خبرگزاری کار ایران

معاون اسبق امور اوپک در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان با اغراق در حمله آرامکو، به دنبال افزایش قیمت است

asdasd
کد خبر : ۸۱۰۳۵۹

معاون اسبق امور اوپک وزارت نفت گفت: اکنون عربستان با بزرگنمایی و اغراق در حمله به آرامکو، بدنبال افزایش قیمت است زیرا به آن نیاز دارد. به نظر می‌رسد حمله را بهانه کرده تا قیمت را بالا ببرد.

رضا مدیر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره نوسانات قیمت نفت و نقش اوپک در شرایط کنونی اظهار داشت: کاهش قیمت نفت و افزایش تولید همیشه در تاریخچه اوپک و بازار نفت وجود داشته و در برهه‌ای افزایش عرضه صورت گرفته و قیمت‌ها پایین بوده و در مواقعی عکس این اتفاق افتاده است. در سال ۱۹۸۶ قیمت‌ها رو به کاهش بود، به این دلیل که عربستان تولید را از ۵ میلیلون بشکه به ۸ میلیون بشکه رساند و قیمت از ۳۰ دلار به زیر ۱۸ دلار رسید. بنابراین برهه‌هایی هم بوده که اوپکی‌ها نتوانستند با هم کنار بیایند. 

وی افزود: اکنون قضیه از اوپک فراتر رفته، چون نفت زیادی در بازار وجود دارد، غیراوپکی‌ها و شیل هم به بازار نفت می‌فرستند.

معاون اسبق امور اوپک وزارت نفت درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر فروپاشی اوپک گفت: در این سازمان فروپاشی صورت نمی‌گیرد زیرا برخی اعضا مثل ایران، لیبی و ونزوئلا و یا کشورهای دیگر هر چند به لحاظ تولید مشکل داشته باشند همچنان در جلسات شرکت می‌کنند، کشورهایی مثل عربستان هم که تولید دارند و با نفت شیل و مباحث سیاسی دست و پنجه نرم می‌کنند، ترجیح می‌دهند خودشان را در سیبل قرار ندهند. 

وی تاکید کرد: اکنون عربستان با بزرگنمایی و اغراق در حمله به آرامکو، بدنبال افزایش قیمت است زیرا به آن نیاز دارد. به نظر می‌رسد حمله را بهانه کرده تا قیمت را بالا ببرد.

مدیر خاطرنشان کرد: اوپک همیشه نهادی بوده که در شرایط خاص اقدامات مهمی داشته و اینگونه نبوده که در همه شرایط در بازار موثر باشد و یا از قدرت صد در صدی استفاده کند. اگر شرایط حاد شود و کشورهایی مثل عراق که تولیدشان بالا رفته  و در سال‌های اخیر سود زیاده برده‌اند خودشان چرتکه می‌اندازند و وقتی می‌بینند قرار است قیمت سقوط کند، عزم خود را جزم می‌کنند تا جلوی افت قیمت را بگیرند، بنابراین اوپک همواره قدرت کنترل قیمت را دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز