خبرگزاری کار ایران

انتقال ۱۴۰ میلیون لیتر در روز نفت و فرآورده از خطوط لوله منطقه تهران/ جلوگیری از تردد پنج هزار تانکر

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۳۴۱

مدیر خطوط لوله نفت و مخابرات منطقه تهران اظهار داشت: مجموع انتقال نفت از خطوط لوله منطقه تهران 140 میلیون لیتر در روز است که معادل تردد بدون وقفه پنج هزار تانکر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مجتبی بشارتیان در حاشیه بازدید خبرنگاران از خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده منطقه تهران اظهار داشت: در سراسر کشور 14 هزار کیلومتر خط انتقال نفت و فرآورده داریم که نزدیک پنج هزار کیلومتر آن مربوط به انتقال نفت خام و 9 هزار کیلومتر باقیمانده فرآورده را منتقل می‌کند.

وی با بیان اینکه 12 منطقه خطوط لوله در کشور کار انتقال نفت خام و فرآورده را انجام می‌دهند، تصریح کرد: سالانه 123 میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده توسط 14 هزار کیلومتر خط لوله منتقل می‌شود.

مدیر خطوط لوله نفت و مخابرات منطقه تهران گفت: خط 20 اینچ نائین - کاشان - ری که اخیرا راه‌اندازی شده، روزانه 170 هزار بشکه معادل 27 میلیون لیتر بنزین را منتقل می‌کند که البته 35 هزار بشکه هم فضای خالی دارد.

وی خاطرنشان کرد: خطوط لوله نفت و فرآورده‌های نفتی منطقه تهران 8 خط ورودی و 16 خط خروجی دارد بنابراین منطقه تهران شاهراه اصلی انتقال نفت و فرآورده به نیمه شمالی کشور است.

بشارتیان ادامه داد: ما 360 هزار بشکه نفت خام را از جنوب کشور دریافت کرده که از این میزان 240 هزار بشکه به پالایشگاه تهران و 120 هزار بشکه به پالایشگاه تبریز منتقل می‌شود.

وی در ادامه اعلام کرد: در آینده نزدیک خط 26 اینچ شازند به ری نیز راه‌اندازی خواهد شد.

انتقال روزانه 86 میلیون لیتر فرآورده طی 5 ماه گذشته

وی با اشاره به آمار انتقال نفت و فرآورده طی پنج ماه گذشته خاطرنشان کرد: طی این مدت روزانه 86 میلیون لیتر انتقال فرآورده و 360 هزار بشکه معادل 57 میلیون لیتر نفت خام منتقل کرده‌ایم که از میزان 19 میلیون لیتر به پالایشگاه تبریز و مابقی به پالایشگاه تهران تحویل داده شده است.

وی یادآور شد: مجموع انتقال نفت از خطوط لوله منطقه تهران 140 میلیون لیتر در روز است که معادل تردد بدون وقفه پنج هزار تانکر است.

انتقال 30 میلیون لیتر بنزین یورو5 از خط لوله نائین -  کاشان- ری

در ادامه این بازدید، مهدی میرسلطانی مجری طرح خط لوله نفت و مخابرات نایین کاشان ری نیز گفت: این خط یک پروژه استراتژیک است که کار احداث آن در سال 92 آغاز شده و فاز یک آن در سال 97 راه‌اندازی شده و اکنون چهار ماه است که در سرویس بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این خط 30 میلیون لیتر بنزین یورو5 را  به طور مستقیم از ستاره خلیج فارس انتقال می‌دهد.

میرسلطانی خاطرنشان کرد: این خط 415 کیلومتری دو تلمبه‌خانه در نائین و کاشان و یک ترمینال در ری دارد.

وی همچنین گفت: در فاز یک این پروژه 180 هزار بشکه معادل 27.5 تا 30 میلیون لیتر و در فاز دوم 205 هزار بشکه معادل 30 میلیون لیتر بنزین یورو5 منتقل می‌کند.

وی میزان اعتبار اختصاص یافته احداث این خط را حدود 600 میلیارد تومان به صورت ارزی و ریالی عنوان کرد.

میرسلطانی با اشاره به مشکلات ایجاد شده جهت تحویل به موقع پروژه گفت:‌ با توجه به تحریم و مشکل تامین مالی زمان تحویل پروژه پنج سال طول کشید. به هر حال فاز اول چهار ماه پیش راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه در مسیر احداث این طرح 50 هزار تن لوله استفاده شده است تصریح کرد: از اولین پروژه‌های خط لوله است که دارای پوشش سبز است و با محیط زیست هماهنگی دارد که عمر مفید بهره‌برداری را افزایش می‌دهد. موضوع قابل توجه دیگر در این پروژه پمپ‌ها هستند که داخل کشور مونتاژ و تست شده‌اند و با همت سازندگان داخلی و لایسنسور خارجی اجرایی شده است.

استفاده 80 درصدی از تجهیزات داخلی؛ برای اولین بار

وی با بیان اینکه برای اولین بار 80 درصد تجهیزات از داخل تهیه شده است، یادآور شد:‌ همه تجهیزات اصلی حتی خط لوله به جز پشتیبان خارجی از داخل تهیه می‌شده و چیزی وارد نشده است.

همچنین در این مراسم محمد سکاکی مجری پروژه آبادان – اهواز اظهار داشت: خط انتقال نفت و فرآورده آبادان – اهواز با ظرفیت انتقال 200 هزار بشکه تاسیس شده و فاز دوم شازند – ری ظرفیت انتقال 353 هزار بشکه نفت و فرآورده را دارد.

وی مبلغ اجرای پروژه را 400 میلیارد تومان اعلام کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز