خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

افتتاح ۲۳۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در بندر خرمشهر/ گام‌های بلند برای رونق مجدد بندر خرمشهر/ افزایش ۲۲ درصدی واردات بنادر در ۶ ماه اول سال علیرغم تحریم‌ها

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۰۹۱

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در سال ۹۷ صادرات غیرنفتی از بنادر به ۷ میلیون تن رسید که نسبت به سال ۹۶ رشد دوبرابری داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد راستاد در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های قابل افتتاح بندر خرمشهر به مناسبت هفته دفاع مقدس با بیان اینکه یکی از عوامل مهم دفاع از بندر خرمشهر در اوج روزهای جنگ بود، گفت: در حالی که دشمن بعثی پیش‌بینی کرده بود که اشغال خرمشهر در یکی دو روز انجام می‌شود این اتفاق پس از 34 روز روی داد و آن هم به دلیل رشادت‌ها و جانفشانی‌های مردم خرمشهر و کارکنان بندر خرمشهر بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در مقطعی از فعالیت‌های دریایی شاهد این بودیم که بندر خرمشهر 50 درصد حمل و نقل دریایی را برعهده داشت، گفت: 5 میلیون تن تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر به ثبت رسیده که امروز به دنبال رونق مجدد این بندر تاریخی هستیم.

راستاد با اشاره به پروژه‌هایی که امروز با حضور بخش خصوصی و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به افتتاح می‌رسد، گفت: امروز 230 میلیارد تومان پروژه در بندر خرمشهر افتتاح می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: یکی از ترافیک‌های بندر خرمشهر ترافیک کانتینری در این بندر است اما از آنجایی که حمل و نقل کانتینری در کشور به دلایلی کاهش یافته است در بندر خرمشهر هم با کاهش جزئی محموله‌های کانتینری هستیم اما مطمئنیم که این روند پایدار نخواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موقعیت جغرافیایی بندر خرمشهر گفت: این بندر در محدوده منطقه آزاد قرار دارد که به بهبود فعالیت‌های اقتصادی در این منطقه کمک می‌کند تا حجم تخلیه و بارگیری در این بندر روند رو به رشدی داشته باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره خارج‌سازی مغروقه‌های جنگی از اروند و کارون گفت: تاکنون 181 فروند مغروقه جنگی از این آبراه خارج شده و 21 فروند باقی مانده که از این تعداد 3 فروند در محدوده آب‌های ایران و 3 فروند در وسط آبراه است و مابقی در آبهای عراق قرار دارد.

راستاد با بیان اینکه مذاکرات با عراقی‌ها برای خارج‌سازی این مغروقه‌ها آغاز شده است، گفت: با لایروبی اروند و کارون، بندر خرمشهر به جایگاه قبلی خود بازمی‌گردد.

وی گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به واسطه اینکه عمده بارهای کانتینری را جابه‌جا می‌کند، در این پروژه‌ها با دولت مشارکت می‌کند و سازمان بنادر هم برای تشویق بخش خصوصی و کشتیرانی، عوارض بندری را کاهش داده تا مشارکت بخش خصوصی در این فعالیت‌ها افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره بحث ترانشیپ و کاپوتاژ که به رونق بنادر کوچک کمک می‌کند، اظهار داشت: بحث ترانشیپ کالا از بندر امام و بندر شهید رجایی را آغاز کردیم و اولین محموله ترانشیپ گندم از بندر امام به چابهار آغاز شده و روند خوبی دارد و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی هم اقدامات قابل توجهی را در این خصوص انجام داده و سازمان بنادر از کاپوتاژ کالا در بنادر حمایت می‌کند تا بتوانیم از این طریق بنادر کوچک را فعال‌تر کنیم.

وی با اشاره به مزیت‌های کاپوتاژ گندم از بندر اما به چابهار گفت: با این اقدام در مصرف سوخت 3 میلیون لیتر صرفه‌جویی شده و تردد 3000 دستگاه کامیون در جاده‌های کشور برای حمل این کالا کاهش یافت که تمام این اقدامات باعث کاهش قیمت‌ تمام شده کالاها می‌شود.

راستاد همچنین با اشاره به حمایت از بخش خصوصی برای ورود به پروژه‌های بندر گفت: خوشبختانه در روزهای گذشته بزرگترین قرارداد سرمایه‌گذاری برای توسعه بندر شهید رجایی به امضا رسید و معادل 50 درصد کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بنادر در این قرارداد با سازمان بنادر و یک بخش خصوصی منعقد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به دیدار مسئولان ارگان‌های دریایی با معاون اول گفت: آقای جهانگیری عملکرد ارگان‌های دریایی را مصداق عملکرد جهادی دانست و معتقد بود که علیرغم همه تحریم‌ها تمام نیازهای دریایی اعم از صادرات و واردات تامین شده است.

راستاد همچنین با اشاره به عملکرد بنادر کشور در 6 ماه اول سال گفت: واردات کالاهای غیرنفتی در 6 ماه اول سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 22 درصد افزایش یافته است و شاهد افزایش 6 درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی در همین مدت زمان بودیم.

وی همچنین با اشاره به افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی در سال 97 نسبت به سال 96 گفت: در سال 97 صادرات غیرنفتی از بنادر به 7 میلیون تن رسید که نسبت به سال 96 رشد دوبرابری داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز