خبرگزاری کار ایران

رئیس مجمع کارآفرینان:

7 بانک وضعیت بدتری نسبت به بانک سرمایه دارند/ مالیات بر عایدی مسکن تنها راه نجات تولید/ طرح مالیات بر عایدی در جلسه سران قوا تصویب شود

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۷۹۸

رئیس مجمع کارآفرینان گفت: یک و نیم درصد سپرده‌گذاران 75 درصد سپرده‌های کل کشور را در اختیار دارند. ما در مجمع کارآفرینان محاسبه کردیم که با سود روزانه آنها که سیستم بانکی به آنها پرداخت می‌کند می‌توان روزی 400 کیلومتر بزرگراه یا 4327 کلاس درس یا 10 بیمارستان صد تخت‌خوابی ساخت و نکته جالب این است که این افراد از مالیات نیز معاف هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا در نشست خبری رئیس مجمع کارآفرینان محمدرضا دیانی رئیس هیات مدیره این مجمع با اشاره به برخورد با مفاسد اقتصادی گفت: امروز جو مبارزه با فساد فضای عمومی کشور را سنگین کرده است به طوری که هر روز از شبکه‌های مختلف تلویزیون دادگاه‌های مبارزه با فساد را می‌بینیم اما اکنون شرایط به گونه‌ای شده است که از این ترس داریم که طرف سفید موضوع دیده نشود. اکنون شرایط به گونه‌ای است که مردم به هر فعال اقتصادی دید منفی دارند و هر کارمندی که در ادارات و یا سازمان‌های دولتی می‌خواهد برگه‌ای را امضا کند نگاه منفی دارند. مجموعه نظام و بخصوص رسانه‌ها باید نیمه پر لیوان را نیز نشان بدهند تا فضای ناامیدی در کشور به خصوص در بین فعالان اقتصادی از بین برود اینکه بدهکاران بانکی را نشان می‌دهیم ارزشمند است اما اگر کسی به موقع پول بانک را داد و اشتالغزایی کرد آن را نیز نشان دهیم تا فضا متعادل شود.

وی ادامه داد: درخواست ما از سران سه قوه این است که فضای مبارزه با فساد را پویا نگه دارند. به نظر می‌رسد پرونده‌هایی که امروز مطرح شده فقط کف روی آب هستند. ما هفت بانک دیگر داریم که وضع آنها به مراتب بدتر از بانک سرمایه است. ما بدهی‌ها و اختلاس‌های خیلی کلانتر از اینها داریم که هنوز مطرح نشده است اما این را نیز باید در نظر داشته باشیم که این جوسازی‌ها باعث شده که در نظام اداری کارمندان حتی کارهای عادی خود را با ترس و لرزان نجام دهند به طوری که من صنعت‌گر در مراجعه به ادارات و سازمان‌ها باید التماس کنم که فلان امضا را بزنند و به آنها اطمینان خاطر بدهم که در آینده هیچ مشکلی از سوی نهادهای بازرسی برای آنها به وجود نخواهد آمد.

وی ادامه داد: اقتصادهای خرد ارزشمند است و باید در شرایط عادی مورد تشویق قرار بگیرند اما امروز ما به پیشران‌های اقتصادی نیاز داریم. اینکه بخش خصوصی بزرگ نداشته باشیم و یا صنایع بزرگ متعلق به بخش خصوصی نداشته باشیم در بلندمدت به کشور ضرر می‌رساند. اینکه ما به 200 صنعت تسهیلات بدهیم نوعی خیانت و حیف و میل منابع است ما باید چند صنعت خاص را که در آنها در تمام جهات قوی هستیم مانند نفت و انرژی نانو را به عنوان پیشران قرار دهیم و سرمایه‌گذاری‌های کلانی برای این صنایع باید صورت بگیرد.

در ادامه این نشست دریانی با اشاره به افزایش نقدینگی در کشور گفت: ما اگر رشد نقدینگی داریم اگر تورم رو به افزایش است باید به همان تناسب در تولید نیز رشد داشته باشیم. رهبر انقلاب از سال 91 تا 98 ، 10 بار تاکید کردند که منابع نقدینگی کشور باید به سمت تولید برود این در حالی است که در سال 96، 28 درصد منابع و در سال 97، 27 درصد منابع به سمت تولید رفت.

وی ادامه داد: باید سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای بانک‌ها گذاشته شود توصیه تنها فایده ندارد اینکه در ابتدای سال به بانک‌ها توصیه کنیم که فلان قدر از منابع را به مسکن و یا فلان عدد را به صنعت اختصاص دهند، هیچ فایده‌ای ندارد. ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که هر بانکی از سیاست‌های پولی و مالی که ابتدای سال توسط بانک مرکزی و هیات دولت مشخص می‌شود تخلف کرد تنبیه و یا به آن عمل کرد تشویق شود.

وی با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز گفت: سیاست باز و بسته کردن دریچه ارز باعث کنترل قیمت ارز شد همچنین سیاست‌گذاری‌های دقیق توسط بانک مرکزی کمک کرد که از التهاب بازار ارز کاسته شود اگر یکی از اتفاقات سیاسی که در هفته‌های اخیر رخ داده دو سال پیش صورت می‌گرفت قیمت دلار به 40 هزار تومان می‌رسید این جزو نکات مثبت دولت و بانک مرکزی است که جا دارد از آ‌قای همتی بابت سیاست‌های کنترلی گردش پول بازار متشکل ارزی و سر و سامان دادن بازار تشکر کرد اگر تیم اقتصادی دولت همان‌طور که برای کنترل ارز رو در بایستی و برخی ملاحظات گروه‌های خاص را کنار گذاشت در بحث نقدینگی با همین قاطعیت عمل می‌کرد امروز شاهد تحول در تولید و صنعت بودیم.

وی با انتقاد از سکوت 20 ساله نهادهای سیاست‌گذار در بحث بازار مسکن گفت: ما رقبای عجیبی برای بخش تولید داریم که یکی از آنها بخش مسکن است اکنون منابع عظیمی فقط در شمال تهران در قالب آپارتمان‌ها و مجتمع‌های خالی راکد مانده و حتی صاحبان آنها حاضر نیستند اندکی قیمت را پایین بیاورند. طرح مالیات عایدی مسکن که در مجلس مطرح شده به این وضعیت کمک خواهد کرد هر چند برخی تلاش داشتند که آن را از دستور  کار خارج کنند اما خوشبختانه هفته پیش وزیر این اطمینان را داد که این طرح هنوز به قدرت خود باقی است.

دریانی با اشاره به میزان سپرده‌ در بانک‌ها گفت: یک و نیم درصد صاحبان سپرده 75 درصد سپرده‌های کل کشور را در اختیار دارند ما در مجمع کارآفرینان محاسبه کردیم که با سود روزانه آنها که سیستم با نکی به آنها پرداخت می‌کند می‌توان روزی 400 کیلومتر بزرگراه یا 4327 کلاس درس یا 10 بیمارستان صد تختخوابی ساخت نکته جالب این است که  این افراد از مالیات نیز معاف هستند.

وی افزود: طرح مالیات بر عایدی درآمد در شرایط فعلی کشور به قدری اولویت دارد که باید در جلسه سران سه قوه مطرح شود تا هر چه زودتر روند اجرایی آن آغاز شود. در شرایط فعلی این طرح یکی از ستون‌های مبارزه با تحریم است آن هم زمانی که دیگر امیدی به مذاکره با آمریکا نداریم تکلیف مشخص شده که باید بر تولید داخل تکیه شود پس باید با اجرای این طرح هم درآمد دولت افزایش پیدا کند و هم این منابع به سمت تولید هدایت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز