خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر ارتباطات عنوان کرد:

بزرگترین چالش ما برای استخراج رمزارزها با وزارت نیرو است

asdasd
کد خبر : ۷۹۹۵۸۹

معاون وزیر ارتبطات گفت: استخراج رمزارزها چند رشته‌ای است و باید دستگاه‌های مختلف با نگاه‌های متفاوت در استخراج دخیل هستند که در بین آنها چالش اصلی ما با وزارت نیرو است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امیر ناظمی در کارگاه آموزش بلاکچین با بیان این مطلب افزود: در موضوع رمزارزها بانک مرکزی، وزارتخانه‌های اقتصاد، صنعت و انرژی و همچنین ارگان‌ها و دستگاه‌های مربوط به محیط زیست اعمال نظر می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ به خاطر متفاوت دیدگاه هر یک از این ارگان‌ها و دستگاه‌ها ما با چالش‌های متعددی روبرو هستیم اما، مهمترین چالش ما با وزارت نیرو است.

ناظمی با تاکید بر اینکه اختلاف نظر ما با وزارت نیرو در برآورد هزینه برق مصرفی برای استخراج رمزارزها است، افزود: آنها اصرار بر این دارند که هزینه برق استخراج رمزارزها صادراتی حساب شود در حالی که با بررسی کارشناسی می‌توان دریافت که این امر اشتباه است.

وی توضیح داد: ابتدا اینکه برای صادرات برق مبنای ارزی مشخصی وجود ندارد ضمن اینکه ما به وزارت نیرو گفته‌ایم اگر می‌توانید برق را صادر کنید در غیر اینصورت لزومی ندارد مانع استفاده آن برای استخراج رمزارز یا تعیین قیمت آن به نرخ صادراتی شوید.

وی اضافه کرد: به اعتقاد ما برق تولید شده خارج از پیک مصرف می‌تواند در بازار ثانویه عرضه و پس از تعیین قیمت و توافق فروشنده و خریدار با قیمت تعیین شده در بازار ثانویه مورد استفاده در استخراج رمزارزها قرار بگیرد. 

وی حداکثر استفاده برق در پیک مصرف را 55 تا 60 مگابایت عنوان کرد و افزود: این میزان مصرف تنها 98.8 درصد برق تولیدی کشور در 365 روز سال خارج از پیک مصرف است که می‌توان در بازار ثانویه عرضه و در استخراج رمزارزها مورد استفاده قرار بگیرد.

وی درباره نتایج مثبت استخراج رمزارزها برای کشور گفت: صنعت استخراج رمزارز باعث ایجاد استارت‌آب‌های تخصصی این حوزه و نیز افزایش اشتغال در زیربخش‌های آن می‌شود.

وی ایجاد کیف پول دیجیتالی، ایجاد صرافی‌های تخصصی رمزارز، طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز مراکز استخراج و توسعه مرکز آموزش‌های تخصصی و ایجاد مراکز داده‌های حرفه‌ای از جمله فعالیت‌هایی دانست که با استخراج رمزارزها موجب ایجاد اشتغال می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا استخراج رمزارز قاچاق برق محسوب می‌شود، گفت: استخراج رمزارز مستلزم هزینه‌های سخت‌افزاری، در الگوریتم اجماع اثبات کار است. همچنین استفاده نکردن از برق یارانه‌ای جهت استخراج رمزارز باشد ضمن ایجاد عایدی ارزی برای کشور قاچاق برق محسوب نمی‌شود.

وی درباره نظر بانک مرکزی در خصوص استخراج رمزارزها گفت: از نظر بانک مرکزی رمزارزها به هیچ عنوان نباید جایگزین پول ملی شوند به همین دلیل ما پیشنهاد دادیم برخورد با رمزارزها همانند ارزهای خارجی باشد ضمن اینکه می‌توان صرافی‌های مخصوصصی را برای خرید و فروش و نقل و انتقال این ارزها ایجاد کرد.

وی افزود: با صدور مجوز برای صرافی‌های تخصصی حوزه رمزارز امکان مبادله و تبدیل پول ملی به رمزارز و برعکس با حداکثر اطمینان، سرعت و کیفیت فراهم خواهد شد.

ناظمی درباره تاکید وزارت ارتباطات برای استخراج رمزارزها در مزارع با ویژگی‌های خاص اظهار کرد: مزرعه استخراج رمز ارز مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و سیستم‌های با قدرت پردازشی بالا و همچنین تاسیساتی است که با استانداردهای مشخص و شرایط ایمن و پایدار و بهینه فعالیت می‌کنند.

وی از دیگر مزایای استخراج رمز ارز در مزارع را آگاهی تصمیم‌گیران از میزان برق مورداستفااده، استفاده از زیرساخت‌های موجود در شهرک‌های صنعتی، آگاهی از نوع و میزان رمزا ارز استراجر شده برنامه‌ریزی برای ایجاد زیرساخت‌های اینترنتی مورد نیاز و جلوگیری از پراکندگی نقاط استخراج و برنامه‌ریزی بهینه برای اقدامات آتی توسط دستگاه‌های مختلف برشمرد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه سخنان خود درباره اینکه آیا رمزارزها برای دور زدن تحریم قابل استفاده هستند یا خیر گفت: بر اساس گزارش بانک مرکزی تنها تا سقف پنج میلیارد دلار امکان استفاده از رمزارزها از طریق تراکنش وجود دارد. این سقف تعیین شده برای معاملات بزرگ تجاری مناسب نیست و تنها برای مبادلات کوچک و محدود امکان استفاده دارد که این امر دور زدن تحریم‌‌ها با اسفاده از رمزارزها را ناممکن می‌کند.

ناظمی استفاده از رمزارزها برای استارت‌آب‌ها و تبادلات آنها با خارج از کشور را مناسب عنوان کرد و گفت: رمزارزها می‌توانند در توسعه کشب و کارهای اینترنتی و استارت‌آب‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و شاید بتوان گفت بهترین استفاده رمزارزها در تجارت خارجه  در این زمینه باشد.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه نباید امکان شکست صنعت استخراج رمزارزها نادیده گرفت اظهار کرد: حداقل نتیجه راه‌اندازی صنعت استخراج رمزارزها، فهم، تجربه و استفاده از فناوری نوین بلاکچین در کشور است.

ناظمی اضافه کرد: تاسیسات ایجاد شده برای استخراج رمزارزها مانند سامانه‌های برقی، شبکه، ارتباطات اینترنتی و ... همگی پس از شکست این صنعت امکان استفاده در سایر فعالیت‌های صنعتی به ویژه IT و CP را دارند. همچمنی می‌تان از دستگاه‌ای استخراجگر سایر رمزارزها که امکان موفقیت بیشتری دارند استفاده کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز