خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

کشورمان برای وقایع بحرانی تاب‌آور نیست/ خرید 500 دستگاه شتاب‌نگار در فرصت برجام

asdasd
کد خبر : ۸۱۰۹۵۸

شکرچی‌زاده با بیان اینکه توانستیم در دوره برجام 500 دستگاه شتاب‌نگار خریداری کنیم، گفت: در حال حاضر 100 دستگاه از این شتاب‌نگارها نصب شده است و طبق قانون برنامه ششم باید هزار دستگاه دیگر خریداری شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد شکرچی‌زاده در نشست خبری اولین کنفرانس بین‌المللی بهبود تاب‌آوری بیمارستان‌ها و مراکز حیاتی با بیان اینکه 25 شهریورماه سال‌روز زلزله طبس با تلفات 18 هزار نفری است، گفت: متاسفانه زلزله طبس یکی از بزرگترین‌ زلزله‌های قرن بود که به دلیل وضعیت ساخت‌وساز در آن زمان تعداد قابل توجهی از هموطنانمان را از دست دادیم.

وی ادامه داد: هر 10 سال یک بار در کشورمان شاهد وقوع زلزله با بزرگای بیش از 7 ریشتر هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه خوشبختانه تمام زلزله‌های بزرگ در ایران در شهرهای کمتر از صد هزار نفر رخ داده است، گفت: اگر زلزله آبان ماه به جای سرپل ذهاب در کرمانشاه رخ می‌داد به طور قطع شاهد خسارات جانی و مالی بیشتری می‌بودیم و باید موضوع تاب‌آوری در کشور را مورد توجه قرار دهیم چرا که جان میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند.

شکرچی‌زاده با اشاره به نقش حیاتی بیمارستان‌ها در وقوع بحران‌هایی مانند زلزله اظهار داشت: متاسفانه شاهد آن بودیم بیمارستان‌های قدیمی و جدید کرمانشاه در وقوع بحران زلزله به خوبی عمل نکردند و به همین دلیل میزان خسارت‌ها افزایش یافت از این رو باید مقاوم‌سازی مراکز حیاتی از جمله بیمارستان‌ها را در اولویت قرار دهیم.

وی تاکید کرد: اگر بیمارستان‌های کرمانشاه علمکرد به موقعی داشتند تعداد کشته‌ها کمتر می‌شد.

وی با اشاره به مقاوم‌سازی مراکز حیاتی در نقطه‌های زلزله‌خیری مانند ژاپن گفت: در سال 2019، 95 درصد بیمارستان‌های ژاپن برای شتاب مبنای شهرهای زلزله خیز این کشور مقاوم هستند و در ایران هم بیمارستان‌ها همه باید حداقل AO را داشته باشند تا در مواقع زلزله بتواند علاوه بر حفظ جان بیماران به مجروحان هم خدمات بدهند.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه توانستیم در دوره برجام 500 دستگاه شتاب‌نگار خریداری کنیم گفت: در حال حاضر 100 دستگاه از این شتاب‌نگارها نصب شده است و طبق قانون برنامه ششم باید هزار دستگاه دیگر خریداری شود.

تاکید کرد: کشور ژاپن با مساحت کمتر از ایران 10 برابر کشورمان شتاب نگار دارد و ایران هم با توجه به شرایطی که دارد باید نسبت به افزایش شتاب‌نگارها اقدام کند تا بتوانیم  وضعیت لحظه‌ای را رصد کنیم.

وی با اشاره به پیوست 6 استاندارد 2800 گفت: در حال حاضر هر چند 80 درصد این قانون رعایت می‌شود اما باید به صورت جدی‌تر در کل کشور به اجرا برسد و قطعا اجرای این قوانین هزینه ساخت و ساز را افزایش نمی‌دهد بلکه باعث افزیش مقاومت دیوارها در برابر زلزله می‌شود.

وی ادامه داد: در زلزله بم 30 هزار نفر کشته شدند اما در زلزله کرمانشاه شاهد کاهش تعداد کشته‌ها بودیم چرا که در این مدت مقررات ساخت و ساز جدی‌تر به اجرا رسیدند البته نکته مهم در زلزله کرمانشاه افزایش تعداد بی‌خانمان‌ها بود چرا که شاهد تخریب‌ دیوارها در ساختمان‌ها بودیم که یکی از دلایل عدم اجرای پیوست 6 استاندارد 2800 بوده است.

شکرچی‌زاده با تاکید بر الزام اجرای این استانداردها در ساخت و ساز گفت: خردادماه امسال شاهد وقوع زلزله با بزرگای هفت ریشتر در کالیفرنیا بودیم اما تنها یک نفر در این زلزله کشته شد ایران هم در ساخت‌ و سازها باید به همین سمت حرکت کند.

درباره لایحه جدید مدیریت بحران گفت: این لایحه در سال 86 تصویب شد که در زمان خود توانست باعث بهبود وضعیت ساخت و ساز شود و در حال حاضر رویکرد آن کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری است که این واژه‌ها برای اولین بار در قانون می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه در سه سال گذشته شاهد سه بحران بسیار جدی بودیم گفت: آتش سوزی ساختمان پلاسکو زلزله کرمانشاه و سیل اخیر از مهمترین وقایع بحرانی کشور بودند و این نشان می‌دهد که کشورمان تاب‌آوری ندارد.

وی تاکید کرد: برای حفظ مال و جان شهروندان‌مان باید تلاش جدی برای ارتقای استانداردها جهت افزایش تاب‌آوری داشته باشیم تا در این رویدادها شاهد کمترین تلفات و خسارات باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز