خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مطرح کرد:

دستیابی به 37 میلیارد دلار درآمد در جهش سوم پتروشیمی/ تا 8 سال آینده به تولید 133 میلیون تنی می‌رسیم

asdasd
کد خبر : ۸۱۰۵۰۲

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار داشت: مجموع درآمد صنعت پتروشیمی 17 میلیارد دلار و میزان اشتغال در این صنعت نیز 108 هزار نفر به صورت مستقیم است که در سال 1400 به 123 هزار نفر خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بهزاد محمدی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت پتروشیمی به لحاظ تاثیری که در اقتصاد دارد از اهمیت زیادی برخوردار است اظهار داشت: در یک نگاه کلان پتروشیمی یک بنگاه اقتصادی نیست یک نظام اقتصادی است که نقش و اهمیت آن روز به روز افزایش می‌یابد.

33 میلیون تن خوراک دریافت می‌کنیم

وی افزود: در حال حاضر صنعت پتروشیمی نزدیک 33 میلیون تن خوراک دریافت می‌کند که از این میزان 25 میلیون تن خوراک مستقیم و هشت میلیون تن مربوط به سوخت مورد استفاده در صنعت که معادل 650 هزار بشکه نفت است.

65.7 میلیون تن تولید در پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ما 56 مجتمع پتروشیمی در کشور داریم که از این تعداد 54 مجتمع تولیدی و دو مجتمع تامین یوتیلیتی است، گفت: ظرفیت صنعت پتروشیمی در حال حاضر 65.8 میلیون تن است و این در حالی است که میزان تولید در سال 92 ، 57 میلیون تن بوده است.

22 میلیون تن صادرات

وی ادامه داد: میزان محصول نهایی برای فروش و صادرات 31 میلیون تن است که از این میزان 22 تا 22.5 میلیون تن صادر و 8.5 میلیون تن در داخل کشور مصرف می‌شود از رقم 8.5 میلیون تن مصرف داخل پنج میلیون تن در بورس عرضه می‌شود که دو میلیون تن آن برای مصرف اوره در کشاورزی است.

17 میلیارد دلار درآمد پتروشیمیایی

محمدی مجموع درآمد صنعت پتروشیمی را 17 میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: میزان اشتغال در این صنعت نیز 108 هزار نفر به صورت مستقیم است که در سال 1400 به 123 هزار نفر خواهد رسید.

معاون وزیر نفت اظهار داشت: در صنعت پتروشیمی 44 نوع محصول تولید می‌شود که از این میزان 18 محصول پلیمری است که خود این به 300 گرید تقسیم می‌شود و مجموعا 350 نوع محصول پتروشیمی در کشور تولید می‌شود.

همه 40 گروه کاتالیست بومی سازی می‌شود

وی در ادامه به بحث پژوهش و فناوری اشاره کرد و افزود: ما در این حوزه نیز در دو بخش دستیابی به دانش فنی و همچنین کاتالیست‌ها فعالیت داریم در حال حاضر در صنعت پتروشیمی 40 نوع گروه کاتالیستی داریم که از این تعداد شش گروه تاکنون بومی‌سازی شده‌اند 9 گروه در حال بومی‌سازی هستیم که تا 1400 ، 25 گروه بومی‌سازی خواهیم داشت 15 گروه باقیمانده نیز در مرحله تحقیق و پژوهش هستند بنابراین بعد از 1400 کلیه 40 گروه کاتالیستی در داخل کشور تولید خواهد شد.

تولید 100 میلیون تنی تا جهش دوم پتروشیمی

محمدی در ادامه این نشست به برنامه‌های آتی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در سال‌های 75 تا 85 جهشی در این صنعت رخ داد و افزایش تولید قابل توجهی بعداز سال‌های انقلاب رخ داد به طوری که در سال 92 به 57 میلیون تن ظرفیت رسیدیم اکنون نیز جهش دوم و سوم را تعریف کردیم که براساس برنامه‌های تعریف شده برای جهش دوم به 100 میلیون تن ظرفیت خواهیم رسید که تا پایان 1400 محقق می‌شود یعنی میزان درآمد صنعت پتروشیمی از 17 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار در سال 1400 خواهد رسید.

27 طرح جدید تا 1400

وی با اشار به طرح‌هایی که در فاصله سال جاری تا 1400 به بهره‌برداری می‌رسند گفت:‌ طی دو و نیم سال باقیمانده تا 1400، 27 طرح به بهره‌برداری می‌رسد که از جمله آنها متانول کاوه به عنوان بزرگترین متانول جهان با ظرفیت تولید هفت هزار تن طی شش ماه آتی به بهره‌برداری می‌رسد همچنین الفین ایلام، متانول بوشهر و تخت جمشید از جمله چهار طرح تعریف شده تا پایان سال 98 هستند.

وی ادامه داد: برای سال 99 نیز 16 طرح با ظرفیت بالا به بهره‌برداری خواهد رسید در سال 1400 نیز هفت طرح مورد بهر‌ه‌برداری قرار خواهد گرفت و به این ترتیب مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی از 56 به 83 مجتمع تا سال 1400 خواهد رسید.

رسیدن به تولید 133 میلیون تنی تا 8 سال آینده

وی با اشاره به برنامه‌های تعریف شده برای جهش سوم صنعت پتروشیمی در فاصله سال‌های 1400 تا 1404 تصریح کرد: برای این مدت نیز 26 پروژه تعریف شده که هر کدام دارای پیشرفت‌های متنوعی هستند و بر اساس آن ظرفیت صنعت به 133 میلیون تن افزایش خواهد یافت که منجر به 37 میلیارد دلار درآمد خواهد شد و در نتیجه آن پتروشیمی بعد از نفت یک صنعت دست‌نیافتنی خواهد بود.

معاون وزیر نفت همچنین گفت: 17 میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری لازم برای تحقق جهش دوم پتروشیمی است. همچنین 23 میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز برای اجرایی شدن جهش سوم پتروشیمی نیاز است که از مجموع این دو عدد، 13 میلیارد دلار آن از طریق فاینانس داخلی و خارجی تأمین خواهد شد.

وی ادامه داد: نزدیک 40 مجوز اجرای طرح نیز صادر کرده‌ایم که در مرلحه تامین سرمایه و تکنولوژی هستند که از محاسبات جهش دوم و سوم خارج کرده‌ایم.

جزئیات نمایشگاه ایران پلاست

محمدی همچنین به برگزاری نمایشگاه ایران پلاست اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه مهمترین نمایشگاه صنعت پتروشیمی است که در سال جاری 570 شرکت داخلی و 35 شرکت خارجی، 12 هیئت از 10 کشور خارجی و 14 کشور به صورت انفرادی در آن شرکت خواهند داشت.

وی نمایشگاه ایران پلاست را کانونی برای ارتباط تولیدکنندگان و بنگاه‌هایمتعدد پلیمر و پلاستیک ذکر کرد و افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه تعمیق ارتباط بین تولیدکنندگان و افزایش کسب و کار در پایین‌دست خواهد بود.

وی در ادامه گفت: 850 هزار نفر در صنایع پایین دست پتروشیمی مشغول به کار داریم که در 15 هزار بنگاه فعال مشغول فعالیت هستند.

معاون وزیر نفت گفت: در نمایشگاه ایران پلاست امسال از شرکت‌های استارت‌آپی نیز دعوت شده که بازوی کمکی صنعت نفت هستند و امیواریم در شرایط فعلی منجر به اثربخشی در این صنعت باشند.

حضور 11 وزیر نفت در نمایشگاه ایران پلاست

وی در ادامه اظهار داشت: در نمایشگاه ایران پلاست امسال همایش اکوپلاست هم اضافه شده که در حاشیه نمایشگاه از 11 تن از وزرای نفت آسیای میانه دعوت به عمل آمده که با حضور وزیر نفت کشورمان نشست خواهند داشت که زمینه‌ای برای افزایش همکاری و تعامل بیشتر بین وزرای نفت مدعو خواهد بود.

محمدی در ادامه با باین اینکه ما در صنعت پتروشیمی علاوه بر توسعه کمی توسعه کیفی را نیز مدنظر قرار داده‌ایم خاطرنشان کرد: بر این اساس بنا داریم در صنایع پایین‌دست ایجاد رونق کنیم تا هم در صادرات و هم پایین دست توفیق حاصل کرده و از واردات جلوگیری کنیم همچنین ایجاد اشتغال پایدار داشته باشیم.

محمدی میزان سرمایه‌گذاری برای دستیابی به اهداف جهش دوم را پنج میلیارد دلار عنوان کرد که از منافع داخلی و خارجی تامین سرمایه خواهد شد.

در گیلان مجتمع پتروشیمی احداث می‌شود

وی درباره توسعه صنعت پتروشیمی در سواحل خزر نیز بیان کرد: ما در حال حاضر سه هاب پتروشیمی در ماهشهر، عسلویه و داخل سرزمین داریم و بنا داریم بر اساس آنچه وزیر نفت در سال گذشته مطرح کرده توسعه پتروشمی در سواحل خزر را نیر در دستور کار قرار دهیم که بر این اساس ضمن رعایت مسائل زیست محیطی پروژه‌ای در این سواحل تعریف کردیم که با خوراک گاز کار کنند و ترجیحا تکرار پذیر باشند این طرح‌ها منجر به اشتغال و رونق منطقه خواهند شد.

وی افزود: احداث مجتمع پتروشیمی در گیلان، طی هفته آینده تعیین تکلیف و جزئیات آن در مهرماه اعلام خواهد شد.

رقم تامین خوراک به یک میلیون و 350 هزار بشکه می‌رسد

وی درباره کاهش نرخ خوراک نیز گفت: هر زمانی که ما خارج از قاعده نرخ خوراک را کاهش داده‌ایم منجر به بروز دلال‌ها شده است به طوری که در سال 97 نسبت به سال 96 ، 35 شرکت جدید داشتیم و این در حالی است که در شرایط عادی توسعه پنج تا شش درصد مناسب است این رقم افزایش نشان می‌دهد که تقاضای کاذب ایجاد می‌شود البته ما در قراردادهای بلندمدت که با شرکت‌های بزرگ داریم تخفیف‌های پلکانی در نظر می‌گیریم و فروش اعتباری به صنایع پایین‌دستی نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ما شش طرح تامین خوراک در پتروشیمی در حال اجرا داریم که با راه‌اندازی این شش طرح ظرفیت تامین خوراک به 15 میلیون تن می‌رسد. همزمان با آن از صنعت نفت، گاز و پالایش نیز تامین خوراک خواهیم داشت. به این ترتیب میزان خوراک از 650 هزار بشکه حال حاضر به یک میلیون و 350 هزار بشکه در سال 1404 خواهد رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز