خبرگزاری کار ایران

عضو موظف هیات عامل سازمان فناوردی اطلاعات خبر داد:

برگزاری اولین انتخابات الکترونیکی بر بستر بلاکچین/ استفاده از بلاکچین در تراکنش باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال

asdasd
کد خبر : ۷۹۹۴۷۵

عضو موظف هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات از اقدام این سازمان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی و انجام تراکنش‌های باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال بر بستر بلاکچین خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سجاد فلاح در کارگاه آموزشی بلاکچین با اعلام این خبر افزود: خدشه در  انتخابات یکی از مهمترین دغدغه‌های همه کشورها است که بلاکچین با توجه به ویژگی‌های که دارد می‌تواند برای شفافیت آن بسیار کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: جدای از اینکه نیاز به اصلاح قانون انتخابات در این زمینه است ما اولین اقدامات را برای انتخابات بر بستر بلاکچین را انجام داده‌ایم.

 فلاح پیشنهاد انتخابات برای تشکل یا اتحادیه‌های کوچک را نقطه آغاز این اقدام عنوان کرد.

وی گفت: برای برگزاری انتخابات در بستر بلاکچین فراخوانی را برای استارت آپ‌ها اعلام کردیم که بر اساس آن ٢٦ استارت آپ اعلام آمادگی کردند.

فلاح با بیان اینکه از این تعداد، طرح ٢١ استارت آپ بررسی شد که در نهایت ٥ طرح پذیرفته شد.

 وی تصریح کرد: ما با انجمن وزارت علوم این موضوع را مطرح کردیم تا با کمک آن اولین انتخابات بر بستر بلاکچین انجام شود.

 عضو موظف هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه یکی از موانع خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال غیرشفاف بودن تراکنش‌های مالی این دو باشگاه است، افزود: مانع مالی متعددی برای این باشگاه‌ها وجود دارد که هیچک یک شفاف نیستند و این امر مانع مهمی برای خصوصی سازی آن‌ها شده است.

فلاح اضافه کرد: خصوصی‌سازی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال دچار چالش‌های متفاوتی است که یکی دیگر از چالش‌های آن زیان‌ده بودن این دو باشگاه عنوان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به زیان‌ده بودن این دو باشگاه امکان عرضه سهام آنها در بورس اوراق بهادار وجود ندارد اضافه کرد: مجموع این مشکلات و موانع موجب شده است که انواع روش‌های خصوصی سازی که در سال‌های اخیر توسط دولت به کار گرفته شده است موفق نباشد.

فلاح اضافه کرد: هدف سازمان فناوری اطلاعات از اقدام برای انجام تراکنش‌های باشگاه‌ای استقلال و پرسپولیس در بستر بلاکچین نه فروش سهام باشگاه بلکه شفاف‌سازی و مشارکت هواداران در مدیریت باشگاه است.

وی برخی از تراکنش‌های باشگاه‌های فوتبال را چنین برشمرد: دریافت مالی برای حق پخش تلویزیونی، تبلیغات، فروش بلیت، اسپانسر، انتخاب درون باشگاهی، پیشنهاد هواداران در فروش محصولات باشگاه و ... است.

فلاح چگونگی انجام فرآیندهای مالی باشگاه‌ها بر بستر بلاکچین را این گونه تشریح کرد: می‌توان از بلاکچین خصوصی استفاده کرد همچین استفاده از مکانیزم اجماعی همانند PROOF OFAUTHORITY برای تایید تراکنش‌ها به این معنی که تایید کننده‌های تراکنش‌ها می‌توانند اعضای انجمن هواداران، فدراسیون، وزارت ورزش، مربی و ... باشند.

وی اضافه کرد: ایجاد تَوَکُّن هواداران و اختصاص به آنها، تمامی تراکنش‌ها و اطلاعات در یک پایگاه داده به صورت غیرقابل تغییر، پخش، نگهداری و قابل رویت برای دارندگان توکن خواهد بود.

فلاح اجازه استفاده از توکن هواداری برای رصد تمامی فعالیت‌های تجاری باشگاه توسط هواداران و شفافیت و قابل پیگیری بودن واگذاری توکن‌ها و انتقال مالکیت آنها را از دیگر نتایج چگونگی انجام فرآیند بلاکچین در امور مالی باشگاه‌ها دانست.

عضو موظف هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات درباره نتایج حاصل از این اقدام اظهار کرد: شفافیت تراکنش‌های باشگاه‌ها و مشخص بون اقدامات اجرایی آنها، مشارکت هواداراندر جهت‌گیری باشگاه‌ها، ا یجاد اطمینان در هواداران که مشارکت مالی شان در حوزه‌های مورد نظر باشگاه صرف شده و رصد مطالبات عمومی هواداران از نتایج حاصله انجام تراکنش های مالی باشگاه‌ها بر بستر بلاکچین خواهد بود.

فلاح در پایان سخنان خود گفت: اقدامات ذکر شده ظرف یک ماه آینده امکان بهره‌برداری را دارد چرا که بستر آن آماده شده اما نباید فراموش کرد برای اجرای آنها نیازمند فهم عمومی هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز