خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس ارشد انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

مشکل نفت ما نبود قراردادهای آی.پی.سی و دولتی بودن است/ نگاه خودکفایی شرنگی بود که به کام ما ریخته شد

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۳۲۹

یک کارشناس ارشد انرژی اظهار داشت: مشکل نفت ما نبود قراردادهای آی.پی.سی و دولتی بودن است. اکنون سرمایه و R&D نیاز است، امیدوارم در شرایطی که خارجی‌ها حضور پیدا نمی‌کنند شرکت‌های ایرانی پروژه‌ها را در دست بگیرند.

سعید ساویز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره افت تولید در میادین مشترک نفتی اظهار داشت: ما در حال حاضر هیچگونه افت تولید و کاهش تکلیفی به خاطر تحریم‌ها نداشته‌ایم و اولویت وزارت نفت همچنان تولید از میادین مشترک است.

وی افزود: به لحاظ فنی بیش از 80 درصد نفت درجا در سروک است که ضریب تولید آن حدود 8 درصد است به این معنا که به روش تولید طبیعی تنها 8 درصد از مخزن برداشت می‌شود و بیش از 90 درصد در چاه باقی می‌ماند. برای ازدیاد برداشت و بهبود تولید نیاز به استفاده از روش‌های EOR و IOR داریم که فعلا در این زمینه دچار مشکل هستیم و از نظر تکنولوژی و سرمایه‌ای در مضیقه هستیم، بنابراین افت تولید ماهانه داریم که  آن نیز نشات گرفته از خصلت مخزن است.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی در ادامه درباره آسیب به چاه‌ها به خاطر افت تولید، گفت: این موضوع قضاوت غیرفنی برای یک موضوع فنی است. اگر چاهی توان بالا نداشته و بسته شود ممکن است ته آن آب بگیرد و مجبور به ورک‌آور شویم، یعنی اگر چاهی که در حال تولید است، بسته شود، ممکن است برای باز کردن مشکل داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما جز سیل که مشکل داشتیم و برخی چاه‌ها بسته شد، چاهی را نبستیم و کاهش تکلیفی هم نداشتیم. مخازن ما به گونه‌ای است که توان تولیدی بالایی ندارند و باید از نظر فنی کمک تکنولوژیکی شود که فعلا در حد یک متد جدید دانشگاهی است، ولی واقعیت اینکه هنوز در ایران استفاده‌ای ندارد و در این زمینه نیاز به ابزار و سرمایه داریم که فعلا موجود نیست.

ساویز تاکید کرد: اگر قراردادهای آی.پی.سی دست شرکت‌های خصوصی باشند شاید بتوانند بخشی از تکنولوژی‌ها با ابزار ساده‌تر را اجرایی کنند اما فیلدهای دولتی همواره هر چیزی را گران‌تر از قیمت تکمیل می‌کنند و از سرعت کافی برخودار نیستند.

وی یادآور شد: مشکل نفت ما نبود قراردادهای آی.پی.سی و دولتی بودن است. اکنون سرمایه و  R&D نیاز است، امیدوارم در شرایطی که خارجی‌ها حضور پیدا نمی کنند شرکت‌های ایرانی پروژه‌ها را در دست بگیرند.

این کارشناس حوزه نفت در ادامه با بیان اینکه نیازی نیست در تمامی زمینه‌ها خودکفا شویم، گفت: تعریف خودکفایی و تولید صد در صد از داخل فریب بزرگی بود که سال‌ها دامنگیر صنعت، اقتصاد و کشور ما شده است وقتی در دنیا ابزار و تکنولوژی به صورت اینترنشنال تولید می‌شود چرا ما باید خلاف جهت دنیا از صفر تا صد کالا را خودمان تولید کنیم؟ برخی کالاها را در ایران تولید می‌کنیم که معمولا رده تکنولوژی پایینی دارند. البته همان را هم ممکن است کشوری مثل عراق و عربستان نداشته باشند. ما کالاهای رده تکنولوژی پایین را به خوبی تولید می‌کنیم اما رده تکنولوژی هایتک را نمی‌توانیم و بهتر است دنبال آن هم نرویم. تا کنون برای تولید هرچه رده تکنولوژی بالا داشته به جایی نرسیدیم بهتر است از مارکت‌ها بین المللی استفاده شود. چه ایرادی دارد قطعه از جای دیگر وارد کنیم و اسمبل کنیم نگاه خودکفایی شرنگی بود که به کام ما ریخته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز