خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف مطرح شد:

مرکز ملی فرش در تقابل با اتحادیه تولیدکنندگان است/ به جای صادرات به فکر مامور دارایی و تامین اجتماعی هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۹۹۵۸۷

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف اظهار داشت: عمده صادرات فرش دستباف در حال حاضر به اروپا است و حذف ابزار 20 درصدی آمریکا نمی‌تواند تاثیر زیادی بر روی صادرات این صنعت بگذارد.

به گزارش خبرنگار اقصادی ایلنا در نشست خبری اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف کریمی اصفهانی رئیس اتحادیه با اشاره به وضعیت صادرات فرش گفت: عمده صادرات فرش دستباف در حال حاضر به اروپا است و حذف ابزار 20 درصدی آمریکا نمی‌تواند تاثیر زیادی بر روی صادرات این صنعت بگذارد.

وی ادامه داد: امروز به لحاظ تنوع زیرانداز از سوی کشورهایی مانند هند و پاکستان و ترکیه سلیقه مشتریان نیز متفاوت شده است و کار ما سخت‌تر، بر همین اساس باید حمایت‌های لازم از این صنعت ملی صورت بگیرد. در کشوری که سالانه دو میلیون متر فرش دستباف تولید می‌کنند و همین تعداد نیز بافنده وجود دارد بایستی اولویت‌بندی فرق داشته باشد و از نگاه درآمدی به سمت نگاه اشتغال‌زایی برویم. متاسفانه برخی از مدیران برای دریافت مقدار کمی مالیات کل این صنعت را تحت تاثیر قرار می‌هند.

وی ادامه داد: ‌برای افزایش صادرات نیاز به فرهنگ سازی و تبلیغات داریم هنوز بازار برخی از کشورها به روی فرش ایران باز نشده است. اگر فرهنگ‌سازی استفاده از فرش به عنوان کالا یا زیرانداز در دیگر کشورها شکل بگیرد تولید ما بیش از دو برابر افزایش خواهد داشت و ما به لحاظ اشتغال بسیار پیشرفت خواهیم کرد. این صنعت هیچ هزینه‌ای برای دولت ندارد و ما انتظار داریم حداقل اگر دولت برای ما کاری نمی‌کند حداقل سنگ‌اندازی برای تولید و صادرات نداشته باشد. متاسفانه امروز به خاطر گرفتن مالیات یا تامین اجتماعی تولید کننده کمتر به فکر طرح جدید و یا خلاقیت است. از سوی دیگر مرکز ملی فرش به جای تعامل راه تقابل را پیش گرفته و این یک آسیب ویژه به این صنعت ملی می‌زند.

کریمی اصفهانی تصریح کرد: وزیر باید توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشد، باید شخصی در راس مرکز  ملی قرار بگیرد که دارای تجارب ارزنده‌ای باشد اینکه کسی به این مرکز بیاید و از همان ابتدا به دنبال تقابل و درگیری با بخش خصوصی باشد در نهایت به کشور ضربه خواهد زد.

در ادامه این نشست خبری مرتضی میری با اشاره به پیمان سپاری ارزی گفت: پیمان ارزی در 40 سال اخیر سه بار اجرایی شده و در همان سال‌ها که ما این روش را اجرا کردیم باعث شده که از صادرات و درآمد ارزی و رقابت با رقبای بین‌المللی عقب بمانیم. وقتی ما در جابجایی پول مشکل داریم چگونه یک مدت زمان برای بازگشت ارز تعریف می‌کنند. در صنعت فرش اصلا زمان معنی ندارد. فرش ابتدا در یک انبار خارجی دپو می‌شود و سپس به دنبال مشتری می‌روند و این مر ممکن است پنج سال طول بکشد. حال چگونه باید ارز حاصل را از صادارت را در عرض هفت ماه به کشور برگرداند آن هم کشوری که تحریم بانکی است و مشکل نقد و انتقال دارد همین برخوردها است که باعث می‌شود صادرکنندگان به سمت کارت‌های اجرایی‌ بروند. اکنون از پنج روز کاری سه روز آن را ما درگیر با دارایی، تامین اجتماعی و پیمان‌سپاری ارزی هستیم و اصلا زمانی نمی‌ماند که به فکر بازارهای جدید صادراتی باشیم.

وی افزود: دولت افغانستان به مراتب از دولت ما ضعیف‌تر است اما نیروهای بین المللی قوی‌ دارد و به همین جهت در این صنعت به خوبی دیده می‌شود از طرف دیگر رئیس جمهور ترکیه اردوغان به طور مستقیم در صنعت فرش کشور وارد شده است و اعلام کرده به فعالان این حوزه وام‌های کلان با بهره سه درصد می‌دهد اما ما اینجا درگیر مشکلات و تحریم‌های داخلی و تقابل با مرکز ملی فرش هستیم. ما اگر این مزیت جهانی را که فرش در تمام دنیا به نام ایران شناخته نداشتیم اکنون همین بازارهای اندک را نیز از دست داده بودیم. سیاست‌گذاری‌های ما باعث شده که از سال 74، که یک ملیارد و 700 میلیون دلار صادرات فرش داشتیم تا به امروز به صورت نزولی کاهش پیدا کند.

در ادامه این نشست کریمی اصفهانی رئیس اتحادیه از مذاکرات خود با بانک مرکزی جهت پیمان‌سپاری ارزی خبر داد و گفت: ما چندین پیشنهاد به دفتر صادرات بانکی و مرکزی ارائه کردیم و امیدوایم در یکی از روش‌ها به توافق برسیم و یا اینکه صادرکننده بتواند خودش یکی از راه‌های پیشنهادی را انتخاب کند اما نکته مهم این است که مدیران ما نباید به ارز حاصل از صادرات فرش بیشتر از اشتغال توجه کنند این صنعت می‌تواند با کمترین سرمایه بیشترین اشتغال را ایجاد کند و در وضعیت کنونی باید بهترین گزینه را انتخاب کرد و بحث پیمان‌سپاری ارزی و نقل و انتقال بانکی باعث ایجاد اختلاف بین صادرکنندگان و خریداران خارجی شده است ما نیاز به ثبات مقررات صادرات داریم تا حداقل بدانیم تا پنج سال آینده وضعیت به همین گونه است تا فعالین اقتصادی خودشان را تطبیق دهند و برای شرایط برنامه‌ریزی کنند.

در ادامه این نشست توکلی دیگر عضو هیئت مدیره اتحادیه فرش دستباف با اشاره به وجود فرش‌های ماشینی و عرضه آنها به اسم دستباف گفت: در ماه‌های اخیر فرش‌های ماشینی با کیفیت بالا در بازار آمده است که در خارج از کشور به اسم فرش دستباف فروخته می‌شود و در داخل نیز برخی با شیطنت آن را دستباف معرفی می‌کنند. ما انتظار داریم شرایط به گونه‌ای شود که تولیدکنندگان ملزم به ضرر برچسب برای محصولات خود باشند که آیا ین فرش یا دستباف است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز