خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا عنوان شد:

تهدید کارت‌های بازرگان اجاره‌ای برای پسته/ مشکلات حل نشود آمریکایی‌ها بازار را قبضه می‌کنند/ رونق قاچاق اجتناب‌ناپذیر است

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۷۱۳

رئیس انجمن پسته ایران گفت: کارت‌های بازرگان اجاره‌ای یکی از مشکلات جدی پیش‌روی بازار صادراتی پسته در سال جاری است که موجب ایجاد رقابت ناسالم در بازار صادراتی این محصول و رونق قاچاق می‌شود.

محمد صالحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به افزایش تولید پسته در سال جاری، اظهار کرد: پیشبینی می‌شود تولید پسته در سال جاری با افزایش بیش از ۴ برابری به ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن برسد.

وی ادامه داد: با افزایش تولید انتظار می‌رود بازار صادراتی این محصول نیز رونق بگیرد، اما تهدیدهای جدی در زمینه صادرات این محصول وجود دارد که خروج پسته با استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و قاچاق از جمله آن‌ها است.

صالحی اجبار تجار به بازگشت ارز از طریق سامانه نیما را زمینه ساز رونق قاچاق و کارت‌های بازرگانی اجاره‌‌ای دانست.

به گفته وی؛ فرصت‌طلبان با اجاره کارت‌های بازرگانی برای افراد غیرمطلع، اقدام به صادرات پسته می‌کنند و با اینکار هم از پرداخت مالیات فرار می‌کنند و هم ارز حاصل از صادرات را باز نمی‌گردانند.

صالحی ایجاد رقابت ناسالم و حذف تجار واقعی از بازار صادراتی پسته را از نتایج این اتفاق برشمرد.

وی افزود: با این اتفاق صادرکنندگان واقعی یا دست از کار کشیده‌اند یا صادرات خود را به حداقل رسانده‌اند چرا که توان رقابت ندارد.

صالحی این سوال را مطرح کرد که چطور انتظار دارید تجار واقعی که از راه قانونی صادرات انجام می‌دهند بتوانند با کسی که تنها هزینه اجاره کارت را بر عهده دارد، رقابت کنند؟

وی هشدار داد حضور افراد سودجو در بازار پسته ایران که یکی از محصولات مزیت‌دار صادراتی کشور محسوب می‌شود می‌تواند زیان‌های جبران ناپذیری به بازار صادراتی این محصول بزند.

صالحی جدی‌ترین رقیب ایران در بازار پسته را امریکایی‌ها عنوان کرد و گفت: در صورت مرتفع نشدن مشکل ارزی برای تجار واقعی، امریکایی‌ها بازار پسته را قبضه می‌کنند.

صالحی پیشنهاد داد که به جای اجبار تجار پسته به بازگشت ارز امکان تهاتر با واردکنندگان را برای آن‌ها فراهم کنند، به این معنی که تجار پسته به جای اینکه ارز حاصل از صادرات را به سیستم بانکی پرداخت کنند آن را به واردکنندگان برای خرید کالاهای مورد نیاز کشور دهند.

رئیس انجمن پسته ایران اظهار کرد: البته تا حدودی این پیشنهاد مورد قبول مسئولان قرار گرفته است و آن‌ها با تهاتر نیمی از ارز صادراتی با واردکنندگان موافقت کرده‌اند، اما این امر نتیجه بخش نبوده است و همچنان ایجاد رقابت ناسالم و قاچاق تهدید جدی بازار صادراتی پسته است.

صالحی میزان صادرات پسته در سال گذشته را ۳۷ تا ۴۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: با توجه به مشکلات ذکر شده میزان صادرات برای سال جاری قابل پیش‌بینی نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز