خبرگزاری کار ایران

تامین بودجه تفاهم‌نامه‎های مطالعاتی ۲۰ میدان هیدروکربوری

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۷۶۰

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران از گام بلند این شرکت در تامین بودجه تفاهم‌نامه‌های مطالعاتی در حوزه ازدیاد برداشت ۲۰ میدان هیدروکربوری از طریق شورای اقتصاد خبرداد.

به گزارش ایلنا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، ابراهیم علوی طالقانی گفت: پیش از این، تفاهم‌نامه‌های مربوط به انجام مطالعات ۲۰ میدان هیدروکربوری با ۹ دانشگاه امضا شده بود که هر قرارداد مشتمل بر پنج بسته کاری بود که هم‌زمان در همه تفاهم‌نامه‌ها تکرار می‌شد.

وی افزود: در بسته نخست، بررسی اطلاعات میدان‌ها و طرح پرسش‌های اولیه برای همکاری مشترک با شرکت‌ها یا دانشگاه‌های خارجی گنجانده شده بود که مراحل انجام این بسته رو به پایان است.

طالقانی از وجود مشکلاتی در تامین هزینه انجام باقی بسته‌ها خبرداد و گفت: این موضوع سبب شد تا ضمن رایزنی‌های مرتبط با شورای اقتصاد، تامین هزینه‌های مربوط به انجام این طرح‌های مطالعاتی، از طریق این مرجع قانونی صورت گیرد، از آنجا که توسعه این میدان‌ها در شمار پروژه‌های تعریف‌شده در اقتصاد مقاومتی است، شورای اقتصاد تامین هزینه‌های مربوط به آنها را تقبل کرده است.

وی از تصویب پرداخت‌های ارزی به جای پرداخت‌های ریالی در این پروژه‌ها خبرداد و گفت: با توجه به نوسان‌های قیمت ارز، این موضوع برگ برنده‌ای برای پیشبرد اهداف شرکت ملی نفت ایران است.

طالقانی تاکید کرد: این پرداخت‌ها به صورت مرحله‌ای و در صورت پیشرفت انجام هر بسته قراردادی تدوین‌شده، اجرایی خواهد شد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اهمیت انجام طرح‌های مطالعاتی در حوزه ازدیاد برداشت میدان‌های نفت و گاز کشور گفت: انجام این طرح‌ها اثر قابل توجهی بر افزایش سطح درآمد و اشتغال‌زایی دارد.

طالقانی با تاکید بر اینکه عقد این تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای مطالعاتی می‌تواند به ایجاد پیوند محکم‌تر میان صنعت و دانشگاه بینجامد، گفت: ایجاد زیرساخت‌های فناورانه در سطح مراکز علمی و دانشگاه‌های کشور از دیگر مزایایی است که در این زمینه محقق می‌شود.

وی اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تلاش می‌کنیم امسال تعداد طرح‌های مطالعاتی در حوزه میدان‌های نفت و گاز و دانشگاه‌ها و مراکز علمی را افزایش دهیم.

واگذاری طرح‌های مطالعاتی میدان دوم به دانشگاه‌های برتر

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه عملکرد برخی از دانشگاه‌ها در انجام طرح‌های مطالعاتی مرتبط با حوزه ازدیاد برداشت بسیار مطلوب بوده است، گفت: بعضی از دانشگاه‌ها از همه ظرفیت‌های خود برای تحقق اهداف مطالعاتی شرکت ملی نفت ایران استفاده کرده‌اند و حتی ظرفیت‌های خاصی از دانشگاه‌های خود را تنها برای این منظور اختصاص داده‌اند.

وی همچنین از امکان ارائه پیمان‌های مطالعاتی - پژوهشی در میدان دوم به عنوان گزینه تشویقی به دانشگاه‌ها و مراکز علمی برتر خبرداد و گفت: واگذاری این میدان‌ها می‌تواند به عنوان هدفی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های فوق‌العاده دانشگاه‌ها در دستورکار قرار گیرد.

امضای قراردادهای جدید با تکیه بر الگوی قراردادهای میدان محور

طالقانی در ادامه با بیان اینکه قراردادهای مطالعاتی میدان‌محور از الگوی بسیار مناسبی برخوردارند، گفت: کاستی‌های احتمالی این قراردادها در مراحل مختلف مشخص و الگوهای کاری موثر آنها نیز تدوین شده است.

وی تاکید کرد: این قراردادها می‌تواند به منزله الگویی برای دیگر قراردادهای مطالعاتی از جمله قراردادهای اکتشافی در حوزه نفت و گاز تلقی شود.

مدیرپژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در قراردادهای اکتشاف‌محور تلاش کرده‌ایم از همه تجربه‌های خود در الگوهای قراردادمحور استفاده کنیم.

وی در پایان از امکان انتقال فناوری در تعاملات علمی میان دانشگاه‌های ایران با دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی در جهان خبر داد و گفت: امضای تفاهمنامه‌های علمی در چارچوب تحریم‌ها نمی‌گنجد، این در حالی است که هم‌اکنون تفاهم‌هایی میان دانشگاه‌های کشور با مراکز معتبر علمی در دیگر کشورها امضا شده است که در حوزه قراردادهای اکتشاف‌محور قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز