خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل نیروگاه ری:

ظرفیت تولید برق نیروگاه به ۱۴۵۰ مگاوات می‌رسد/ دو و نیم ساعت مصرف برق تهران از ری تامین می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۵۷۹

مدیرعامل نیروگاه ری اظهار داشت: مصرف برق تهران پنج هزار مگاوات است که ۱۰ درصد برق (۵۰۰ مگاوات) در این نیروگاه تولید می‌شود علیرغم قدمت واحدها و مشکلاتی که این نیروگاه دارد این میزان تولید در شبانه‌روز قابل توجه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمید بادرستانی در حاشیه بازدید خبرنگاران از نیروگاه ری با اشاره به تاریخچه این نیروگاه اظهار داشت: در سال 55 نصب 44 واحد توربین گازی با ظرفیت اسمی 1371 مگاوات در دو تیپ GE و WH شامل شش واحد 32 مگاواتی آسک 18 واحد 25 مگاواتی هیتاچی، 10 واحد 25 مگاواتی آاگ، هفت واحد 32 مگاواتی سیاک و سه واحد 85 مگاواتی میتسوبیشی آغاز و در پایان سال 56 نصب آ‌نها به پایان رسید.

وی افزود: در فاصله سال‌های 60 تا 88، 16 واحد شامل 10 واحد آاگ و شش واحد هیتاچی بنا به ضرورت‌هایی به شهرهای دیگر انتقال یافت و یک واحد هیتاچی به دلیل حادثه از مدار خارج شد در سال 96 تعداد چهار واحد سیاک به دلیل فرسودگی از مدار خارج شد و در حال حاضر 23 واحد توربین گازی با ظرفیت اسمی 818 مگاوات در حال  بهره‌برداری است.

مدیرعامل نیروگاه ری تصریح کرد: شهرت اصلی این نیروگاه به خاطر گذشته آن است در حالی که در آن زمان کل کشور پنج هزار مگاوات ظرفیت نصب شده داشتیم ،ظرفیت نصب شده این نیروگاه 1200 مگاوات بود که بیش از 25 درصد برق تولیدی را به عهده داشت و بزرگترین نیروگاه کشور و یک برند در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شد.

وی با بیان اینکه نیروگاه ری به عنوان دانشگاه نیروگاه‌های گازی کشور است افزود: این نیروگاه دارای تنوع تکنولوژی است و تعداد واحدهای نصب شده آن زیاد است و از پنج صنعت آسک، هیتاچی، آاگ، فیات و میتسوبیشی بهره برده است.

وی گفت: اکثر واحدهای نیروگاه ری در تابستان گذشته در مدار بوده و با ظرفیت حداکثری بیش از 500 مگاوات در روز تولید داشته ‌است به طوری که تابستان گذشته 1.2 میلیارد کیلووات ساعت برق تحویل شبکه سراسری داده است.

2.5 ساعت برق تهران را نیروگاه ری تامین می‌کند

وی با بیان اینکه دو و نیم ساعت مصرف برق شهر تهران توسط نیروگاه ری تامین می‌شود افزود: مصرف برق تهران پنج هزار مگاوات است که 10 درصد برق (500 مگاوات) در این نیروگاه تولید می‌شود، بنابراین علیرغم قدمت واحدها و مشکلاتی که این نیروگاه دارد این میزان تولید در شبانه‌روز قابل توجه است.

بادرستانی با بیان اینکه نیروگاه ری با 40 سال قدمت در مدار تولید قرار دارد افزود: یکی از تکنولوژی‌های این نیروگاه مربوط به شرکت آسک بلژیک است زمانی که سازندگان این شرکت از این نیروگاه بازدید کردند بسیار تعجب کردند که واحدهایی که بیش از 40 سال قدمت دارند همچنان در مدار تولید قرار دارند این در حالی است که استاندارد فعالیت نیروگاه‌ها 30 سال است.

وی ادامه داد: با توجه به قدمت نیروگاه، هزینه آن بالاتر و امکان بهره‌برداری از آن سخت‌تر است اما با توجه به سیاست‌های کلان و صلاحدید در مدار بوده و در شرایط اضطراری نقش تعیین کننده‌ای دارد.

صد در صد سوخت نیروگاه گاز است

مدیرعامل نیروگاه ری با بیان اینکه صددرصد سوخت نیروگاه گاز است، افزود: نیروگاه دارای یک مخزن هشت میلیون لیتری، سه مخزن 15 میلیون لیتری و یک مخزن 35 میلیون لیتری دارد اما بسیار کم از سوخت مایع استفاده می‌شود بنابراین میزان آلایندگی این نیروگاه بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه در سال 98 نسبت به سال 97،  9 درصد افزایش تولید و در شهریورماه 25 درصد افزایش تولید داشته‌ایم افزود: این افزایش تولید باعث شد نیروگاه مدت زمان بیشتری در مدار تولید باشد و در حال حاضر در زمان پیک 520 مگاوات تولید برق دارد.

وی راندمان نیروگاه را 25 درصد عنوان کرد و افزود: با توجه به قدمت، راندمان نیروگاه ری نسبت به دیگر نیروگاه‌ها پایین‌تر است به همین دلیل در فصل تابستان و زمان پیک مصرف از آن استفاده می‌شود.

نصب یک بلوک 1068 مگاواتی سیکل ترکیبی در دستور کار برنامه توسعه نیروگاه

وی با اشاره به طرح‌های توسعه و نوسازی نیروگاه اظهار داشت: توافقات خوبی برای توسعه نیروگاه در همین محل به عمل آمده که بر اساس آن 1068 مگاوات یک بلوک سیکل ترکیبی با راندمان بیش از 60 درصد نصب خواهد شد بحث قراردادی و تامین نقدینگی آن در حال انجام است و اگر مباحث بوروکراسی برطرف شود ظرف 18 ماه واحد گازی احداث نصب خواهد شد.

ظرفیت نیروگاه به 1450 مگاوات می‌رسد

وی ادامه داد: بر اساس برنامه طرح توسعه از 23 واحد کنونی نیروگاه برای 9 واحد اجازه برچیده شدن ندادیم که علاوه بر 1068 مگاواتی که اضافه خواهد شد ظرفیت نیروگاه به 1450 مگاوات می‌رسد.

مدیرعامل نیروگاه ری ادامه داد: این 9 واحد امکان استارت در شرایط خاموشی و فی البداهه را دارند و خودراه‌انداز هستند به لحاظ جانمایی در موقعیتی هستند که حذف نمی‌شوند.

بادرستانی با اشاره به برنامه تولید نیروگاه در فصل زمستان نیز گفت: بنا به صلاحدید شبکه همواره همه 23 وحد آماده تولید است اما در فصل زمستان از واحدهایی که راندمان بالاتری دارند استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا با توجه به راندمان پایین همچنان نیروگاه در مدار تولید است گفت: اولویت کشور عدم خاموشی است و بحث اقتصادی و راندمان در درجه بعدی اهمیت قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های دانش بنیان در نیروگاه اظهار داشت: تغییر سیستم کنترل واحد 85 مگاواتی میتسوبیشی برای اولین در سطح واحد گازی با کمک یک شرکت دانش بنیان داخلی انجام شد و به تدریج این برنامه برای واحدهای بعدی نیز اجرا می‌شود که باعث پایداری شبکه و کم شدن خروج اضطراری می‌شود.

بادرستانی در ادامه یادآور شد: به ازای هر کیلووات ساعت تولید برق خالص 4 دهم متر مکعب گاز مصرف می‌شود که این میزان با سیستم جدید به ازای هر کیلووات ساعت 3 دهم درصد خواهد شد.

وی همچنین گفت: ما در این نیروگاه صد متر مکعب ظرفیت تولید آب مقطر داریم که قابل فروش نیز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز