خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

پرداخت 125 هزار میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران

asdasd
کد خبر : ۸۰۹۳۵۲

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تاکنون قریب به 8 میلیون تن گندم به ارزش 132 هزار میلیارد ریال در چرخه خرید تضمینی از کشاورزان تحویل گرفته شده و 125 هزار میلیارد ریال از مطالبات آنها پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، یزدان سیف در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه صنعت آرد و نان با بیان اینکه 7 هزار میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران باقی مانده است، گفت: با هماهنگی‌هایی که با سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام شده تا هفته آینده بخش زیادی از مطالبات باقی مانده پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: البته برخی از گندم گندم‌کاران توسط بخش خصوصی خریداری شده 800 هزار تن آن به صورت رسمی و بخشی نیز غیررسمی بوده است.

سیف با بیان اینکه در حال تصمیم‌گیری برای تامین ذخایر استراتژیک گندم از طریق واردات هستیم، افزود: با توجه به کاهش خرید تضمینی در سال جاری برای تامین ذخایر استراتژیک از طریق واردات تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی از تغییر زمان پایان خرید تضمینی گندم از کشاورزان از آبان ماه به پایان شهریور خبر داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سالهای گذشته خرید تضمینی گندم تا آبان ماه ادامه داشت اما امسال برای تهیه آمار دقیق و برنامه‌ریزی تولید خرید تضمینی گندم تا پایان شهریور ماه انجام خواهد شد.

سیف سه دلیل عمده برای کاهش خرید تضمینی گندم در سال جاری را اینگونه تشریح کرد: اولین دلیل مشکل سیل بود که در پایان سال گذشته و ابتدای سال جاری اتفاق افتاد که موجب کاهش تولید  در برخی از مناطق استانهای خوزستان، گلستان و ایلام شد. دلیل دیگر ورود مستقیم بخش خصوصی به خرید گندم مخصوصا در استانهای محل تولید بود.

وی اضافه کرد: به رغم کاهش تولید در پی سیل، بارندگی‌های مناسب موجب شد تولید گندم در مناطق گرمسیر بوشهر، ایلام و خوزستان افزایش نسبی پیدا کند که تا حدودی کاهش تولید در مناطق سیل‌زده را جبران کرد.

سیف درباره تخلفی که در شهرستان گنبد کاووس در خصوص اختلاط خاک و فضولات با گندم اظهار کرد: در اتفاقی که در شهرستان گنبد کاووس رخ داد، بیش از 3000 تن گندم توسط مرغداری خریداری شده که این مرغدار گندمها را با خاک گندم مخلوط کرده و با همدستی دو نفر از کارگران نمونه‌گیری آن را به مراکز خرید تحویل داده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در همین ارتباط دو نفر از کارگران نمونه‌گیری دستگیر و مسئول آزمایشگاه که او نیز  در محل حضور نداشت با قید وثیقه آزاد است.

سیف همچنین در توضیح چگونگی اختلاط فضولات حیوانی در گندم گفت: فضولاتی که در گندم‌ها دیده شد مربوط به کبوترهایی بود که در محل نگهداری گندم حضور داشتند و در تمام گندم‌هایی که وارد کندو شدند مخلوط نشده است.

سیف میزان گندم‌های آلوده را 3000 تن عنوان کرد که موجب آلوده شدن یکی از کندوهای 600 تنی گندم شده است.

وی همچنین درباره وضعیت تولید شکر در کشور گفت: بر اساس قراردادهایی که کشاورزان با کارخانه‌های قند بسته‌اند، 700 تا 750 هزار تن شکر از محل تولید چغندر داخل و حدود 600 از محل تولید نیشکر داخل تامین خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی مجموع تولید شکر داخلی را یک میلیون و 300 هزار تن پیش‌بینی کرد و گفت: بخشی از مشکل مربوط به ادامه طرح خوداتکایی شکر مربوط به قیمت‌گذاری بود که دولت امسال به دنبال اصلاح آن است.

وی تاکید کرد: برای تامین تمامی نیازهای کشور واردات انجام شده و همچنان ادامه خواهد داشت.

سیف در ادامه سخنان خود با اشاره به توانمندی‌های تولید در بخش شیرینی و شکلات کشور گفت: صنعت شیرینی و شکلات کشور یکی از صنایع پیشرو و همیشه در حال رشد است که بالغ بر 70 هزار شغل ایجاد کرده و در مجموع می‌توان گفت در بخش شیرینی و شکلات 300 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ارزش افزوده صنعت شیرینی و شکلات را 5/3 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این بخش با مشکلاتی برای تولید از جمله تامین مواد اولیه که بخشی از آن وارداتی است، رو به رو شده که راهکار آن اجازه واردات موقت مواد اولیه برای صادرات است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از توافق صنایع برای کشاورزی قراردادی با گندم‌کاران خبر داد و افزود: در این باره کارخانه‌های ماکارونی برای تامین گندم دروم با کشاورزان نمونه توافقاتی را داشتند تا بخشی از نیاز خود را به صورت مستقیم از کشاورزان خریداری کنند.

سیف در پایان سخنان خود توسعه کشاورزی قراردادی را از راهکارهایی دانست که می‌تواند هم منافع کشاورزان و هم منافع صنایع را تامین کند و مشکل مربوط به تامین منابع اولیه را مرتفع سازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز