خبرگزاری کار ایران

رایزن اقتصادی سفارت افغانستان:

سهم ۱۷ درصدی ایران از بازار وارداتی افغانستان/ آماده همکاری برای کشت فراسرزمینی با تاجران ایرانی هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۱۵۰

رایزن اقتصادی سفارت افغانستان اظهار داشت: واردات افغانستان از ایران سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار است و سهم ایران از بازار وارداتی افغانستان ۱۷ درصد است که همین امر باعث شده ایران در صدر جدول تامین کنندگان افغانی قرار بگیرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست شناسایی فرصت‌های تجاری ایران و افغانستان که در اتاق تعاون برگزار شد، سادات، رایزن بازرگانی سفارت افغانستان در ایران با اشاره به اشتراکات مردم دو کشور در حوزه‌های مختلف گفت: این اشتراکات به قدری است که برخی مواقع تفکیک کردن ایرانی از افغانی بسیار سخت است و اکنون وقت آن است که از ظرفیت این اشتراکات برای توسعه تجارت بهره ببریم.

وی ادامه داد: پس از پایان جنگ در سال 2001 روند رو به رشد در افغانستان آغاز شد و نظام اقتصادی افغانستان بر اساس قانون اساسی نظام اقتصاد بازار معرفی شد.

وی گفت: اکنون راه ترانزیت اصلی این کشور به دریای آزاد چابهار است و ما برای کالاهایی که از این مسیر وارد افغانستان شود تعرفه صفر درصد اعمال خواهیم کرد. واردات افغانستان از ایران سالانه 2 میلیون و 500 تا 2 میلیون و 800 هزار دلار است و سهم ایران از بازار وارداتی افغانستان 17 درصد است که همین امر باعث شده ایران در صدر جدول تامین کنندگان افغانی قرار بگیرد و پس از آن چین و پاکستان رتبه‌های بعدی را دارند.

وی افزود: کشور افغانستان آب فراوانی دارد و اصلی‌ترین صادرات آن نیز میوه و محصولات خشکبار است که ما تمایل داریم با استفاده از تکنولوژی ایران در امر بسته‌بندی و صنایع تبدیلی صادرات خود را افزایش دهیم. ضمن اینکه در بحث کشت فراسرزمینی نیز آماده همکاری با ایران هستیم.

رایزن اقتصادی افغانستان با اشاره به کمبود برق در این کشور گفت: با توجه به اینکه کشور ما 360 روز در سال آفتاب دارد می‌توان از انرژی‌های خورشیدی و بادی استفاده کرد. هفته گذشته یک شرکت ترکیه‌ای در قندهار یک نیروگاه 15 مگاواتی راه‌اندازی کرد و در هفته آینده نیز در هرات شاهد افتتاح یک نیروگاه دیگر که توسط شرکت‌های چینی و اتریشی احداث شده، خواهیم بود. ما می‌توانیم در این حوزه با توجه به دانش فنی مهندسان ایرانی همکاری بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز