خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

از شرایط سخت تحریم عبور کردیم/ جهش بورس نمادی از آینده اقتصاد ایران/ سلامت مردم خط قرمز ما است/ تحریم نبودیم، صادرات ۸۰ میلیارد دلاری داشتیم

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۰۹۸

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: ما توانستیم از این دوران به سلامت عبور کنیم و اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که شغل ایجاد می‌شود، رشد مثبت اقتصادی داریم و بازار بورس به عنوان نمادی از آینده اقتصاد فعالیت‌های جهشی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مراسم روز ملی استاندارد که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، اسحاق جهانگیزی معاون اول رئیس جمهور با اشاره به شرایط تحریم و قرار گرفتن اقتصاد کشور در شرایط سخت گفت: همه افرادی که نقشی در سیاست‌گذاری دارند باید تلاش کنند که واحدهای تولیدی این دوران سخت را به سلامت پشت‌سر بگذارند.

وی با اشاره به آمار منتشر شده از سوی منابع رسمی گفت: مطابق آمار و ارقام رسمی، شرایط اقتصادی کشور علیرغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا که بنا بر اظهارات دولتمردان این کشور جنگ اقتصادی به وجود آمده اما شرایط به سمت بهتر شدن می‌رود زیرا شاخص‌های کلان کشور و گزارشات میدانی که ما از بنگاه‌ها دریافت می‌کنیم، این را نشان می‌دهد.

معاون اوا رییس جمهور ادامه داد: البته این به آن معنا نیست که ما بنگاه مشکل‌دار نداریم اما آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که اقتصاد کشور متلاشی خواهد شد و مردم حرکت‌های خشن از خود نشان می‌دهند به طوری که جشن 40 سالگی انقلاب برگزار نخواهد شد اما ما توانستیم از این دوران به سلامت عبور کنیم و اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که شغل ایجاد می‌شود، رشد مثبت اقتصادی داریم و بازار بورس به عنوان نمادی از آینده اقتصاد فعالیت‌های جهشی دارد.

جهانگیری افزود: این فاکتورها نشان‌دهنده این است که ما به نقطه مطلوبی رسیده‌ایم و باید اکنون به سمت ثبات، تعامل و گفت‌وگو برویم و بتوانیم مسائل منطقه‌ای خود را که امروز از حساسیت بسزایی برخوردار است، حل کنیم.

وی ادامه داد: امروز شرایط منطقه خلیج فارس و خاورمیانه به مرحله‌ای رسیده که هر لحظه امکان دارد اتفاقات خطرناک و جبران‌ناپذیری در آن رخ بدهد. ما باید شرایط را به بهترین نحو کنترل کنیم و نگذاریم منطقه خلیج فارس وارد مرحله خطرناک شود.

جهانگیری با اشاره به نقش سازمان‌های مختلف در دوران تحریم گفت: برخی افراد تصور می‌کنند که چون الان در شرایط تحریم قرار داریم و سازمان‌هایی که وظایف مهمی دارند و مسئولیت آنها به نوعی ایجاد محدودیت است، اکنون باید کنار گذاشته شوند. به طور مثال این استدلال را دارند که فعالیت‌های محیط زیست برای شرایط عادی است و یا در استانداردسازی کالاها نباید سخت‌گیری شود و این یک تفکر غلط است. خط قرمز ما سلامت مردم است و این سازمانها به طور مستقیم با سلامت جامعه سر و کار دارند و ما به هیچ وجه از حداقل‌های خود کوتاه نخواهیم آمد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به روند رو به رشد شرکت‌های ایرانی گفت: در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی در مجلس طرحی در خصوص کیفیت خودرو مطرح شد که موافقان و مخالفان زیادی داشت. مخالفان این استدلال را داشتند که این چه خودروی پیکانی است که کار مالک بعد از تحویل گرفتن خودرو، تعویض قفل است. وزیر صنایع سنگین وقت در جواب این افراد این استدلال را داشت که من تولیدکننده نیستم بلکه بنگاه‌دار هستم؛ قطعات را به من می‌دهند تا سرهم کنم و بعد با قیمتی که خودشان اعلام می‌کنند بفروشم. ما امروز اگر پیکان بدون چرخ هم تولید کنیم از ما می‌خرند. اکنون ما از آن شرایط عبور کردیم و علاوه بر بازار داخل، صاحب برندهای جهانی شدیم.

وی ادامه داد: اگر مشکلات و محدودیت‌های تحریم وجود نداشت صادرات ما امروز می‌توانست نزدیک به 80 میلیارد دلار باشد. زمانی مهمترین کالای صادراتی ما فرش و پسته بود اما اکنون کالاهای صنعتی جایگزین آن شده‌اند.

وی با اشاره به آمار تجارت خارجی ایران در شش ماهه اول سال جاری گفت: صادرات ما در این شرایط تحریم بیش از 20 میلیارد دلار بوده و در نقطه مقابل واردات ما نزدیک به 21 میلیارد دلار بوده است. این ارقام نشان از این دارد که ما به نقطه تعادل رسیدیم و اگر حرکتمان کُند نشده بود مطمئنا تراز ما به میزان قابل توجهی مثبت بود.

جهانگیری ادامه داد: تحریم یک واقعیت است و ممکن است برخی کالاها به سختی وارد شوند یا برای تامین آن بایستی هزینه اضافه پرداخت کنیم اما من به عنوان معاون اول رئیس جمهور اعلام می‌کنم که هیچ تولیدکننده‌ای وجود ندارد که نتوانسته باشد کالا مورد نیاز خود را تامین کند هرچند با سختی‌های زیاد، اما این اطمینان را می‌دهم که این شرایط طولانی نبوده و زودگذر است.

وی در پایان تصریح کرد: ما انتظار داریم که با وجود این شرایط تولیدکنندگان ما بحث استاندارد را جدی بگیرند هرچند بسیاری از واحدهای ما بیش از ملزوماتی که استاندارد تعیین کرده، کیفیت کالای خود را بالا بردند و این جای تقدیر دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز