خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره اتحادیه فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

سراب خرید نقدی قیر در بودجه سال ۹۸

asdasd
کد خبر : ۷۹۶۱۶۱

عضو هیات مدیره اتحادیه فرآورده‌های نفتی ایران گفت: اگر شرایط را مانند سال ۹۷ ادامه می‌دادیم حدود ۳ تا ۴ میلیون تن از وکیوم باتوم در داخل کشور برای تامین قیر دستگاه‌های دولتی مصرف می‌شد و در شرایط کاهش فروش نفت خام می‌توانستیم بخشی از تعهدات ریالی دولت را کاهش دهیم.

وحید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار داشت: در بودجه سال‌های قبل با تحویل وکیوم باتوم به دستگاه‌های دولتی، قیر مورد نیاز آنها تامین می‌شد و این قیر برای ساخت را‌ه‌های روستایی و رفع نیاز قیر دستگاه‌های دولتی بر اساس تبصره یک بند "هـ " بودجه استفاده می‌شد و حذف آن از بودجه 98 در این شرایط تحریمی صدمه جدی به کشور وارد کرده است.

وی افزود: با نظارت صورت گرفته در سال 97 توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و عملکرد سامانه سبای وزارت راه و تخلف‌های این حوزه به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته بود و روش تهاتر قیر با VB پس از سال‌ها آزمون و خطا تبدیل به یک راهکار قابل اتکا در بودجه شده بود.

عضو هیات مدیره اتحادیه فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: متاسفانه در بودجه 98 مقرر شد دولت وجه خرید قیر مورد نیاز دستگاه‌ها را نقدا بپردازد که کاهش درآمد هیات دولت مانع از تحقق آن شد. اگر شرایط را مانند سال 97 ادامه می‌دادیم حدود 3 تا 4 میلیون تن از وکیوم باتوم در داخل کشور برای تامین قیر دستگاه‌های دولتی مصرف می‌شد و در شرایط کاهش فروش نفت خام می‌توانستیم بخشی از تعهدات ریالی دولت را کاهش دهیم.

وی گفت: بر اساس گزارشات سایت بورس آمار معاملات وکیوم باتوم در بورس نزدیک به صفر ا ست و صادرات قیر تقریبا متوقف شده است و به زودی مخازن VB پالایشگاه‌ها پر شده و مانع از تداوم فعالیت آنها خواهد شد و مجبور خواهیم شد آن را تبدیل به نفت کوره کرده و با مصرف در نیروگاه‌ها ضمن از بین بردن سرمایه مالی، باعث افزایش آلودگی هوا شویم و بهترین روش جهت برون رفت از این بحران تهاتر VB با قیر جهت آسفالت جاده‌ها و نوسازی مدارس و بیابان‌زدایی بود.

شیخی خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به تغییری که در بودجه اعمال شد از ابتدای سال 98 تحویل قیرهای مربوط به بند "هـ" بودجه متوقف شده و حتی در صورت تخصیص وجه مورد نیاز این بودجه خرید قیر برای دستگاه‌های دولتی در اولویت اول نیست و با نیازهای ضروری مالی دستگا‌ه‌ها هرگز شاهد تحقق خرید نقدی قیر نخواهیم بود.

وی یادآور شد: تاکنون نیمی از فصل مصرف آسفالت در پروژه‌ها به اتمام رسیده است و در صورت عدم اجرای آسفالت زیرساخت‌های اجرا شده در کشور با شروع فصل بارندگی دچار آسیب جدید خواهد شد و حتی اگر در سال بعد هم آسفالت اجرا شود عمر مفید آن کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز