خبرگزاری کار ایران

بازارهای عراق، سوریه و لبنان، بهترین بازارهای استان‌های منطقه 3

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۵۴۹

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در نشست تخصصی آمایشی منطقه 3 کشور در استانداری همدان، گفت: بازارهای عراق، سوریه و لبنان، بهترین بازارها برای منطقه 3 (کرمانشاه، ایلام، لرستان و همدان) است.

به گزارش ایلنا از وزارت صمت، حمید زادبوم در این نشست سهم صادرات استان‌‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان و همدان از 44 میلیارد دلار کل صادرات کشور در سال گذشته، 3.4 میلیارد دلار اعلام کرد و اظهار داشت: سال گذشته استان کرمانشاه 2.5 میلیارد دلار، ایلام 706 میلیون دلار، همدان 115 میلیون دلار و لرستان 71 میلیون دلار در صادرات سهم داشتند، البته استان کرمانشاه در صادرات 70 درصد رشد داشته اما در کل کشور سهم منطقه بسیار کم است.

او با اشاره به اینکه سهم ما از بازار 4 میلیارد دلاری عراق، تنها 25 درصد بوده است افزود: ظرفیت وارداتی 15 کشور اطراف ایران در سال 2018 حدود به یک‌هزار میلیارد دلار است، به علاوه بازار 2 هزار و 607 میلیارد دلار هند و چین، به عنوان شرکای خوب تجاری ایران، بازاری بیش از 3 هزار و 625 میلیارد دلار را برای ایران فراهم کرده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه سال گذشته صادرات کشور ایران به 15 کشور 24 میلیارد دلار بوده است خاطرنشان کرد: هدف ما صادرات به 15 کشور همسایه و بعد هند و چین است.

زادبوم با بیان اینکه ظرفیت صادراتی چهار استان منطقه 3 که دو استان از آن یعنی ایلام و کرمانشاه مرزی هستند، مطلوب نیست افزود: در سال گذشته 24 میلیارد دلار صادرات به کشورهای همسایه صورت گرفته که سهم منطقه 3 از این مقدار بسیار کم است.

او با تاکید بر اینکه می‌توانیم صادرات10 میلیارد دلاری خوذد به عراق را به 25 میلیارد دلار برسانیم گفت: باید حداقل سهم چهار استان از صادرات 30 درصد یعنی رقمی نزدیک به 7 میلیارد دلار باشد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، مهمترین ظرفیت بازار عراق برای ایران را در حوزه صنایع معدنی، برق و الکترونیک، شیرینی و شکلات، خشکبار، لبنیات، کاشی و سرامیک، دام و طیور و... عنوان کرد و افزود: در حال حاضر دو رایزن بازرگانی به عراق اعزام کرده‌ایم و یک نماینده هم ماه بعد به سلیمانیه اعزام خواهد شد که همه در مسیر توسعه صادرات است، امیدوارم منطقه 3 نیز سهم قابل توجهی در این خصوص داشته باشد.

زادبوم با تاکید بر اینکه عراق هیچ تعرفه تبعیضی برای ایران نداشته و هیچ بخش‌نامه‌ای بابت محدودیت و ممنوعیت بازار عراق برای ایران وجود ندارد، بیان داشت: تجارت آزاد با لبنان نیز شرایط خوبی فراهم خواهد آورد، در واقع، رونق صادرات در سه کشور عراق، سوریه و لبنان را باید همزمان مد نظر قرار دهیم چرا که اگر در صادرات به کشورهای همسایه، احساس تبعیض داشته باشیم موفق نخواهیم بود.

او با تاکید بر لزوم تقویت توان صادراتی چهار استان منطقه 3 گفت: ظرفیت ویژه‌ای در منطقه وجود دارد و می‌توان کنسرسیوم نمایشگاهی ایجاد کرد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: اگرچه امروز جنگ اقتصادی نابرابر است اما همه مشکلات از تحریم نیست و تأکید مقام معظم رهبری بر حل مشکل از طریق اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه باشد چرا که این سیاست‌ها بخش عمده‌ای از مشکلات را مرتفع خواهند کرد بنابراین، اگر در این زمینه کوتاهی کنیم مسئول هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز