خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور عنوان کرد:

اصلاح نژاد برای تولید تخم چشم زده بر عهده بخش خصوصی است/ تخصیص ١٠ میلیارد تومان اعتبار در صورت ورود بخش خصوصی

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۹۳۹

رئیس موسسه تحقیقات کشور گفت: موسسه فاز اول حرکت به سوی خودکفایی تولید تخم چشم زده یعنی تولید ماهیان قزل آلای عاری از بیماری را انجام داده و فاز دوم که مربوط به اصلاح نژاد برای تولید تخم چشم زده است بر اساس دستورالعمل معاونت علمی و فرهنگی رئیس جمهور بر عهده بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود بهمنی امروز در جلسه‌ای مشترک با بخش خصوصی که درباره مباحث اخیر پیش آمده درباره وابستگی بالا به واردات تخم چشم زده با اعلام این مطلب افزود: برای رفع مشکلات پیش آمده برای پرورش ماهیان سردآبی کارگروه مشترکی با بخش خصوصی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در این کارگروه موضوعات مربوط به تخم چشم زده قزل آلا نیز مورد بررسی و اقدامات لازم برای رفع مشکلات موجود در این زمینه انجام خواهد شد.

 بهمنی درباره اقدامات انجام شده در زمینه خودکفایی تولید تخم چشم زده، افزود: سال گذشته موفق به ثمر رساندن فاز اول خوداتکایی تولید تخم چشم زده یعنی طرح تولید ماهیان قزل آلای عاری از بیماری شده‌ایم.

 وی اضافه کرد: ماهیان عاری از بیماری نسل اول برای اصلاح نژاد و تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا در کشور است.

بهمنی با تاکید بر اینکه بر اساس دستورالعمل معاونت علمی رئیس جمهور فاز دوم یعنی اصلاح نژاد و تولید تخم چشم زده باید به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: ما آماده هستیم که تمام امکان خود شامل تکنولوژی و کارشناسان را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم تا فاز دوم خودکفایی تخم چشم زده را آغاز کنند.

بهمنی تصریح کرد: اگر بخش خصوصی در کنار ما نباشد خودکفایی تخم چشم زده به نتیجه نخواهد رسید.

وی از جانمایی و آماده سازی، مرکزی در یاسوج برای ورود بخش خصوصی برای اصلاح نژاد خبر داد و گفت: این مرکز از لحاظ کیفیت آب و هوایی بررسی شده و یکی از مناطق مناسب برای این کار است. تا کنون ٢ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان نیز برای این مرکز هزینه شده و تا پایان سال، ٣ میلیارد تومان دیگر تامین و هزینه خواهد شد.

بهمنی از تخصیص ١٠ میلیارد تومان اعتبار توسط معاونت علمی رئیس جمهور به خوداتکایی تخم چشم زده قزل آلا به شرط ورود بخش خصوصی به این طرح خبر داد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با تاکید بر اینکه وظیفه ما تحقیقات است نه تولید افزود: ما تنها موظف هستیم تکنولوژی تولید و فناوری را به دست بیاوریم و آ‌ن را در اختیار بخش تولید قرار دهیم.

بهمنی ادامه داد: اصلاح نژاد یک فعالیت دیربازده است که برای اجرای آن بخش خصوصی نیاز به حمایت دارد و ما سعی کردیم با تشکیل کارگروه، مسائل مربوط به بحث اصلاح نژاد را مطرح و برای به نتیجه رسیدن سریع‌تر آن راهکارهای پیشنهادی را دریافت و توصیه‌های خود را ارائه دهیم.

وی با اشاره به همکاری این مرکز با سازمان فائو در خصوص تامین تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا گفت: در دو سال گذشته ما پذیرای کارشناسانی از فائو و نروژ بودیم تا آنچه برای رسیدن به خوداتکایی تولید این نهاده لازم است در مورد تکنولوژی از آنها دریافت کنیم.

بهمنی ادامه داد: همچنین در هفته اول مهرماه سال جاری کارشناسانی از فائو برای آموزش تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا وارد کشور می‌شوند تا به آموزش پنج تن از کارشناسان ما بپردازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز