خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

گران فروشی با نام برنج کیفی ایرانی/ مسافران شمال برنج یک‌سال خود را از شهرهای تولیدکننده تهیه کنند

asdasd
کد خبر : ۸۰۸۸۶۴

رئیس انجمن برنج ایران گفت: هر چند تفاوت قیمت برنج از مبدا تولید تا عرضه در شهرهای بزرگ از جمله تهران زیاد است اما بزرگترین مشکل، اختلاط برنج‌های کیفی با هندی و پرمحصول در هنگام کیسه‌گیری و فروش آن با نام برنج کیفی خالص با قیمت بالا است.

جمیل علیزاده‌ شایق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با تاکید بر اینکه تخلف در بازار برنج داخلی افزایش یافته است، اظهار کرد: کیفی‌ترین برنج ایرانی در استان‌های مبدا تولید (مازندران و گیلان) بدون ناخالصی با ۲ تا ۳ درصد خرده حداکثر هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، در حالی که تقریبا با همین قیمت، برنج‌های داخلی ناخالص در بازار شهرهای بزرگ عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: تخلفات انجام شده در برنج‌های داخلی معمولا افزودن برنج‌های هندی و افزایش میزان خرده برنج است.

علیزاده‌ شایق با تاکید بر اینکه این تخلفات در هنگام کیسه‌گیری برنج در شهرهای بزرگ انجام می‌شود، افزود: در شهرهای بزرگ، برنج را تنها یکبار بوجاری می‌کنند که موجب افزایش میزان خرده برنج به ۷ تا ۸ درصد می‌شود.

به گفته وی؛ در برخی موارد نیز برنج‌های پرطرفدار ایرانی با برنج‌های پرمحصول مخلوط و عرضه می‌شوند.

علیزاده‌ شایق گفت: هر چند کیفیت برنج‌های پرمحصول بهتر از هندی‌ها است، اما بین قیمت‌ برنج‌های پرطرفدار مانند هاشمی و پرمحصول ‌تفاوت زیادی است.

وی تشخیص اختلاط برنج توسط مردم را سخت دانست و افزود: تنها راهکار مقابله با اینگونه تخلفات نظارت سخت‌گیرانه در محل‌های عرضه برنج در شهرهای بزرگ است.

علیزاده‌ شایق در پاسخ به این پرسش که در صورت عرضه برنج کیفی خالص در بازار شهرهای بزرگ قیمت آن چقدر خواهد بود، گفت: نمی‌توان قیمت یکسانی را برای تمام شهرهای بزرگ و برای تمام مناطق اعلام کرد، هر اعلام قیمتی می‌تواند بر بازار تاثیر بگذارد، اما آنچه مسلم است در برنجی که اکنون در بازار شهرهای بزرگ با نام برنج کیفی ایرانی عرضه می‌شود، گران فروشی اتفاق می‌افتد.

رئیس انجمن برنج ایران پیشنهاد داد مسافرانی که به شهرهای شمالی سفر می‌کنند نیاز یک‌سال خود را مسقیم از شهرهای تولیدکننده تهیه کنند.

شایق تاکید کرد: تامین برنج از مبدا تولید علاوه بر صرفهجویی اقتصادی، اطمینان از کیفیت را نیز بالا می‌برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز