خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان:

۱۰ درصد کل مالیات استان را پوشش می‌دهیم/ در تامین مواد اولیه و نقل و انتقال ارز با چالش روبه‌رو هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۱۴۰

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان گفت: با راه‌اندازی کارخانه کنسانتره سازی در دو سال آینده این مجتمع تنها مجموعه فولادی درکشور خواهد بود که توانسته تمام زیرساخت‌های لازم خود را در استان تامین کند این امر به دلیل مطالعات دقیق در احداث این کارخانه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جمعی از اصحاب رسانه برای آشنایی از فرآیند تولید، توسعه‌ای، مدیریتی و چالش‌های تولید و فولاد از مجتمع فولاد خراسان بازدید کردند.

سید حسین احمدی سلیمانی، مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در جمع خبرنگاران عنوان کرد:‌ در ۲۰ سال گذشته منطقه فولاد خراسان یک بخش بیابانی بود که با تلاش و پشتکار امروزه این مجتمع با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار با دو هزار پرسنل در حال فعالیت است این مجتمع به رغم تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور هیچ گونه بدهی معقوقه نداشته و توانسته ۱۷۰۰ میلیارد تومان پروژه به ثمر برساند.

وی میزان صادرات شرکت فولاد خراسان را در پنج ماه امسال ۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این شرکت در سال گذشته ۴۰ میلیون دلار صادرات داشته است امسال توانسته است نسبت به سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش صادرات داشته باشد و در حال حاضر به کشورهای جنوب شرق آسیا، اندونزی و کشورهای همسایه صادرات داشته باشد.

احمدی اظهار کرد: این مجتمع علاوه بر اشتغال‌زایی توانسته ۱۰ درصد کل مالیات استان را پوشش دهد.

وی همچنین فولاد خراسان را جز نادرترین الگوهای اقتصادی دانست که توانسته زیرساخت‌های خود را در استان تامین دهد.

احمدی ادامه داد: با راه‌اندازی کارخانه کنسانتره‌سازی در دو سال آینده این مجتمع تنها مجموعه فولادی در کشور خواهد بود که توانسته تمام زیرساخت‌های لازم خود را در استان تامین کند این امر به دلیل مطالعات دقیق در احداث این کارخانه است.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان بیان کرد: با تمامی چالش‌ها بخش فولادسازی این مجتمع، آهن اسفنجی ۱۵ درصد و گندله سازی ۸۰ درصد رشد داشته باشد.

احمدی در خصوص چالش‌های این مجتمع گفت: در حال حاضر یکی از چالش‌های این مجتمع تامین مواد اولیه و نقل و انتقالات ارزی برای صادرات است بنابراین دولت باید با برنامه‌ریزی دقیق ابتدا مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی را تامین آنگاه مازاد آن را صادر کند.

وی از بومی سازی ۸۰ دصدی مجتمع فولاد خراسان خبر داد و گفت: خوشبختانه واحد گندله سازی ۶۵ درصد بومی شده است این مجتمع پایگاه‌هایی در راستای مطالعات بومی سازی ایجاد کرده است که در این راستا می‌توان به بومی سازی سریع برخی قطعات در واحدهای گندله‌سازی و بخش‌های دیگر اشاره کرد.

وی مهمترین سرمایه این مجتمع را نیروی انسانی و مسائل زیست محیطی عنوان کرد.

مدیر مجتمع فولاد خراسان با اشاره به چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ را اعلام کرد: در این برنامه، ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن، ۵ میلیون تن گندله، ۳.۵ میلیون تن آهن اسفنجی، ۳.۵ میلیون تن فولاد خام و در نهایت ۱.۳ میلیون تن محصولات نوردی قرار دارد. تولید انواع مقاطع فولادی طویل ساختمانی با استفاده از فناوری‌های نوین، سرمایه‌های انسانی توانمند، با رعایت الزامات زیست محیطی، در جهت خلق ارزش افزوده برای ذی‌نفعان و توسعه اقتصادی و صنعتی منطقه و کشور، ماموریت مجتمع فولاد خراسان است.

احمدی تصریح کرد: در شرکت‌های بزرگی که گردش‌های مالی بالایی دارند و بخشی از سرنوشت‌ آن‌ها به خارج از کشور برمی‌گردد و همچنین در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی که ریسک‌های مدیریتی را بالا مى‌برد، این شرکت‌هاى بزرگ متحمل فشار زیادى مى‌شوند اما این فشارها نتوانسته‌ کمر صنعت فولاد را بشکند و اکنون این صنعت فولاد، جزو ستون‌های اصلی صنعت کشور است‌.فولاد خراسان در بین بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، جزو معدود شرکت‌هایی است که به اصطلاح روی پای خودش ایستاده و وابسته به دولت و سرمایه ملی نبوده است.

وی افزود: برای پروژه کارخانه تولید کنسانتره سنگان، ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و احتیاج به حدود هزار میلیارد تومان دیگر سرمایه‌گذاری است. گرچه، این پروژه در زمستان گذشته و در دوران تحریم با رفتن شرکت اتوتک که سرمایه‌گذار آمریکایی دارد، دچار مشکل شد اما ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.سیاست‌گذاری‌ که در منطقه چابهار شده، به جهت ارتباط بهتر با کشورهایی نظیر هند، فرصت مناسبی برای استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی است.

همچنین در این مراسم، محمدحسن پارسا، معاون فروش و بازاریابی فولاد خراسان اظهار داشت: صادرات مجتمع فولاد خراسان در سال جاری، ۴۳۳۱ تن میلگرد و ۱۶۲ هزار تن شمش فولاد بوده است. ۹۲ هزار تن از این میزان به طور کامل ارسال شده و مابقی در پروسه حمل‌ونقل است‌. سال گذشته، ۴۵ هزار تن میلگرد بوده و ۱۱۵ هزار تن شمش فولاد صادر شده است.

وی ادامه داد: پارسا در خصوص دخالت دولت در قیمت‌گذاری زنجیره فولاد، اذعان کرد: بورس کالا برای این تاسیس شده که بحث کشف نرخ در آنجا انجام شود که از سال ۹۷ با سه نرخی شدن ارز، وزارت صمت در قیمت‌گذاری‌ها ورود کرد و این دخالت در آن زمان، به‌جا بود و اکنون این تصمیم‌گیری‌ها در حال کاهش است و به سمتی می‌رود که کشف نرخ در عرضه و تقاضا صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز