خبرگزاری کار ایران

حادثه SABITI ربطی به پیوستن عربستان به طرح صلح هرمز دارد؟

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۴۹۳

اگر ثابت شود به نفتکش ایرانی موشک شلیک شده، عواملی خارج از کنترل عربستان یعنی از سوی امریکا و یا اسرائیل است که نفع‌شان در این است که تنش بالا باشد تا همچنان حضور پررنگ در منطقه داشته و تفرقه بیندازنند و حکومت کنند.

به گزارش ایلنا، ساعت 5 و 5:20 دقیقه صبح امروز دو انفجار در نفتکش ایرانیSABITI حامل 140 هزار بشکه نفت خام که در 60 مایلی بندر جده عربستان تردد می‌کرد، رخ داد که هنوز علت آن مشخص نیست. برخی اخبار حاکی از اصابت موشک به بدنه نفتکش است، در واکنش به این حادثه سخنگوی وزارت خارجه  اعلام کرد: بررسی‌های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می‌دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفتکش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.

موسوی خاطر نشان کرده است: در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفت کش‌های ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسی‌ها در خصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.

آنچه اهمیت دارد اینکه حادثه نفتکش ایرانی درست روز قبل از سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران رخ داده او پس از سفر دو روزه خود به ایران در تاریخ ۱۲ و ۱۳ اکتبر (۲۰ و ۲۱ مهرماه) و  گفتگو با «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان، راهی عربستان خواهد شد. گفته شده عمران خان قرار است در این سفر علاوه بر ارائه ابتکارات خود برای کاهش تنش‌های بین ایران و عربستان و حتی تهران و واشنگتن، در زمینه صلح افغانستان و گفتگوی اخیر مسئولان پاکستانی با اعضای هیئت طالبان در اسلام آباد نیز به بحث و گفتگو بپردازد. حال سوال این است که آیا دست‌هایی خارج از مرزهای ایران و عربستان در حادثه نفتکش ایرانی دخیل بوده‌اند؟ تنش در منطقه به نفع چه کسانی است؟ 

علی اصغر زرگر در پاسخ این سوالات به ایلنا گفت: فعلا هر گونه اظهار نظری در این مورد گمانه‌زنی است، ابتدا باید مشخص شود موشک اصابت کرده یا انفجار درونی بوده است و اگر موشکی اصابت کرده دلیل آن چه بوده است.

وی افزود: آنچه مهم است اگر اصابت موشک به نفتکش ایرانی صحت داشه باشد قطعا در راستای اخلال در روابط ایران و عربستان است. مقامات این کشور از چندین کانال پیام فرستاده و خواستار صفر شدن تنش بین دو کشور شده‌اند. بنابراین ممکن است جناح سیاسی مخالف شاهزاده نخواهند این اتفاق بیفتد و کاری کنند که ایران، عربستان را مقصر اصلی اصلی جلوه داده و مقابله به مثل کند. اما موضوع این است که نظام عربستان کاملا بسته است و این احتمال بسیار ضعیف است که جناحی هر چند مخالف بخواهد اقدامی خلاف دولت مرکزی انجام دهد، اینگونه نیست که بتوانند خودمختار کاری انجام دهند.

این کارشناس اقتصاد سیاسی ادامه داد: مسئله اینکه آنچه در دریا اتفاق می‌افتد براحتی قابل تشخیص نیست، اما گمانه دیگری که به واقع نزدیک‌تر است اینکه عواملی خارج از آب‌های ساحلی عربستان هستند که بخواهند اختلال ایجاد کنند، زیرا هر گونه کاهش تنش با عربستان چند اثر دارد یکی اینکه به نفع اسرائیل و جناح‌های تندروی امریکایی در منطقه نیست، هر گونه کاهش و پیوستن عربستان به طرح صلح هرمز موجب می‌شود علتی برای حضور پررنگ امریکایی‌ها و یا فرستادن نظامیان به منطقه وجود نداشته باشد و در واقع این حضور بلا اثر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت کاهش تنش‌ها، قطعا امریکا نمی‌تواند سلاح بفروشد و حضور خود را در منطقه توجیه کند. بنابراین اگر ثابت شود موشک شلیک شده، عواملی خارج از کنترل عربستان یعنی از سوی امریکا و یا اسرائیل است که نفع‌شان در این است که تنش بالا باشد تا همچنان حضور پررنگ داشته و تفرقه بیندازنند و حکومت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز