت، نفت و گاز و انرژی به امضای محمد اسلامی رییس هیات ایرانی کمیسیون مشترک و وزیر خارجه ترکمنستان رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز