خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

خداحافظی آمریکا از خاورمیانه، سلام سعودی‌ها به ایران/ اوپک کج‌دار و مریز، مطلوب روسیه و غرب است

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۸۶۵

معاون اسبق امور اوپک وزارت نفت گفت: در واقع موضع عربستان در نزدیکی به روسیه یک ژست سیاسی است که بگوید در نبود پشتیبانی امریکا به سمت روسیه می روم.

رضا مدیر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره سفر اخیر پوتین به عربستان و تاثیر آن در مناسبات نفتی کشورهای منطقه اظهار داشت: نزدیکی عربستان و روسیه چند سالی است که شروع شده و بیش از آنکه موضوع مربوط به نفت باشد جنبه استراتژیک دارد، اکنون ترامپ با توجه به هزینه‌هایی که متحمل شده در صدد است از رهبری جهان کناره گیری کند و در جهانی که به سمت چند قطبی شدن می‌رود خلاء رهبری بوجود آمده است.

وی افزود: البته هنوز زود است که عربستان بتواند از آغوش غرب و آمریکا خارج شود زیرا این کشور به حدی درگیر متحدین غربی خود است که تمام تار و پود اقتصادی و نظامی‌اش با آنها گره خورده است، بنابراین بعید است که چرخش زیادی داشته باشد.

معاون اسبق امور اوپک وزارت نفت در ادامه گفت: پیام اصلی این آمد و شد روس‌ها و عربستان به آمریکا و غرب این است که ما هم مثل ایران عمل می‌کنیم، اگر در حیاتی‌ترین مسائل از ما پشتیبانی نمی‌کنید به سمت روسیه‌ای می‌رویم که این کار را با طیب خاطر انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: حال باید دید 5 سال بعد چه اتفاقی می‌افتد آیا خرید نظامی هم صورت می‌گیرد؟ آیا عربستان مثل ترکیه سیستم دفاع موشکی خریداری می‌کند؟ البته باید گفت بعید است که عربستان توان این را داشته باشد که حتی مثل ترکیه عرض اندام کند، ترکیه جزو ناتو است و عربستان بیشتر آلوده متحدین غربی خود است. 

مدیر خاطرنشان کرد: در بازار نفت نیز اینگونه است که اوپک اکنون در حضیض قدرت خود قرار دارد اما خود غربی‌ها  با وجودی که اوپک را نکوهش می‌کنند همیشه گفته‌اند که این سازمان یک تنظیم کننده است، بنابراین اوپکی را می‌خواهند که در مواقع لزوم به کمک‌شان بیاید، آنها برای سرمایه‌گذاری‌های خود تثبیت قیمت می‌خواهند بنابراین غرب و از جمله روسیه فعلا به تداوم اوپک به صورت کج دار و مریز کمک می‌کند اما در دیگر سو باید در نظر داشت که اگر فشار آمریکا روی برخی کشورها مثل ایران و ونزوئلا ادامه پیدا کند روسیه می‌تواند این خلاء نفتی را پر کند.

وی یادآور شد: با سرعتی که آمریکا از خاورمیانه کنار می‌رود پیام مثبت دیگری دارد و آن اینکه عربستان همانگونه که به سمت روسیه می‌رود به سمت ایران هم بیاید یعنی یک تنش‌زدایی در منطقه ایجاد می‌شود، اگر آمریکا نباشد محیط منطقه بیشتر اقتصادی می شود از دیگر سو اهمیت استراتژیک نفت هم کم می‌شود، زیرا آمریکا که خود نفت دارد اروپا هم وابستگی کمتری به نفت خواهد داشت.

این کارشناس حوزه انرژی همچنین گفت: از سوی دیگر نباید فراموش کرد عربستان هم مهره‌ای نیست که آمریکا به زودی آن را کنار بگذارد تا به سمت روسیه و یا چین برود، ضمن اینکه روسیه هم چیزی برای ارائه به عربستان ندارد در واقع موضع عربستان در نزدیکی به روسیه یک ژست سیاسی است که بگوید در نبود پشتیبانی آمریکا به سمت روسیه می‌روم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز