خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس حوزه بین‌الملل نفت در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان جولانگاه چکمه‌های کهنه سربازان امریکایی/ آیا سعودی‌ها در آتش ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده سوختند؟

asdasd
کد خبر : ۸۱۰۷۵۱

کارشناس حوزه بین‌الملل نفت گفت: امروز بحث این است که ایران با موشک دوربرد حمله کرده است، این نشان می‌دهد عده‌ای توطئه‌ای طراحی کرده و قدم به قدم در چارچوب آن اضطراب روانی و تبلیغی را وارد بازار می‌کنند.

محمود خاقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره وضعیت کنونی بازار نفت با توجه به کاهش تولید در عربستان و اعلام استفاده از ذخایر راهبردی در امریکا اظهار داشت: اکنون شرایط ویژه است یعنی 5 درصد تامین امنیت نفت جهان با اتفاق انفجار تاسیسات نفتی عربستان، از بازار بیرون رفته است.

وی افزود: آنچه به عنوان ذخایر استراتژیک نفت خام در امریکا موسوم است برای چنین روزی بوده است، نفت را ذخیره می‌کنند که اگر اختلال ناگهانی در تامین امنیت عرضه در بازار پیش بیاید، از آن استفاده کنند تا قیمت‌ها یک‌باره بالا نرود.

این کارشناس حوزه بین‌الملل نفت تصریح کرد: بعد از انفجار در عربستان در اولین روز کاری ، قیمت نفت بالا و دلار پایین آمد زیرا عده‌ای از سرمایه‌داران دنیا نگران اتفاقات آتی هستند و این احتمال را می‌دهند که بین ایران و امریکا جنگ رخ داده، گسترش یابد و کویت و امارات را نیز در بر بگیرد، یا اینکه شاهدیم یکی از سناتورهای امریکایی به دولت ایالات متحده پیشنهاد کرده پالایشگاه‌های ایران را بمباران کنند، آتشی که فرونشاندن آن به سادگی میسر نیست، بنابراین هر کس دلار دارد آن را تبدیل به کالای استراتژیک، یعنی نفت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر چنین آتشی در خاورمیانه و خلیج فارس شعله‌ور شود آنچه در بازار کم می‌شود نفت و گاز است و وقتی تقاضای آن بالا می‌رود ارزش آن نیز افزایش می‌یابد، بنابراین پول‌ها را از بانک خارج و نفت پیش خرید می‌کنند.

خاقانی گفت: بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران داستان حمله به عربستان را بسیار پیچیده می‌دانند و بسیاری از رسانه‌های ضد ایرانی در صدد متهم جلوه دادن ایران هستند به طوری که می‌بینیم تا دیروز می‌گفتند هواپیمای بدون سرنشین تاسیسات را مورد حمله قرار داده، امروز بحث این است که ایران با موشک دوربرد حمله کرده است، این نشان می‌دهد عده‌ای توطئه‌ای طراحی کرده و قدم به قدم در چارچوب آن اضطراب روانی و تبلیغی را وارد بازار می‌کنند.  

وی خاطرنشان کرد: برخی معتقدند در این حادثه اولین بازنده چین است چون یکباره نفت بشکه‌ای 10 دلار بالا رفت، چین روزانه 10 میلیون بشکه نفت وارد می‌کند، با وقوع این انفجار و افزایش قیمت باید حداقل روزی 100 میلیون دلار پول بیشتری برای خرید نفت بپردازد، بانضمام اینکه یکی از تامین کنندگان مطمئن چین که عربستان سعودی است 50 درصد تولیدش متوقف شده است، بنابراین ضرر کننده اصلی چین است.

این کارشناس حوزه نفت با بیان اینکه مقامات سعودی شوکه شده‌اند، اظهار داشت: بن سلمان دچار وحشت شده زیرا فقط در سال جاری حدود 300 میلیارد دلار در چارچوب قراردادی که با امریکا داشته اسلحه خریداری کرده است، بنابراین مشخص می‌شود توطئه‌ای در کار بوده است، از سوی دیگر بولتون از سوی ترامپ کنار گذاشته شد و این قضیه جناح نظامی امریکا را ناراحت کرد. بنابراین این احتمال نیز وجود دارد که در چارچوب یک توطئه همزمان با پرواز حوثی‌ها جناح بولتون مخازن نفت عربستان را مورد حمله قرار داده‌اند و این بحران را ایجاد کنند تا اولا جلوی ملاقات احتمالی ترامپ و روحانی را در سازمان ملل بگیرند و همچنین امنیت تامین انرژی اروپا به خطر افتاده و آنها هم ایران را مقصر جلوه دهند و مهم‌تر اینکه بحث سلاح‌های موشکی ایران را وارد میز مذاکره کنند.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد توطئه‌ها پیچیده و حساب شده است و در این بین بن سلمان هم باید بداند که یک قربانی است زیرا سفیر امریکا در عربستان که یک ژنرال بازنشسته است همیشه معتقد بود امریکا باید عربستان را اشغال نظامی کند بنابراین اوضاع امروز بهترین بهانه است که این کشور اشغال شود و تمام بخش‌های حساس را نیروهای نظامی و امنیتی تحت کنترل داشته باشند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز