خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته در گفت‌وگو با ایلنا؛

ارائه 900 میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های‌ صنایع پیشرفته و فنآور

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۲۳۳

عضو هیئت مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته گفت: سال گذشته در صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، قرارداد تسهیلات با 90 طرح به ارزش 641 میلیارد ریال منعقد شده و ضمانتامه برای 139 طرح به ارزش 709 میلیارد ریال صادر شده که این میزان ارائه تسهیلات و صدور ضمانت نامه، موجبات حفظ و یا ایجاد اشتغال 13 هزار نفر در کشور را فراهم کرده است.

مهدی فرنیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار داشت: صندوق حما‌یت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، شرکتی دولتی و مادر تخصصی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، است که به استناد بند2 ماده 69 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، تشکیل و به حمایت مالی و اعتباری و ارائه خدمات کارشناسی و سرمایه گذاری خطرپذیر غیر مستقیم از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته در بخش‌های خصوصی و تعاونی می پردازد.

وی ادامه داد: ماده واحده قانون تأسیس صندوق در سال ۱۳۷۵ با عنوان صندوق حما‌یت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و اساسنامه آن در سال ۱۳۷۶ مورد تصویب هیأت وزیران قرار گرفت و در سال 1377 پس از صدور حکم اعضاء هیأت مدیره عملا فعالیت صندوق شروع شد. تا اینکه در تاریخ 30 خردادماه سال جاری، با توجه به ابلاغیه هیئت محترم وزیران و تایید شورای نگهبان این صندوق تغییر ماموریت داده و به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته تغییر نام داد.

فرنیان میزان سرمایه فعلی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته  را 1250 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: 100در صد سرمایه صندوق دولتی است. ضمن اینکه اعضاء هیئت مدیره صندوق طی 6 ماهه اخیر مذاکرات بسیاری با وزارت متبوع و سایر نهادها، جهت افزایش سرمایه داشته‌اند و در این راستا تفاهم نامه‌های نیز به امضاء رسیده است.

عضو هیئت مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با بیان اینکه از محل بازپرداخت تسهیلات، می‌توان به شرکت‌های بیشتری تسهیلات اعطا کرد، افزود: در مجمع عادی سالانه از اعضای مجمع درخواست شده است با توجه به تغییر ماموریت‌ها و ارتقاء حوزه فعالیت این صندوق، سرمایه آن افزایش پیدا کند.

فرنیان حوزه‌های صنایع پیشرفته را شامل فناوری‌های زیستی، فناوری‌های نانو، اتوماسیون، هوافضا، الکترونیک، میکرو الکترونیک، پلیمر ، تجهیزات پزشکی پیشرفته ، ساخت و تولید و انرژی های نو عنوان کرد.

وی هدف این صندوق را حمایت از تکنوپل ها یا همان مراکز علم و فناوری و طرح های High Teck عنوان کرد و گفت: اهداف و ماموریت این صندوق در راستای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط در حوزه صنایع پیشرفته و شرکت‌های دانش بنیان است. شرکت‌هایی که با حمایت ناچیز و یا کم، در زمان مناسب می‌توانند ارزش افزوده‌ بسیاری را تولید کنند و رشد خوبی داشته باشند.

عضو هیئت مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با بیان اینکه در قرن 21 رشد کشورها مبتنی بر توسعه اقتصاد دانش بنیان است، اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌های حوزه الکترونیک، و فناوری های نوین مانند: آمازون، ماکروسافت، فیس بوک، گوگل و... در صدر 10 شرکت برتر دنیا قرار دارند و این امر نشان دهنده اهمیت حوزه های دانش‌بنیان است.

وی همچنین با اشاره باینکه میزان صادرات محصولات با فناوری بالای ایران، با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده و در بهترین حالت 650 میلیون دلار بوده است که در تراز کشورهای امارات متحده عربی و عربستان سعودی و تقریبا یک سوم میزان صادرات کشور ترکیه می باشد.بعبارتی سهم ایران در صادرات محصولات با فناوری بالا حدود 0.03 درصد از صادرات جهانی است.

فرنیان موضوع خدمات این صندوق را شامل ارائه تسهیلات مالی (وام) و اعتباری (صدور ضمانت‌نامه) ، سرمایه‌گذاری خطر پذیر و خدمات کارشناسی عنوان کرد.

وی در مورد خدمات کارشناسی این صندوق گفت:‌ صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته به شرکت‌ها در خصوص حوزه های تخصصی خدمات مشاوره بصورت پایه و مکمل ارائه می دهد.

وی همچنین سقف وام صندوق را 50 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: هر شرکت برای طرح خود می‌تواند تا سقف 50 میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ترجیهی دریافت کند . مضاف بر آن در بخش صدرو ضمانتنامه سقفی وجود ندارد. این تسهیلات با بازپرداخت حداکثر سه ساله اعطا می‌شود که یک دوره تنفس 3 تا 6 ماهه نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

این عضو هیئت مدیره صندوق، درصد سود تسهیلات را متناسب با ارزیابی و توجیه فنی طرح‌ها و نوپدید بودن و سوابق مالی شرکت‌ها بین 5 تا 15 درصد عنوان کرد.

فرنیان در مورد وثایق دریافت وام گفت: در مرحله اول (رقم‌های پایین) سفته با بیمه، و یا با ضامنت غیر، و در مرحله بعدی (رقم‌های بالا) ترهین ماشین آلات، وثیقه ملکی و یا ضمانت‌نامه دریافت می‌شود.

وی اظهار کرد: سال گذشته در صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، قرارداد تسهیلات با 90 طرح به ارزش 641 میلیارد ریال منعقد شده و ضمانتامه برای 139 طرح  به ارزش 709 میلیارد ریال صادر شده که این میزان ارائه تسهیلات و صدور ضمانت نامه ، موجبات حفظ و یا ایجاد اشتغال 13 هزار نفر در کشور را فراهم نموده است.

فرنیان ادامه داد: در سال 98 با توجه به کمبود منابع می‌توان تا سقف 900 میلیارد ریال تسهیلات و 1000 میلیارد ریال ضمانت‌نامه ارائه کرد.

عضو هیئت مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته تصریح کرد: امیدوارم دولت و مجلس شورای اسلامی با سیاست گذاری‌های مناسب در این زمینه، شرایط حمایت بیشتر از طرح‌های فناورانه،  High Teck و ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلانی که صاحب ایده هستند، را مهیا کنند تا چنین صندوق‌هایی بتوانند خدمات بیشتری را برای رشد و پیشرفت شرکت‌های فناور و توسعه دانش بینان ارائه دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز