خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

رشد ۱۷ درصدی ماهیان غیربومی در دریای خزر/ برخی از گونه‌ها تا مرز "به شدت در معرض انقراض" پیش رفته‌اند/ وابستگی ۷۰ درصدی ماهیان اقتصادی دریای خزر به رودخانه‌ها

asdasd
کد خبر : ۸۱۹۷۸۹

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: رشد ماهیان غیربومی در دریای خزر نکته‌ای قابل توجه است که میزان آن به ۱۷ درصد رسیده است.

مهدی نادری جلودار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر اینکه حدود ۱۰۰ گونه شناخته شده در حوضه دریای خزر وجود دارد، اظهار کرد: تنها 44 درصد از آنها یعنی ۲۴ گونه قابلیت بهره‌برداری داشته و ارزش اقتصادی برای صیادان دارند.

وی ادامه داد: از این ۲۴ گونه، ۲۴ درصد آن‌ها انحصاری بوده و در هیچ یک از آب‌های بین المللی یافت نمی‌شوند.

به گفته نادری جلودار؛ رشد ماهیان غیربومی در دریای خزر نیز نکته‌ای قابل توجه است که میزان آن به ۱۷ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت رودخانه‌ها در حفاظت از ذخایر دریای خزر، اظهار کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته توسط محققان علوم شیلاتی، دست کم ۷۰ درصد ماهیان اقتصادی به رودخانه‌ها وابسته هستند و اگر اکوسیستم این رودخانه‌ها حفظ نشود، بقای آنها نیز به خطر خواهد افتاد.

نادری جلودار افزود: بیش از ۱۳۰ رودخانه در حوضه دریای خزر وجود دارد که نزدیک به ۸۰ رود در حوضه جنوبی دریا قرار گرفته‌‌اند و به دلیل موقعیت مناسب برای تکثیر ماهیان از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردارند، بنابراین اهمیت رودخانه‌ها علاوه بر تامین آب دریای خزر در مهاجرت ماهی جهت تولید مثل است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تخریب زیستگاه‌ها، صید بی‌رویه و ورود آلاینده‌ها به آب‌ها را دو عامل مهم در تهدید گونه‌های دریای خزر برشمرد و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل نبود مدیریت صحیح در عرصه اکولوژیکی تکثیر طبیعی در رودخانه‌ها پایین آمده و این موضوع می‌تواند آینده بسیاری از گونه‌های اقتصادی را با چالش جدی روبه‌رو کند.

نادری جلودار تاکید کرد: دلایل زیادی وجود دارد که موجب شده در حال حاضر ماهیان دریای خزر وضعیت رضایت بخشی نداشته باشند چراکه بسیاری از آنها در معرض تهدید بوده و برخی نیز تا مرز گونه‌های به شدت در معرض انقراض پیش رفته‌اند، با این حال می‌توان گفت که در مورد حدود ۳۶ درصد از ماهیان دریای خزر نگرانی جدی وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز