خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش بی‌رویه قیمت کالاها باعث از دست رفتن بازار آذربایجان شد/ دو برابر شدن صادرات چمدانی از استان اردبیل

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۹۲۲

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان گفت: ما اگر روابط خوب سیاسی خود با کشورهای حوزه قفقاز را به بخش اقتصادی هم تسری می‌دادیم، اکنون تحریم‌ها نمی‌توانست تاثیری بر اقتصاد ما بگذارد.

بهروز پورسلیمان نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص ظرفیت این استان مرزی در تجارت خارجی کشور و نقش آن در صادرات گفت: این استان از پتاسیل اقتصادی قوی برخوردار است و با توجه به اینکه بیش از 360 کیلومتر مرز مشترک با کشور آذربایجان دارد، می‌تواند علاوه بر بحث صادرات در حوزه گردشگری نیز اثرگذار ظاهر شود. این استان با دارا بودن عوامل طبیعی همچون دریا، کوه، آب‌های معدنی و گردشگری سلامت ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد.

وی با اشاره به محصولات صادراتی این استان به آذربایجان گفت: با وجود آنکه این استان از زمین و آب لازم برای کشاورزی برخوردار است اما به دلیل نداشتن زیرساخت‌های لازم بسته‌بندی برای محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی نتوانسته به لحاظ کیفی و ارزش افزوده کالاهای کشاورزی موفق باشد. به طور مثال سال‌ها است که این استان سیب‌زمینی را به صورت خام و پشت کامیون صادر می‌کند، اگر در طی این سال‌ها واحد بسته‌بندی یا واحد خلال کن در استان وجود داشت می‌توانست ارزش افزوده بیشتری برای کشور ایجاد کند.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان در خصوص امکانات زیر بنایی گفت: برخی امکانات، در حوزه مسئولیت دولت‌ها است از جمله بحث حمل و نقل که امیدواریم با اتصال راه آهن اردبیل به آذربایجان میزان صادرات افزایش پیدا کند.

وی در خصوص وضعیت صادرات این استان در 6 ماه اول سال جاری گفت: ما در بخش صادرات چمدانی شاهد رشد 2 برابری بودیم که علت اصلی آن حذف ویزا برای اتباع آذربایجانی است این افراد به صورت زمینی وارد ایران می شوند و با توجه به کاهش ارزش پول ملی سعی می کنند بیشتر لوازم مصرفی از لوازم منزل گرفته تا مواد خوراکی را از ایران تهیه کنند که رقم آن در 5 ماه اول سال جاری به 26 میلیون دلار رسیده است.

وی ادامه داد: اردبیل نیز مانند سایر استان‌ها در صادرات اقلام صنعتی و کشاورزی با کاهش روبرو بوده است که یکی از عوامل آن سخت شدن جابجایی پول و دیگری بالا رفتن قیمت کالاها به رغم کاهش ارزش پول ملی است. متاسفانه قیمت کالاهای تولیدی اعم از کارخانجات دولتی و خصوصی، افزایش بی‌رویه داشته است که در بسیاری از حوزه‌ها به دلیل عدم مدیریت صحیح و بهره‌وری صحیح است که باعث شده هزینه‌های سربار افزایش داشته باشد. همین امر سبب شده که ما توان رقابت با سایر کشورها را از دست داده و بازارهایی که تا قبل از افزایش قیمت ارز متعلق به ما بود را یکی یکی از دست بدهیم.

وی ادامه داد: برای افزایش صادرات نیاز به دیپلماسی قوی داریم، همزمان تشکل‌ها و شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید تقویت شوند. اکنون روسیه و ترکیه که اصلی‌ترین رقبای ما در بازار آذربایجان هستند، توانستند با استفاده از ظرفیت دیپلماسی خود تعرفه‌های ترجیحی با این کشور برقرار کنند در حالیکه کالاهای ایران باید 36 درصد عوارض بدهند.

سلیمانی تصریح کرد: ما اگر روابط خوب سیاسی خود با کشورهای حوزه قفقاز را به بخش اقتصادی هم تسری می‌دادیم، اکنون تحریم‌ها نمی‌توانست تاثیری بر اقتصاد ما بگذارد. همزمان با این ضعف‌ها صدور بخشنامه‌های متعدد و یک شبه و اتخاذ سیاست شکست خورده پیمان سپاری ارزی که قبلا آن را امتحان کرده بودیم باعث شده که وضعیت صادراتی خوبی نداشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز