خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد:

نیاز به تسهیلات ٢٠ هزار میلیارد تومانی برای توسعه گلخانه‌ها/ بانک‌ها نبود اعتبار را بهانه نکنند

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۱۶۸

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به رغم اقدامات انجام شده در توسعه کشت گلخانه‌ای هنوز نسبت به دنیا و از ظرفیت‌ها و قابلیت کشور بسیار عقب هستیم و برای جبران آن حداقل به ٢٠ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز داریم.

به گزاش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود حجتی در مراسم آغاز سال زارعی جدید با عنوان" گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی" با اشاره به رشد ٢٥ تا ٢٦ درصدی کشت گلخانه‌ای در سال گذشته، اظهار کرد: این میزان رشد کشت گلخانه‌ای در کشور بی‌سابقه است اما همچنان در این زمینه از دنیا بسیار عقب هستیم.

وی ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده سطح کشت گلخانه‌ای به ١٥ هزار هکتار رسیده در حالی که در همسایگی ما در کشور ترکیه این سطح ٦٠ تا ٧٠ هزار هکتار است.

حجتی با تاکید بر اینکه کشت گلخانه‌ای در حل مشکل کم‌آبی موثر است، افزود: کشت گلخانه‌ای مصرف آب را ٨٥ تا ٩٠ درصد به ازای یک واحد محصول کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: کشت گلخانه‌ای چند برابر سهم بهره‌وری آب را افزایش می‌دهد موضوعی که اکنون برای کشور ما بسیار مهم است.

حجتی با بیان اینکه در حاضر یکی از چالش‌های بزرگ کشور اشتغال است، گفت: در شرایطی که با انبوه فارغ‌التحصیلان روبه‌رو هستیم هر هکتار گلخانه برای ١٠ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

وی با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی، اظهار کرد: اینکه بانک‌ها نبود اعتبار را بهانه می‌کنند قابل قبول نیست. از بانک می‌خواهم در هر نقطه کشور که هستند با برای پرداخت تسهیلات تسهیل‌گری کنند.

وی تاکید کرد: در گلخانه‌های نیمه صنعتی از روزی که اولین پرداخت تهسیلات انجام می‌شود، ٦ تا ٨ ماه بعد به تولید می‌رسد.

حجتی با بیان اینکه برای توسعه کشت گلخانه‌ای نیاز به ٢٠ هزار میلیارد ریال تسهیلات داریم، افزود: از بانک‌ها انتظار می‌رود برای جذب ٢٠ هزار میلیارد ریال مورد نیاز برای توسعه گلخانه‌ها، ٤٠ هزار میلیارد ریال پرونده تقاضای دریافت تسهیلات داشته باشند تا به مرور تصویب و ابلاغ شود.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باید به آب و خاک به صورت همزمان توجه کنیم گفت: بیشتر توجه ما به بخش آب است در حالی که خاک نیز به همان میزان اهمیت دارد و همان نگاهی که به آب داریم باید به خاک نیز داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ما خاک را فراموش کرده‌ایم در حالی که بخشی از مشکلات ما در توسعه تولید محصولات کشاورزی مربوط به خاک است.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه دشمنان ما جنگ سختی را با اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه آغاز کرده است افزود: در این شرایط باید از تمام امکانات و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم چرا که دشمن تمام قدرت نظامی و اقتصادی خود را به کار گرفته تا فشار خود را بر ملت ایران افزایش دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما تمام تلاش خود را برای تامین نهاده‌های کشاورزی به کار گرفته‌ایم افزود: در برخی از نهاده‌ها مانند کود که تامین آن نیاز به همکاری پتروشیمی‌ها دارد با مشکل جدی روبرو شده‌ایم البته آنها به ما قول کمک برای رفع این مشکل دادند امیدواریم به زودی مشکل مربوط به تامین نهاده کود از سوی پتروشیمی‌ها برطرف شود.

حجتی در ادامه سخنان خود با انتقاد تند از عملکرد برخی از ادارات جهاد استان‌ها در برخورد با ارباب رجوع‌ها گفت: شنیده شده که برخی کار ارباب‌ رجوع‌ها را به تاخیر می‌اندازند و این به معنی آن است که ارباب‌ رجوع را در جای دیگری تیغ می‌زنند و متاسفانه مواردی مانند این بسیار مشاهده شده که نیاز به مراقبت برای جلوگیری از این اتفاقات است.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد کار ارباب رجوع برای صدور مجوز یا درخواست‌های دیگر در همان ابتدا حل شود نباید با مانع‌تراشی آن را به تاخیر بیاندازیم.

حجتی این سوال را مطرح کرد به تاخیر انداختن کار ارباب‌ رجوع در حالی که می‌توان آن را در مدت زمان کوتاهی انجام داد چه معنی دیگری می‌تواند داشته باشد؟

وی از روسای ادارات جهاد کشاورزی استان‌ها خواست نظارت بیشتری نسبت به همکاران خود داشته باشند تا اجازه ندهد آنها وارد چنین منجلابی شوند.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به وضعیت‌ تولید در کشور گفت: خشکسالی نباید بهانه‌ای شود برای اینکه ما تلاش خود را برای خوداتکایی و تامین نیاز درداخل کشور نکنیم چرا که اجداد ما نشان داده‌اند که در شرایط سخت نیز می‌توان به راه‌حل‌هایی برای تامین نیاز کشور رسید.

حجتی اضافه کرد: هر چند که جمعیت ما نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است اما امروزه ابزارها و تکنولوژی‌هایی در دسترس است که می‌تواند به ما در تولید محصولات کشاورزی حتی بیش از نیاز کشور کمک کند.

وی با اشاره به افزایش خوداتکایی در برخی از محصولات کشاورزی گفت: در برخی از محصولات کشاورزی مانند دانه‌های روغنی توانسته‌ایم میزان خوداتکایی خود را از ۶ درصد به ۱۷ درصد افزایش دهیم اما هنوز پاسخگوی تقاضای موجود در کشور نیست.

وی ادامه داد: در بحث کنجاله دانه‌های روغنی نیز وابستگی‌مان بسیار بالاست به همین دلیل افزایش خوداتکایی در این محصول به طور جدی در وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان سخنان خود معاونین و روسای ادارات جهاد کشاورزی استان‌ها را خطاب قرار داد و گفت: آمار نشان می‌دهد محصولات کشاورزی از سال ۹۲ تاکنون افزایش ۲۶ درصدی داشته است که نشان از زحمات شما و لطف خداوند دارد اما باید توسعه بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز