خبرگزاری کار ایران

محمود واعظی:

دولت حامی تحول و ایجاد کسب و کارهای جدید است

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۵۵۳

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهارداشت: اقتصاد دانش‌بنیان یکی از پیش‌نیازهای اقتصاد مقاومتی و پیشران برای تولید و توسعه کشور است که باید در این راستا حمایت‌های خود را برای شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش دهیم.

به گزارش ایلنا، محمود واعظی امروز سه‌شنبه در مراسم اختتامیه گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های صنعت غذایی که در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری برگزار شد، با تقدیر از برگزارکنندگان این گردهمایی، گفت: برای اداره کشوری با جمعیت ۸۰ میلیون نفر با توجه به اینکه همه دنبال زندگی بهترند و با کمبود منابع و افزایش جمعیت نیز روبرو هستیم، مجبور به تغییر برنامه‌ریزی‌ اقتصادی و حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان هستیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: خوشبختانه از چند سال گذشته اقتصاد مقاومتی به عنوان روشی که می‌تواند اقتصاد را از تکانه‌های شدید عبور دهد، در دستور کار قرار گرفت و جلسات و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای تاکنون در این خصوص انجام شده است.

وی نسل جوان تحصیلکرده را سرمایه عظیم کشور دانست و افزود: ایده و فکر از طریق فناوری‌های نو به ثروت و سرمایه تبدیل می‌شود.

واعظی ‌اظهار داشت: اگر منابع درآمدی که اقتصاد کشور بر آن استوار است به جای نفت مبتنی بر فکر و ایده محققان و دانشمندان باشد، آن‌وقت هیچ‌گاه این سرمایه تمامی ندارد و اگر از منظر اقتصاد مقاومتی بررسی کنیم در می‌یابیم که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تا رسیدن به جایگاه ایده آل، ضرورتی انکارناپذیر است.

رئیس دفتر رئیس جمهور کاهش وابستگی به خارج و کاهش خروج ارز از کشور برای تأمین نیازمندی‌های داخلی را از نتایج توجه به اقتصاد دانش‌بنیان برشمرد و افزود: باید بستری فراهم کنیم تا شرایط لازم برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در آن ایجاد شود و از این منظر برگزاری چنین گردهمایی‌هایی ارزشمند است.

واعظی با اشاره به اینکه در سال رونق تولید باید به این نکته توجه داشته باشیم که افزایش تولید با روش‌های سنتی امکان‌پذیر است اما استفاده از روش‌های فناورانه این روند صعودی را با جهش مواجه خواهد کرد، گفت: اگر می‌خواهیم تولید افزایش یافته، روی پای خود بایستیم و در برابر تحریم‌ها مقاومت کنیم، باید از روش‌های فناورانه استفاده کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی باید دنبال افزایش اشتغال‌زایی در کشور بویژه برای نسل جوان تحصیلکرده باشیم، تصریح کرد: جوانان کشور با امید به فراهم شدن فرصت برای خدمت به مردم سرزمین خود تحصیل می‌کنند و این وظیفه حاکمیت و دولت است شرایط لازم را برای اشتغال آنان فراهم کند.

وی با بیان اینکه در گذشته اکثر شرکت‌های مطرح مانند بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های نفتی مبتنی بر پول بودند، گفت: امروز ۱۰ شرکت برتر در دنیا از شرکت‌هایی هستند که نه تنها با منابع پولی رشد نکرده‌اند، بلکه با روش‌های فناوری جدید و استفاده از ایده‌های نو به این جایگاه رسیده‌اند. امروز شرایط جهان به سرعت تغییر کرده و ما هر چه دیرتر وارد این مسابقه و رقابت شویم، از این حرکت گسترده عقب خواهیم ماند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه خوشبختانه با حمایت‌های جدی رئیس‌جمهور و دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان امروز مسیر بسیار خوبی برای توسعه این شرکت‌ها در کشور بوجود آمده، گفت: دولت دنبال تحول و ایجاد کسب و کارهای جدید در کشور است و در این زمینه باید همه بخش‌های مختلف به میدان بیاید.

واعظی با اشاره به اینکه در زمینه اقتصاد دانش بنیان در ۴ سال گذشته ۵۵ رتبه ارتقاء داشتیم و توانسته‌ایم با تصویب قانون‌های حمایتی بیش از ۴۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان را که اکثر آنها توسط جوانان اداره می‌شوند، راه‌اندازی کنیم، افزود: امروز این کار بزرگ آغاز شده و باید با حمایت همه بخش‌ها ادامه پیدا کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در استان‌های مختلف کشور، رقابتی سالم برای ایجاد شهرک‌های دانش‌بنیان و شهرک‌های تحقیقات و فناوری بوجود آمده که بسیار ارزشمند است، گفت: باید تولیدات ما  با کیفیت بالا و قیمت مناسب باشند چراکه تولیدی می‌تواند در بازار دوام بیاورد که کیفیت بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشد و این به معنای آن است که تولیدکنندگان به موقع از فناوری‌های روز برای ارتقاء کیفیت محصول خود استفاده کنند.

وی تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور زمانی می‌توانند، امکان رشد داشته باشند که به بنگاه‌های بزرگ اقتصادی متصل شوند و امروز نه با اراده برخی مدیران بلکه به واسطه تحمیلی که به خاطر بسته‌شدن راه‌های تأمین برخی قطعات از خارج کشور و تأکید رهبر انقلاب، فضا برای توجه به تولید داخلی گسترش یافته که امیدوارم این فضای جدید باعث بوجود آمدن اعتماد لازم برای استفاده از تولیدات داخلی شود. جوانان ایرانی در شرکت‌های دانش بنیان توانایی تأمین نیازمندی‌های کشور را در عرصه‌های مختلف دارند.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور با تقدیر از خدمات و تلاش‌های مسئولان در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری و ایجاد تحول در این صندوق، گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که امکانات این صندوق در خدمت همگان قرار داشته باشد و ما روزی احساس خرسندی بیشتر می‌کنیم که پای هر دانش‌آموز و دانشجوی علاقمندی به راحتی به این مجموعه باز شود.

وی با اشاره به بازدید خود از کارگاه‌های آموزشی اولین مدرسه تابستانی فناوری اطلاعات در صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: اگر بتوانیم چنین آموزش‌هایی را برای کشف استعداد میان دانش‌آموزان گسترش دهیم به اهداف بزرگی دست خواهیم یافت.

واعظی با بیان اینکه مأموریتی که صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برای خود تعریف کرده در مسیر حرکتی بزرگ قرار دارد، گفت: امروز شرایط کشور به گونه‌ای است که اولویت‌های دانشجویان و دانشگاه‌ها تغییر کرده و به سمت گسترش پارک‌های علم و فناوری سوق یافته اند که این ارزشمند است.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: دولت علی‌رغم همه محدودیت‌ها نسبت به توسعه صندوق شکوفایی و نوآوری اهتمام داشته و همواره به منابع و بودجه مورد نیاز این صندوق مساعدت کرده است.

واعظی استفاده از جوانان، توجه به صادرات و تأمین سرمایه برای شرکت‌های دانش‌بنیان را از جمله وظایف صندوق نوآوری و شکوفایی دانست و گفت: توسعه فناوری‌های پیشرفته یکی از برنامه‌هایی است که باید با  هدف خلق ثروت بر پایه فناوری بومی دنبال شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت معتقد است باید شرایط لازم برای فعالیت بخش‌خصوصی را فراهم کند و خود از تصدی امور دور باشد، گفت: حتماً باید دنبال توسعه بازار‌های هدف برای شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل و خارج در زمینه‌های مختلف باشیم.

واعظی افزود: باید تلاش کنیم تا ارتباط نزدیکی میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع و بنگاه‌های بزرگ برقرار شود که اگر در این راستا موفق نباشیم این شرکت‌های دانش‌بنیان که با زحمت فراوان ایجاد شده‌اند، کم کم از صحنه دور خواهند شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور امنیت غذایی و توجه به صنایع غذایی را برای کشور حائز اهمیت دانست و افزود: باید با روش‌های مختلف بتوانیم محصول غذایی با کیفیت و سالم را تولید و براساس نیاز کشور آن را عرضه کنیم.

وی همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری میان شرکت‌های دانش‌بنیان و بنگاه‌های اقتصادی به مبلغ ۳۷۵ میلیارد تومان در جریان این گردهمایی، گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که این تفاهم‌نامه‌ها به قراردادهای همکاری تبدیل شوند.

پیش از سخنان محمود واعظی، علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گزارشی از روند فعالیت‌ها و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها ارایه کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز