خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سامتی: حذف صفر از پول ملی تاثیری بر تورم ندارد/ ندری: در خوشبینانه‌ترین حالت سیاست خنثایی است

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۸۲۷

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان اظهار داشت: با حذف صفر از پول ملی نمی‌توان تورم را کنترل کرد بلکه آن بستگی به افزایش قدرت خرید مردم، افزایش عرضه کالا و کنترل تقاضا دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در سال‌های اخیر یکی از سیاست‌هایی که در زمینه اصلاحات پولی مد نظر بوده، حذف چهار صفر از پول ملی است. بطوریکه آقای همتی، رییس کل بانک مرکزی،  صبح امروز در جمع خبرنگاران با اعلام این موضوع، اظهار داشت: براساس مصوبه امروز هیات دولت چهار صفر از پول ملی کشور حذف شد.

سامتی: تاثیری بر تورم ندارد

مرتضی سامتی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تاثیرات حذف چهار صفر از پول ملی گفت: ‌در اقتصاد مفهومی به نام قیمت‌های نسبی داریم و با توجه به این قیمت‌های نسبی اساسا حذف صفر از صورت یا مخرج کسر اثر قابل توجهی نخواهد داشت. شاید بحث ساده‌سازی عملیات حسابداری منظور باشد اما اثربخشی قابل توجهی در اقتصاد نخواهد داشت و در کشورهایی که این اقدام را انجام دادند نیز اثربخشی مطلوبی نداشته است

وی ادامه داد: می‌توان تاثیر این موضوع را از جنبه روانی بر روی قیمت‌هایی که سه یا چهار دهه اخیر 1300 تا 1400 برابر شده‌اند مثبت ارزیابی کرد.

این استاد دانشگاه اصفهان در مورد تاثیر این سیاست‌ بر شاخص تورم گفت: با حذف صفر از پول ملی نمی‌توان تورم را کنترل کرد بلکه آن بستگی به افزایش قدرت خرید مردم و افزایش عرضه کالا و کنترل تقاضا دارد. مثلا با حذف چهار صفر از پول ملی همان اندازه که از حقوق کارمند حذف می‌شود از قیمت کالایی مانند مرغ نیز حذف می‌شود بنابراین هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

ندری: در خوشبینانه‌ترین حالت، سیاست خنثایی خواهد بود.

کامران ندری کارشناس پولی و بانکی با بیان اینکه این سیاست تاثیر آنچنانی نخواهد داشت، گفت: به نظر من در شرایط کنونی ضرورت زیادی برای این سیاست وجود نداشت و البته اثر منفی هم ندارد. در مجموع بستگی به برداشت مردم دارد و به نظر بنده در خوشبینانه‌ترین حالت سیاست خنثایی خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز