خبرگزاری کار ایران

عباس تابش خبر داد:

اعلام روزانه قیمت ۱۰۰ قلم کالای اساسی در سامانه اطلاع‌رسانی

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۳۳۷

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات گفت: این سامانه با هدف پایش بازار انواع کالا و خدمات، ارائه گزارشات بهینه و پیشگیرانه به مراجع ذیصلاح به ویژه کارگروه تنظیم بازار، هدفمندی و انجام بازرسی‌های مستمر میدانی و همچنین اخذ اطلاعات قیمتی سطح بازار، طراحی و راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایلنا، عباس تابش افزود: قیمت اقلام مورد نظر به صورت روزانه توسط سازمانهای صمت استانها و یا با دستورالعمل‌های معین سازمان حمایت تهیه و اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از ضروریات مورد تاکید رئیس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی قیمت انواع کالا و خدمات به صورت آنلاین به مصرف‌کنندگان بود که در همین قالب سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات طراحی و به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است.

تابش ادامه داد: در گام نخست، اطلاعات ۱۰۰ قلم کالای اساسی و ضروری اولویت‌دار موجود در سبد مصرف خانوار در این سامانه ثبت شده و با هدف اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان علاوه بر نرخ‌های حداقل و حداکثر موجود در سطح بازار، عرف قیمتی این اقلام نیز برای مقایسه و ایجاد شفافیت برای مصرف‌کنندگان در سامانه منتشر می‌شود.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: مصرف‌کنندگان با توجه به اطلاعات موجود در این سامانه از بازه قیمتی موجود در بازار اطلاع حاصل کرده و می‌توانند بیشینه قیمت مورد انتظار این اقلام را براساس هزینه‌های تولید و قیمتهای مصوب مشاهده کنند.

مردم در صورت مشاهده گران‌فروشی از طریق سامانه شکایت کنند

وی اعلام کرد: امکانی در سامانه ایجاد شده است که مصرف‌کنندگان در صورت مشاهده مغایرت قیمت انواع اقلام کالایی به آنجا مراجعه و شکایات خود را برای رسیدگی، ثبت و پیگیری کنند.

تابش در مورد قیمت عرف مورد لحاظ در این سامانه توضیح داد: قیمت عرف به عنوان حداکثر قیمت مورد انتظار یا مصوب کالا براساس نهاده‌های تولید و بررسی بهای تمام شده، در سامانه ثبت شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: به دلیل شرایطی از قبیل موجودی قبلی واحدهای صنفی در مواردی که کالا با افزایش قیمت مواجه شده است، عرضه بیش از تقاضای موجود در جامعه، مرتفع شدن مشکلات نقدینگی واحدهای تولیدی، کاهش درصد سود اعمالی عوامل توزیع و تخفیفات متعارف؛ امکان وجود کالایی با قیمت پایین‌تر از قیمت عرف نیز وجود دارد که این به منزله اشکال در سامانه تلقی نمی‌شود.

رئیس سازمان حمایت خاطرنشان کرد: به مرور زمان و با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی قیمت منسجم و در راستای افزایش رفاه مصرف‌کنندگان عزیز و همچنین برای جلیوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی برخی عوامل تامین و توزیع؛ فهرست کالاهای مورد نظر در سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات افزایش خواهد یافت.

وی در پایان گفت: کالاهای وارداتی با ارز دولتی که مشمول اخذ قیمت تکلیفی از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هستند نیز در این سامانه بارگذاری و اطلاع‌رسانی لازم به مردم خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز