خبرگزاری کار ایران

مجید روستا:

نگاه بازآفزینی هنرمندان هویت ملی محلات را احیا می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۸۵۶

عضو سیاست‌گذاری جشنواره مستقل خورشید گفت: طرح موضوع جشنواره فیلم مستقل خورشید یکی از بحث‌های جدی و کلیدی در حوزه بازآفرینی بود که در دستور کار این جشنواره قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، مجید روستا عضو سیاست‌گذاری جشنواره در مراسم افتتاح هفتمین جشنواره فیلم مستقل خورشید(بخش ویژه بازآفرینی‌شهری) با تأکید بر این‌که مسئله بازآفرینی شهری با بخش وسیعی از عرصه‌های کشور ارتباط دارد، اظهار داشت: طرح موضوع جشنواره فیلم مستقل خورشید یکی از بحث‌های جدی و کلیدی در حوزه بازآفرینی بود که در دستور کار این جشنواره قرار گرفت.

وی ادامه داد: مسئله بازآفرینی شهری با بخش وسیعی از عرصه‌های شهری که نزدیک به ۱۴۰ هزار هکتار است و چیزی حدود ۲۰ میلیون جمعیت این مملکت را در خود جای می‌دهد، در ارتباط است. مسئله‌ای که صرفاً با ابزارهای فیزیکی و اقدامات عمرانی دستگاه‌های اجرایی به سرمنزل مقصود نخواهد رسید. هنر زندگی اجتماعی اساس یک شهر است و شما اگر نگاهی به معماری و برنامه‌ریزی شهری داشته باشید همه آثار درون شهر یک خلق هنری است. بنابراین پرداختن به این موضوع از زاویه هنر و زوایایی همچون داستان‌نویسی، طنزسرایی، شعرنویسی، فیلمنامه نویسی و فیلم‌سازی یک ارتباط بی‌بدیل با یکدیگر دارد.

روستا تصریح کرد: اگر نگاهی به کشورهایی که زودتر از ایران به مسئله بازآفرینی توجه کردند داشته باشید و کشورهایی مثل فرانسه و انگلیس که بافت تاریخی دارند یکی از رویکردهای مسئله بازآفرینی این بوده که این موضوع به‌عنوان بازآفرینی فرهنگ مبنا انجام گیرد. به همین خاطر از همه جامعه هنری و رسانه‌ها دعوت می‌کنیم که با یک رویکرد و زاویه جدید در حوزه بازآفرینی شهری ورود کنند و در این امر مهم و حیاتی کشور کنارمان باشند.

عضو هیأت‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری تصریح کرد: افرادی در این بافت‌ها زندگی می‌کنند که هیچ‌کس به زندگی به آنها توجه نداشته و نمی‌دانند چه قهرمانانی ملی در این مناطق سکونت داشتند. نخبه‌هایی که در این محلات زندگی می‌کنند در عرصه‌های هنر، موسیقی، صنایع‌دستی و دیگر موارد هستند که در بسیج اقدامات اجتماعی به آنها توجهی نشد.

وی افزود: این رسالتی است که باید از زاویه دیگر هنرمندان به آن در مسئله بازآفرینی شهری بپردازند چراکه افراد ساکن در این محلات صرفاً افراد آسیب‌پذیر و مخل آسایش نیستند. در حوزه بافت‌های تاریخی که ۲۵ هزار هکتار از عرصه‌های شهری این کشور را تشکیل می‌دهند دو هویت و تمدن ما از آنجا نشأت می‌گیرد، افراد، اشخاص و نام‌آورانی در آنجا زندگی می‌کنند که پیوست فرهنگی ما هستند اما توجهی به این افراد نشده است.

مجید روستا با اشاره به اینکه اگر به گذشته این محلات نگاهی شود آنها همه برندهایی در عرصه تاریخ شهرسازی ایران هستند، تصریح کرد: باید هنرمندان و اصحاب رسانه از زاویه‌ای متفاوت با موضوع مهم بازآفرینی ارتباط برقرار کنند تا منجر به احیای هویت شهرهای مملکت، شأن و کرامت انسانی افرادی شود که در این محلات زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز