خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی کرد؛

مشکل سد هراز با شیرآبه‌های زباله حل شد؟

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۶۰۶

سد هراز تامین آب ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و آب شرب یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را به عهده دارد و می‌تواند سیلاب را کنترل و خسارت به پایین دست را کاهش دهد، ۲۵ مگاوات در سال برق تولید می‌کند و در توسعه گردشگری هم تاثیر دارد.

به گزارش ایلنا، سد مخزنی هراز بر روی رودخانه‌ای با همین نام در آمل در حال ساخت است که به عنوان سد "منگل" هم در طراحی‌های اولیه شناخته می‌شود، ظرفیت نهایی پیش‌بینی شده برای این سد ۶۵۰ میلیون مترمکعب است و به تنهایی می‌تواند برابر با هشت سد بزرگ و کوچک موجود در مازندران و ۸۰۰ قطعه آب‌بندان فعلی استان ذخیره سازی آب انجام بدهد.

به گفته کارشناسان و مسئولان مربوطه با اتمام ساخت سد هراز ذخیره آب سطحی مازندران به ۱۴ درصد خواهد رسید اما ساخت این سد برخی نگرانی‌ها از جمله ورود شیرآبه‌های زباله آمل به داخل سد را به همراه داشته است.

قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا درباره آخرین وضعیت پروژه سد هراز با توجه به وجود مخزن زباله به ایلنا گفت: موضوع این سد در حال بررسی است، میزان زباله به این شدتی نیست که گفته می‌شود ولی ما بررسی می‌کنیم و در حال بازنگری هستیم.

محمد ابراهیم یخکشی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار داشت: عملیات اجرایی بدنه سد 40 درصد پیشرفت دارد، پروژه شرایط خوبی دارد، تونل انحراف نیروگاه و سریز سد احداث شده و خاکریزی بدنه سد از سال گذشته آغاز شده است.

وی افزود: این سد تامین آب 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و آب شرب یک میلیون و 200 هزار نفر را به عهده دارد و می‌تواند سیلاب را کنترل و خسارت به پایین دست را کاهش دهد، 25 مگاوات در سال برق تولید می‌کند و در توسعه گردشگری هم تاثیر دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران درباره نفوذ زباله به مخزن سد گفت: زباله خارج از دریاچه و بالاتر از سد است و حتی اگر آبگیری هم شود هیچوقت به تراز سد نمی‌رسد، جاده جایگزین در محور جاده هراز احداث می‌کنیم که پایین محور دپوی زباله است. البته تا زباله جابجا نشود سد آبگیری نمی‌شود اگر هم بشود محدود است چون بحث تامین آب شرب برای ما حساسیت دارد.

وی ادامه داد: موضوع زباله و پسماند در استان‌های شمالی از جمله مازندران، یکی از مسائل اساسی است که در سال‌های پیش به ناچار در مناطق و مبادی ورودی به دشت‌ها، در مجاورت رودخانه‌ها و حوزه‌های آبریز دپو شده‌اند و محل دپوی زباله هراز نیز در فاصله‌ای از رودخانه و در خارج از دریاچه قرار دارد، از آن جمله است.

یخکشی تاکید کرد: طرح هراز دارای مجوز زیست محیطی است و بحث مدیریت زباله نیز در فرآیند ارزیابی زیست محیطی همانند سایر منابع آلاینده محتمل در آن حوزه مدنظر قرار گرفته و مدیریت آن تاکید شده است و وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز به مفاد ارزیابی زیست محیطی متعهد هستند.

وی خاطرنشان کرد: اصولا در فرآیند احداث سد، مسائل و منابع آلاینده بالادست سدها قبل از آبگیری مورد بررسی قرار می‌گیرد و طرح‌ مورد نیاز تهیه می‌شود. برای هراز نیز در چارچوب مفاد زیست محیطی بر حل و فصل موضوع تا دو سال قبل از آبگیری تاکید شده که در این راستا آب منطقه‌ای مازندارن با انتخاب یک مشاور به عنوان مشاور اصلی مطالعات مدیریت امحا و کنترل دپوی زباله و یکی از دانشگاه‌های مادر و مهم کشور به عنوان ناظر عالیه اقدام کرد.همچنین پنل‌های تخصصی متشکل از دستگاه‌های مرتبط از جمله استانداری، اداره کل محیط زیست، فرمانداری و شهرداری آمل، جهت تهیه طرح اجرایی مدیریت دپو زباله تشکیل که این اقدام نیز در دست تهیه است که پس از تهیه طرح نسبت به آغاز عملیات اجرایی اقدام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران ادامه داد: تحقیقات به عمل آمده در سال گذشته  و نیز نتایج نمونه برداری و آنالیز کامل نمونه‌ای آب در محل محور سد که اخیرا انجام شده است حاکی از آن است که آنومالی عناصر فرعی و ... در آب رودخانه مشاهده نشده و تمام پارامترها نیز در حد آب شرب ارزیابی شد.

وی بیان کرد: این پروژه در چارچوب مطالعات ارزیابی زیست محیطی و مجوزهای مربوطه در فرآیند کاملا فنی و واقع‌بینانه در حال اقدامات فنی و اجرایی است و بدون شک به لحاظ اهمیت موضوع، تا قبل از آبگیری مسائل را مرتفع خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز