خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

آینده‌سازی برای بازار افغان‌ها با زعفران ایرانی/ چشم زعفران به سیاست‌گذاری مسئولان

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۶۸۶

عضو شورای ملی زعفران گفت: سیاستگذاری‌های غلط در تجارت خارجی موجب شده زعفران به راحتی از مرزهای کشور به افغانستان قاچاق ‌شود و تجار این کشور محصول ما را با نام زعفران افغان در بازار جهانی عرضه کنند، به عبارت دیگر ما با سیاست‌گذاری‌های غلط در حال بازارسازی برای آینده زعفران افغانستان هستیم.

علی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به پیش‌بینی افزایش تولید زعفران در سال جاری، ‌اظهار کرد: در پی بارندگی‌های پایان سال گذشته و ابتدای سال جاری، مزارع زعفران در شرایط بسیار خوبی قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود تولید در سال جاری به مرز ۵۰۰ تن برسد.

وی ادامه داد: افزایش تولید به معنی نیاز به بازار مصرف بیشتر است، اما با توجه به سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه ارزی امکان توسعه بازارهای مصرف خارجی وجود ندارد.

به گفته حسینی؛‌ باید ۷۰ تا ۸۰ درصد زعفران تولیدی کشور صادر شود تا بازار این محصول متعادل باقی بماند.

وی با اشاره به اقدام تجار افغانی به صادرات زعفران کشور با نام خود،‌ گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد خروج زعفران از مبادی غیررسمی به کشور افغانستان رو به افزایش است و تجار این کشور به راحتی محصول دسترنج کشاورزان ایرانی را از مرزها خارج و با نام خود در بازار صادراتی به فروش می‌رسانند.

حسینی دلیل این اتفاق را سیاست‌گذاری غلط در حوزه تجارت خارجی کشور دانست.

به اعتقاد وی؛‌ مسئولان با سیاست‌گذاری غلط در حال بازارسازی برای آینده زعفران افغانستان هستند.

حسینی با یادآوری اینکه برداشت رسمی زعفران نوبرانه در کشور از ۲۰ مهر ماه آغاز می‌شود، افزود: لازم است قبل از آنکه به پیک تولید و عرضه زعفران برسیم برای حل مشکلات تجارت خارجی این محصول ارزشمند، فکری کنیم.

عضو شورای ملی زعفران امکان پیش‌بینی قیمت صادراتی زعفران برای سال جاری با توجه به مشکلات پیش آمده را غیرممکن دانست.

حسینی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته در مقطعی قیمت هر کیلوگرم زعفران به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان رسید، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم زعفران تولید سال زراعی گذشته به ۹ میلیون تومان کاهش یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز