خبرگزاری کار ایران

حسین مدرس خیابانی:

معیشت مردم اولویت اصلی در تنظیم بازار کالای اساسی است

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۴۶۵

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: در نقشه راه تنظیم بازار کشور، اولویت اصلی در تنظیم بازار کالا‌های اساسی به معیشت مردم و مصرف کننده داده‌شده‌است.

به گزارش ایلنا، حسین مدرس خیابانی در برنامه امشب روی خط خبر (شبکه خبر) درباره کلیات نقشه راه تنظیم بازار کشور گفت: بعد از تصویب مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی درباره تمرکز بخشی از وظایف حوزه بازرگانی و تجارت در وزارت صمت و ابلاغ این مصوبه، رهبر معظم انقلاب بعد از موافقت با مصوبه تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور را الزامی دانستند که تیم کارشناسی با محوریت موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی نسبت به تهیه نقشه راه موظف شدند که پیش نویس نقشه راه به همراه سند پشتیبان نقشه راه برای سران قوا و کارشناسان و صاحب نظران ارسال شده تا درصورتی که نظرات اصلاحی داشتند اعمال شود.

 

او درباره ضرورت نقشه راه گفت: اولین ضرورت تعیین این اولویت است که به دلیل شرایط خاص کشور و مطالبه عمومی مردم و دغدغه اصلی مسئولین، نقشه راه تنظیم بازار به عنوان یک ضرورت شناخته شود.

نقشه راه درک مشترکی برای دست اندرکاران تنظیم بازار تعیین می کند

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی ادامه داد: نقشه راه برای این است که درک مشترکی برای دست اندرکاران تنطیم بازار تعیین می‌کند. در جلسات هفتگی ستاد تنظیم بازار در وزارت صمت تصمیمات لازم و به هنگام برای اثر گذاری مطلوب در جامعه گرفته می‌شود.

مدرس خیابانی گفت: مجموعه قوانین، مقررات، ابزارها، اقدامات و هماهنگی‌هایی که برای حمایت تولید کننده و مصرف کننده انجام می‌شود برای تنظیم موجودی کالا و قیمت کالا از تولید تا مصرف را تنظیم بازار می‌گویند.

او از دیگر ضرورت‌های تنظیم بازار را انسجام و یکپارچگی بین سیاست گذاری و هماهنگی تمام دستگاه ها دانست و تصریح کرد: این انسجام باید از نظم خاصی برخوردار باشد تا از تصمیمات سلیقه‌ای و عجولانه خارج از نقشه راه تنظیم بازار جلوگیری شود.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی افزود: افق نقشه راه بلند مدت است و باید ذیل آن برنامه‌های عملیاتی تدوین شود مهمتر از آن کارکرد‌های نهاد‌های وابسته است که در نقشه راه ستاد تنظیم راه متولی اصلی است و در حال حاضر بعهده وزیر صنعت، معدن و تجارت است و سازمان برنامه بودجه، سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده، سازمان تعزیرات حکومتی بر تنظیم بازار کشور نظارت می‌کنند.

معیشت مردم اولویت اصلی در تنظیم بازار کالاهای اساسی است

مدرس خیابانی افزود: یکی از جهت گیری‌ها در نقشه راه تنظیم بازار کشور که از برخی دغدغه‌ها جلوگیری می‌کند اتکا به تولید است به طور مثال در زمانی که بازار مرغ با مشکل مواجه شد ستاد تنظیم بازار به این نتیجه رسید که از واردات مرغ به کشور جلوگیری کند و برنامه در قالب ذخیره سازی گردشی مرغ تدوین شد. از محل ذخیره سازی مرغ اضافه مرغ در جهت حمایت از تولید جمع آوری می‌شود که در نقشه راه اولویت اصلی نیز در کالا‌های اساسی به معیشت مردم و مصرف کننده داده شده، پاشنه آشیل حمایت از تولید، از محل تولید داخل است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت: یکی از نکاتی که در جهت گیری‌ها مهم است پیش بینی تغییراتی آتی است که نقشه راه تنظیم راه کشور سعی دارد از نگاه گذشته محور به سمت نگاه آینده محور حرکت کند به این مفهوم که بتوانیم قدرت پیش بینی برای میزان عرضه تعیین کنیم تا با شوک‌هایی که به حوزه کالا وارد می‌شود بر خورد کنیم .

مدرس خیابانی در ادامه افزود: بخشی از آرامشی که در بازار ملاحظه می‌شود متاثر از تصمیم گیری‌های ستاد تنظیم بازار است.

تنظیم بازار در شاخص‌های کلان اقتصادی ورود ندارد، ولی سیاست‌های کلان اقتصادی تنظیم بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. ابزار‌های تنظیم بازار مثل ورود و خروج کالا جزو ذات این ستاد برای کنترل موجودی کالا است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز