خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

مالیات بر ارزش افزوده؛ از بداجرایی قانون تا مشوق صادراتی برای فرآورده‌های نفتی

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۹۶۰

موضوع مالیات بر ارزش افزوده مترقی‌ترین نوع مالیات‌ستانی در دنیا است هرکس مصرف بیشتر و توان مالی برای مصرف بیشتر دارد مالیات بیشتری هم می‌دهد، فی‌نفسه کار خوبی است

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اجرای مالیات بر ارزش افزوده در کشور گفت: عملا در حال حاضر آنچه به عنوان مالیات بر ارزش افزوده در این زنجیره داده می‌شود به علت بداجرایی قانون، بیش از 9 درصد می‌شود چون زنجیره به طور کامل رعایت نمی‌شود و بیش از یک بار 9 درصد روی قیمت کالا گرفته می‌شود، در نهایت هرچه اخذ می‌شود روی قیمت تمام شده برمی‌گردد و از مصرف کننده اخذ می‌شود.

وی افزود: یعنی یک روالی است که اگر این چنین نبود هیچ تولیدکننده و یا واردکننده‌ای نیست که مالیات بر ارزش افزوده را بدهد و از کسی نگیرد یا بصورت قانونی و در قالب اظهارنامه‌ها استرداد می‌شود و یا به شکل دیگری روی قیمت کالا محاسبه می‌شود و این خود یک نوع بی‌نظمی ایجاد می‌کند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: موضوع مالیات بر ارزش افزوده مترقی‌ترین نوع مالیات‌ستانی در دنیا است هرکس مصرف بیشتر و توان مالی برای مصرف بیشتر دارد مالیات بیشتری هم می‌دهد، فی‌نفسه کار خوبی است اما دلیل اینکه جنجال به پا می‌کند این است که همه سعی می‌کنند از شفافیت فرار کنند.

سعید رفیعی‌فرد نیز اظهار داشت: از ابتدای تصویب مالیات بر ارزش افزوده در سال 87 این قانون برای فرآورده‌های نفتی اعمال می‌شد و از همان تاریخ بخش صادرات مشمول بخشودگی بود، یعنی وقتی صادرات انجام می‌شد و صادرکنندگان اظهارنامه‌های صادراتی را دریافت می‌کردند بر اساس آن می‌توانستند به دایره ارزش افزوده ارائه دهند و در آنجا وجه پرداختی استرداد شود.

وی افزود: این بخشودگی مشوق خوبی برای صادرات فرآورده‌های نفتی بوده و اگر این مشوق آسیب ببیند صادرات فرآورده‌های نفتی دچار چالش می‌شود.  

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه تصریح کرد: برای فروش داخل کشور بخشودگی در نظر گرفته نشده و شرط بخشودگی برای صادرات این بود که به صورت واقعی انجام شود و هر سه ماه یکبار اظهارنامه‌ها در دایره ارزش افزوده ثبت و ارائه می‌شد و در صورتی که ترازشان مثبت می‌شد درخواست استرداد وجوه می‌کردند.

وی یادآور شد: مالیات بر ارزش افزوده از سال 87 برای محصولات قابل فروش در داخل اعمال می‌شده و تخفیفی نداشته اما اعمال آن برای صادرات ضربه جدی به این بخش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز