خبرگزاری کار ایران

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

اقتصاد کشور نیاز به وزارت بازرگانی دارد/ هیچ کدام از اهداف تجمیع وزارتخانه محقق نشد

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۵۱۴

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: ما در الگوبرداری از کشورهای پیشرفته باید شرایط خاص کشور را در نظر بگیریم. امروز محیط کسب و کار و پایش کسب و کار و به طور کلی شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که نیاز به تشکیل وزارتخانه‌ بازرگانی داریم.

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص مصوبه امروز صبح مجلس شورای اسلامی مبنی بر تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی، اظهار داشت: من جزو کسانی بودم که موافق تشکیل چنین وزارتخانه‌ای بودم. اهدافی که در ادغام وزارت صنعت و معدن با وزارت بازرگانی که عملا آنها نیز حاصل ادغام چهار وزارتخانه بودند، تعیین شده بود متاسفانه امروز هیچکدام محقق نشده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با تشریح اهداف تشکیل وزارت صمت گفت: دولتمردان آن زمان چند هدف داشتند که یکی کوچکتر شدن وزارتخانه و در نهایت دولت بود که امروز شاهد هستیم این وزارتخانه بزرگتر از دو وزارتخانه قبلی شده است. از طرف دیگر هیچگونه بهبودی در فضای کسب و کار و رتبه ایران در رنکینگ جهانی حاصل نشد، وحدت رویه و جلوگیری از نابسامانی از دیگر اهداف تجمیع این وزارتخانه بود که نتیجه عکس حاصل شد.

وی ادامه داد: وزارت صمت نتوانست در مدیریت قوانین بالادستی درست عمل کند و هر روز شاهد اتخاذ یک سیاست جدید بودیم. در بخش صادرات و واردات نیز نتوانستند به خوبی بازار را مدیریت کنند، به طوری که در چند ماه اخیر شاهد بیشترین ممنوعیت‌های صادراتی یا وارداتی هستیم. در بحث تنظیم بازار نیز عملا نشان داده شد که این وزارتخانه چقدر ضعیف است و برای جبران کمبود کالای داخلی یک هفته صادرات را ممنوع می‌کردند و هفته‌ای دیگر آن را آزاد می‌کردند در حالی که هیچ کشوری این قوانین یک هفته‌ای را وضع نمی‌کند.

لاهوتی با اشاره به اختیارات وزیر صمت گفت: به طور کل تجربه این چند سال به ما نشان داد که این ابروزارتخانه را نمی‌توان با یک وزیر اداره کرد. این در حالی است که بخشی از اختیارات وزارت بازرگانی سابق به جهاد کشاورزی منتقل شده و گمرک نیز زیر نظر وزارت اقتصاد آمد و عملا بحث وحدت رویه و مدیریت واحد به کنار رفت اما با لایحه‌ جدید تمام این حوزه‌ها زیر نظر وزارت بازرگانی قرار خواهد گرفت و امیدواریم یک اجماع کلی در بحث تجارت به خصوص در حوزه صادرات، واردات و تامین مواد اولیه شکل بگیرد. این مباحث آنقدر حساس هست که نیاز باشد یک وزیر در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در خصوص منتقدین تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی گفت: استدلال این افراد این بود که امروز در کشورهای پیشرفته وزارت صنعت و تجارت یکی است و تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه باید از یک منبع صورت بگیرد اما موضوع این است که شرایط کشور ما و قوانین دست و پاگیری که عملا دست و پای فعالین اقتصادی را بسته، نیاز دارد که یک وزارتخانه تخصصی بازرگانی داشته باشد. ما در الگوبرداری از کشورهای پیشرفته باید شرایط خاص کشور را در نظر بگیریم. امروز محیط کسب و کار و پایش کسب و کار و به طور کلی شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که ما نیاز به تشکیل چنین وزارتخانه‌ای داریم.

عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص اثرگذاری این وزارتخانه و قیمت کالاها به خصوص کالاهای اساسی گفت: به طور طبیعی با تشکیل این وزارتخانه بحث نظارت و جلوگیری از سوءاستفاده بیشتر خواهد شد اما باید این موضوع را در نظر داشت که شکل‌گیری این وزارتخانه زمان‌بر است فلذا نباید منتظر اتفاق بزرگی در کوتاه‌مدت بود اما به طور حتم در بلندمدت مشکلات کمتر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز